Ανάπλαση της παράκτιας ζώνης Ερμούπολης

Αλλαγή τοπίου

Η νέα εικόνα του παραλιακού μετώπου της Ερμούπολης φαίνεται πως σύντομα θα είναι γεγονός, καθώς από την πλευρά του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης δόθηκε προς δημοπράτηση το έργο της ανάπλασης της παράκτιας ζώνης.

Ανοίγει ο δρόμος υλοποίησης ενός μεγάλου έργου για τη Σύρο, που ουσιαστικά πρόκειται να αλλάξει τελείως την μορφή της παραλίας της Ερμούπολης, επιφέροντας παράλληλα αλλαγές και σε ότι σχετίζεται με την κυκλοφορία των οχημάτων κατά μήκος αυτού του τμήματος.

Το συγκεκριμένο έργο υποδομής, πέραν της ωραιοποίησης της πρώτης εικόνας της πόλης που αντικρίζει ο επισκέπτης και ενός από τα πλέον τουριστικά σημεία της, στοχεύει και στην ανακούφιση της από την επικρατούσα κυκλοφοριακή αναρχία.

Με τη σημερινή δημοσίευση της δημοπράτησης, καθώς δόθηκε η απαραίτητη προέγκριση από την αρμόδια Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, το έργο προϋπολογισμού 1.272.500 ευρώ, το οποίο θεωρείτο έως και αδύνατον να ωριμάσει εντός των χρονικών ορίων που απαιτούνταν, τελικά κατάφερε να προλάβει τα χρονοδιαγράμματα, που καθόριζαν την τελική ολοκλήρωση του έως το τέλος του 2015, που λήγει και η χρηματοδότηση του.

Καθώς εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής το παρόν έργο είχε κριθεί ως πρωταρχικής σημασίας, εντός του τριμήνου που προηγήθηκε, υπήρξε από πλευράς της ένας «αγώνας δρόμου» ώστε να είναι εντός των προβλεπόμενων ημερομηνιών, ενώ παράλληλα υπήρξαν συνεχείς επαφές με τις υπηρεσίες των αρμόδιων υπουργείων, προς τα οποία ασκήθηκαν έντονες πιέσεις.

Η μελέτη της ανάπλασης

Η μελέτη ανάπλασης της παράκτιας ζώνης Ερμούπολης, αφορά στον ανασχεδιασμό του παραλιακού μετώπου της Ερμούπολης και συγκεκριμένα το τμήμα από την Πυροσβεστική Υπηρεσία έως και την πλατεία Κανάρη, το οποίο αποτελεί τμήμα της χερσαίας ζώνης Λιμένα Ερμούπολης.

Πρόκειται για πρωταρχικής σημασίας δημόσιο τόπο της πόλης, μήκους 1.100 μέτρων περίπου και το συνολικό πλάτος υπολογισμένο από την οικοδομική γραμμή μέχρι τη θάλασσα κυμαίνεται από 40μ. ως 25μ. και μειώνεται πλησίον της πλατείας Κανάρη, όπου σώζεται μέρος από το παλιό κρηπίδωμα, στα 15 μέτρα. Η έκταση της περιοχής ανάπλασης είναι 34.000 μ2 περίπου.

Η ανάπλαση της χερσαίας ζώνης του λιμένα Ερμούπολης, αναπτύσσεται με βάση την διαμορφωμένη σήμερα κατάσταση στην περιοχή, με ορίζοντα τον επανακαθορισμό του χαρακτήρα και του ρόλου της περιοχής στον σύγχρονο ιστό του πολεοδομικού συγκροτήματος της Ερμούπολης, αναδεικνύοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ώστε το λιμάνι της Ερμούπολης να αποκτήσει χαρακτήρα λειτουργικό με θετικές περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις για την πόλη και τα άτομα που θα χρησιμοποιούν την ζώνη αυτή.

Στόχος των παρεμβάσεων είναι η ανάπλαση και διαμόρφωση της περιοχής για την καλύτερη αξιοποίηση και αναβάθμιση της παραλίας καθώς και την επίλυση προβλημάτων στην υπάρχουσα κυκλοφοριακή κατάσταση της Ερμούπολης.

Σκοπός της μελέτης, είναι η ανάπλαση της περιοχής, για την βελτίωση της ποιότητας ζωής της πόλης, αναβαθμίζοντας τις υπάρχουσες χρήσεις και αποδίδοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στον κάτοικο και στον επισκέπτη του παραλιακού μετώπου.

Βασικός στόχος της ανάπλασης είναι η αναδιαμόρφωση και διεύρυνση του δημόσιου χώρου, η οποία επιτυγχάνεται με τη μείωση του πλάτους του δρόμου, την αύξηση του πρασίνου και την ευκολότερη και αποτελεσματικότερη κίνηση των πεζών και των ατόμων με κινητικά προβλήματα.

Επομένως το έργο ουσιαστικά αναφέρεται σε επεμβάσεις που αφορούν και ρυθμίζουν την πολύπλευρη όψη της καθημερινής ζωής της πόλης όπως ρύθμιση κυκλοφορίας και στάθμευσης αυτοκινήτων, ρύθμιση κίνησης των πεζών, ρύθμιση της περιήγησης, της αναψυχής και του πολιτισμού, απόπειρα συμβατής συνύπαρξης αντίπαλων χρήσεων σε χώρους, με διακριτό διαχωρισμό κυκλοφορίας αυτοκινήτων και έντονης παροχής υπηρεσιών αναψυχής, περιήγησης και εμπορικής κ.λ.π. κίνησης.

Γιατί η Σύρος δεν πρέπει να ζει και να υπερηφανεύεται μόνο για το σημαντικό παρελθόν της, αλλά για το παρόν και το μέλλον της.

Τι πρόκειται να αλλάξει

Βασικές παρεμβάσεις στην περιοχή είναι :

· Η μεταφορά της περίφραξης του εμπορικού λιμένα από την Πυροσβεστική Υπηρεσία έως την οδό Κιμώλου κατά 3,20 μέτρα προς την πλευρά της θάλασσας.

· Η μεταφορά της αφετηρίας των ΚΤΕΛ, σε δημοτικό οικόπεδο δίπλα στην Πυροσβεστική Υπηρεσία. Θα εκπονηθούν σχέδια με λεπτομέρειες για τον τρόπο εισόδου – εξόδου των λεωφορείων καθώς και του χώρου αναμονής των επιβατών.

· Στον χώρο που βρίσκεται η σημερινή αφετηρία των ΚΤΕΛ προτείνεται να δημιουργηθεί ένας χώρος για την εξυπηρέτηση των επιβατών των πλοίων. Ο χώρος αυτός προορίζεται για την προσωρινή στάση των οχημάτων που αποβιβάζουν επιβάτες στο λιμάνι, καθώς και την προσωρινή στάθμευση μικρών τουριστικών λεωφορείων και ενοικιαζόμενων οχημάτων. Ο σχεδιασμός έγινε με τέτοιο τρόπο, ώστε αν κριθεί απαραίτητο ο χώρος να μπορεί να “κλειστεί”, ώστε να είναι καλύτερα ελεγχόμενος και να εξυπηρετήσει το λόγο για τον οποίο κατασκευάστηκε, δηλαδή την αποσυμφόρηση της περιοχής κατά την άφιξη και αναχώρηση των πλοίων. Ο άξονας του δρόμου μεταφέρεται και καταργείται η νησίδα μεταξύ των λωρίδων κυκλοφορίας.

· Η μεταφορά του δρόμου κυκλοφορίας οχημάτων δίπλα στο κρηπίδωμα του λιμανιού, στο τμήμα από την Ελ. Βενιζέλου έως την πλατεία Κανάρη.

· Η δημιουργία χώρου προσωρινής στάθμευσης για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας κατά την άφιξη και αναχώρηση των πλοίων, ο οποίος προορίζεται για τα οχήματα που αποβιβάζουν επιβάτες στο λιμάνι, τα μικρά τουριστικά λεωφορεία και κάποιες θέσεις για ενοικιαζόμενα οχήματα.

· Η μεταφορά του χώρου αφετηρίας – στάθμευσης των ταξί, που μεταφέρονται από το ύψος των ΚΤΕΛ προς την οδό Χίου, στην απέναντι πλευρά του δρόμου, όπου καθαιρείται ένα γραμμικό τμήμα του υφιστάμενου πεζοδρομίου, ώστε να γίνει κατά μήκος αυτού η νέα χωροθέτηση της «πιάτσας» των ταξί.

· Η δημιουργία χώρου πλατείας για τη νέα χωροθέτηση των τραπεζοκαθισμάτων των καταστημάτων. Κατά μήκος της πρόσοψης των κτιρίων και όπου αυτό επιτρέπεται από το πλάτος της οδού, γίνεται επέκταση των υφιστάμενων πεζοδρομίων και κατασκευάζονται χώροι πλατείας υπερυψωμένοι κατά 15 εκατοστά, πάνω στους οποίους θα τοποθετηθούν τα τραπεζοκαθίσματα των παρακείμενων καταστημάτων. Η υπερύψωση προτείνεται για τη καλύτερη θέαση προς το θαλάσσιο μέτωπο. Το τμήμα της πλατείας που θα καταλαμβάνει το κάθε κατάστημα, θα είναι συγκεκριμένο και οριοθετημένο. Μεταξύ των τμημάτων αυτών δημιουργούνται “διάδρομοι” για τους διερχόμενους. Ταυτόχρονα προβλέπονται και ελεύθεροι καθιστικοί χώροι με χαμηλές φυτεύσεις. Η σκίαση των τραπεζοκαθισμάτων, θα γίνεται μέσω του στεγάστρου που προτείνεται στην μελέτη, ενώ στα σημεία που δεν είναι δυνατή η τοποθέτησή του, επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται ομπρέλες, μόνο λευκού χρώματος από καραβόπανο, χωρίς κανένα σχέδιο ή αναγραφή επωνυμίας διαφημιστικής ή άλλου σκοπού. Δεν θα υπάρχει περιορισμός ως προς τον αριθμό ή το είδος των τραπεζιών και καθισμάτων που θα χρησιμοποιηθούν από κάθε κατάστημα σε κάθε τμήμα που θα τους δοθεί προς χρήση.

· Η δημιουργία ποδηλατόδρομου σε όλο το μήκος της παραλιακής ζώνης, η οποία θα είναι διπλής κατεύθυνσης με καθαρό πλάτος 2 μέτρων και πεζοδρομίου πλάτους 1,20 μέτρων για το διαχωρισμό της κίνησης των ποδηλάτων με αυτήν των τροχοφόρων, από την Πυροσβεστική έως την οδό Κιμώλου. Από το ύψος της οδού Κιμώλου και μέχρι το πέρας των επιβατικών στεγάστρων ο ποδηλατόδρομος καταλαμβάνει τμήμα του υπάρχοντος οδοστρώματος, με αποτέλεσμα το πλάτος του δρόμου να μειώνεται κατά δύο μέτρα. Με αυτή την αλλαγή καθίσταται αδύνατη η παράνομη στάθμευση των οχημάτων κυρίως δικύκλων που απαντάται σήμερα και δυσκολεύει την κίνηση πεζών και τροχοφόρων. Στη γωνία που διαμορφώνεται πίσω από τη στάση λεωφορείου δημιουργείται μια ήπιας κλίσης ράμπα έτσι ώστε οι ποδηλάτες να συνεχίζουν τη διαδρομή τους πάνω στο κρηπίδωμα Η πορεία πάνω στο κρηπίδωμα συνεχίζεται έως τη γωνία στο ύψος της «αγοράς» (οδός Χίου). Ο ποδηλατόδρομος συνεχίζεται στο πλάι του κρηπιδώματος έως το ύψος της οδού Μυκόνου, όπου διακόπτεται και η διαδρομή των ποδηλάτων συνεχίζεται ελεύθερα στη ροή του δρόμου.

· Η διαπλάτυνση των υφιστάμενων και δημιουργία νέων πεζοδρομίων, ώστε να εξασφαλιστεί χώρος για τους πεζούς και τα έπιπλα των καταστημάτων, ενώ σε όλους τους χώρους θα κατασκευασθούν ράμπες και θα δημιουργηθεί όδευση για τα άτομα με προβλήματα όρασης.

· Η οργάνωση της στάθμευσης με τη δημιουργία περιορισμένου αριθμού, θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων και αρκετές θέσεις μοτοποδηλάτων και ποδηλάτων, σε διάφορα κομβικά σημεία, ενώ ο φόρτος της παράνομης στάθμευσης που απομακρύνεται από την παραλιακή οδό, μεταφέρεται σε ελεύθερους χώρους μέσα στο όριο της πόλης.

· Στην ανατολική πλευρά του λιμένα θα εγκατασταθεί πλωτός ξύλινος προβλήτας, ο οποίος θα αγκυρωθεί στο κρηπίδωμα. Η χρήση του αναμένεται να δώσει μια πιο άμεση επαφή στον πεζό με τη θάλασσα.

· Η μείωση του πλάτους των δρόμων.

· Η μεταφορά των στάσεων της δημοτικής συγκοινωνίας.

· Η δημιουργία καθιστικών χώρων, καθώς σε όλη την περιοχή διαμορφώνονται μικρές πλατείες και τοποθετούνται καθιστικοί χώροι με σκίαστρα.

· Η αύξηση των φυτεύσεων, καθώς προγραμματίζονται φυτεύσεις είτε δέντρων, είτε χαμηλής βλάστησης.

· Η επίστρωση νέου υλικού στην επιφάνεια του κρηπιδώματος λιμένα.

· Η επέκταση των υφιστάμενων δικτύων ύδρευσης, αποχέτευσης και φωτισμού, τα οποία προσαρμοστούν σύμφωνα με τις ανάγκες που θα προκύψουν.

· Η τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού σε επιλεγμένα σημεία της περιοχής όπως: καθιστικά σημεία με σκίαστρα, παγκάκια, κάδοι απορριμμάτων, ενημερωτικές πινακίδες, σήμανση, φωτιστικά σώματα.

Μάχη με τον χρόνο

Ο Δήμαρχος, Γιώργος Μαραγκός, μιλώντας στην Κοινή Γνώμη για το έργο, στάθηκε στην σημασία του για το νησί, στις προσπάθειες που απαιτήθηκαν, αλλά και στον αγώνα όλων όσων μετείχαν στην προσπάθεια «ωρίμανσης» του.

Αναφερόμενος στις αλλαγές που θα επιφέρει, ανέφερε ότι πρόκειται για μία αναγκαία παρέμβαση που θα λειτουργήσει ενισχυτικά τόσο στην εικόνα της πόλης, καθώς πρόκειται για την πύλη εισόδου των επισκεπτών, αλλά και το κύριο τουριστικό σημείο της, όσο και στις ανεπτυγμένες επιχειρήσεις κατά μήκος της παραλιακής, λόγω της κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης που θα επιφέρει.

Εκ μέρους του Δημάρχου τονίστηκε η «τιτάνια» όπως την χαρακτήρισε, προσπάθεια που καταβλήθηκε ώστε να προλάβει η Δημοτική Αρχή να είναι εντός των χρονοδιαγραμμάτων, τα οποία ήταν ασφυκτικά, και «σε πείσμα πολλών», όπως είπε, αφού οι περισσότεροι απέκλειαν την επιτυχή έκβαση.

Τέλος στάθηκε ιδιαιτέρως σε όσους συνέβαλαν σε αυτή την προσπάθεια, εκφράζοντας τις ευχαριστίες του, τόσο προς τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου, Δημήτρη Κοσμά και τον αντιδήμαρχο των τεχνικών υπηρεσιών, Σταύρο Γουσγουνέλη, όσο και προς το σύνολο των εργαζομένων στις ανάλογες υπηρεσίες, που ανταποκρίθηκαν με ζήλο στις αυξημένες απαιτήσεις της όλης προσπάθειας.