Επί τάπητος στο δημοτικό συμβούλιο το master plan του λιμένα Ερμούπολης προκειμένου να γνωμοδοτήσουν οι αιρετοί και να προωθηθεί η διαδικασία των τελικών ελέγχων στο Υπ. Ναυτιλίας

Με το “βλέμμα” στις τελικές εγκρίσεις

Δ. Κοσμάς: “Είναι ένας λειτουργικός σχεδιασμός που θα μπορούσε να προσελκύσει επενδυτές”

Στην προγραμματισμένη δημόσια σημερινή συνεδρίαση θα τεθεί προς συζήτηση το master plan του λιμένα Ερμούπολης, καθώς η γνωμοδότηση επί του περιεχομένου του, εκ μέρους των αιρετών μελών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης κρίνεται απαραίτητη, προτού “περάσει” στα επόμενα στάδια των οριστικών ελέγχων κι εγκρίσεων των αρμόδιων οργάνων του Υπουργείου Ναυτιλίας και σαφώς της ΕΣΑΛ.

Η νέα λειτουργία της λιμενολεκάνης της Ερμούπολης, όπως αυτή έχει παρουσιαστεί προ 7μήνου στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου, οπότε κι έλαβε την πρώτη έγκριση του διοικητικού συμβουλίου εστιάζει στην αναβάθμιση και βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης του λιμένα, προβλέποντας σημαντικά έργα, παρεμβάσεις κι αλλαγές σε όλο το μήκος της χερσαίας ζώνης.

Πέραν του προσδοκώμενου οφέλους που θα προκύψει – συνολικά για το νησί της Σύρου - σε τουριστικό και οικονομικό επίπεδο, μέσω της νέας λειτουργίας, της οποίας κύριο σημείο είναι η μεταφορά του εμπορικού – ακτοπλοϊκού λιμένα, αξίζει να επισημανθεί ως μείζονος σημασίας πλεονέκτημα, η αποσυμφόρηση της πόλης και του ιστορικού κέντρου της Ερμούπολης.

Σύμφωνα με την ενημέρωση στην οποία προχώρησε ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δημήτρης Κοσμάς με αφορμή την αποψινή γνωμοδοτική απόφαση του αιρετού συλλογικού οργάνου του Δήμου, το master plan για να εγκριθεί οριστικά, θα πρέπει να “περάσει” και από την ΕΣΑΛ και το Υπουργείο Ναυτιλίας, με στελέχη του οποίου, τόνισε πως είναι σε διαρκή επαφή η διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου.

Όπως πρόσθεσε δε, στόχος της Δημοτικής Αρχής με την έγκριση του master plan είναι να αποκτήσει η Σύρος ένα σημαντικό “εργαλείο”, χρήσιμο, που θα προσδιορίζει μία νέα “εποχή” λειτουργίας για την Ερμούπολη και το λιμάνι της, ικανό - σύμφωνα με όσα υπογράμμισε - “να προσελκύσει επενδυτικό ενδιαφέρον”.

Αξίζει να διευκρινισθεί, πως, η σημερινή γνωμοδότηση αποτελεί ένα τυπικό βήμα για τα αμέσως επόμενα που αφορούν στις ουσιαστικές εγκρίσεις του αρμόδιου Υπουργείου.

Με την ελπίδα για έγκριση εντός του 2017”

Εξηγώντας την διαδικασία εγκρίσεων που απομένει για να αποκτήσει ο Δήμος και το Λιμενικό Ταμείο εγκεκριμένο σχέδιο νέας λειτουργίας του λιμένα Ερμούπολης, ο Δημήτρης Κοσμάς επεσήμανε πως, “με τον νέο νόμο μας ζητούν και τη γνωμοδότηση του δημοτικού συμβουλίου” διασαφηνίζοντας πως, η σημερινή ψήφιση επί του σχεδίου, “θα είναι τυπική και γνωμοδοτικού χαρακτήρα”. “Είναι γνωμοδότηση, δεν είναι απόφαση. Θα είναι λογικά εντελώς τυπικό το θέμα καθώς έχει ενημερωθεί το 90% των δημοτικών συμβούλων και γενικότερα έχει γνωστοποιηθεί το σχέδιο. Είναι ένα τυπικό θέμα που πρέπει να το κάνουμε, αφού ούτως ή άλλως, έχει παρουσιαστεί στους επικεφαλής των παρατάξεων” δήλωσε σχετικά.

Αναφορικά με τα επόμενα βήματα που θα ακολουθηθούν, σημείωσε πως, το master plan “πρέπει να περάσει από κάποιες Επιτροπές του Υπουργείου που συνεδριάζουν μία φορά τον χρόνο και από την ΕΣΑΛ”, αφού από εκεί θα ανάψει οριστικά το “πράσινο φως”.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε σχετικά με το ενδεχόμενο ή μη, καθυστερήσεων, “προσφάτως που ήμουν στην Αθήνα, είχαμε μία συνάντηση στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Νομίζω βαδίζουμε καλά” πρόσθεσε σχετικά ο κ. Κοσμάς, γνωστοποιώντας παράλληλα, πως, το περιεχόμενο του προγραμματικού σχεδίου του λιμένα Ερμούπολης έχει αποτελέσει πολλάκις θέμα επεξεργασίας και συζήτησης με στελέχη του αρμόδιου Υπουργείου, γεγονός που αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας αναφορικά με την τελική έκβαση των εγκρίσεων και τον χρόνο, αυτών.

“Η τελική έγκριση για το master plan δίνεται από το Υπουργείο Ναυτιλίας, από την ΕΣΑΛ. Είναι μία επιτροπή αρμόδια που συνεδριάζει και εξετάζει όλα τα προτεινόμενα σχέδια κλπ.

Αποφασίζει θετικά ή αρνητικά. Μπορεί να μας το επιστρέψουν με κάποιες παρατηρήσεις ή όχι” σημείωσε για τη λειτουργία της πιο κρίσιμης Επιτροπής, τονίζοντας δε, πως, “Ουσιαστικά επειδή το έχουμε εξετάσει δύο, τρεις φορές στο Υπουργείο, νομίζω πως δεν θα έχουμε κάτι να μας απασχολήσει. Εκτός και αν κάτι εντοπίσουν που δεν το έχουμε δει. Κυριολεκτικά όμως, το έχουμε “ξεψαχνίσει” το σχέδιο και με όλους τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου και με άτομα της Επιτροπής”.

Σε ερώτηση για τον χρόνο έγκρισής του και σχετικά με το αν ο ίδιος ως πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου έχει εικόνα αναφορικά με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, υπήρξε φειδωλός, τονίζοντας μόνον πως, “να πω ότι θα εγκριθεί μέσα στη χρονιά που διανύουμε; Μακάρι. Διαπιστώνουμε ότι προκύπτουν προβλήματα όπως η σοβαρή κατάσταση που προέκυψε μετά τον σεισμό στην Κω, οπότε έχουν ρίξει όλο το βάρος, στο λιμάνι του νησιού. Συμβαίνουν πολλά. Η ελπίδα μου πάντως είναι μέσα στο 2017 να εγκριθεί”.

Κρίσιμης σημασίας αλλαγή, η νέα χωροθέτηση του εμπορικού λιμένα

Πέραν των βελτιώσεων που προβλέπονται στο χερσαίο (βόρειο) τμήμα του λιμένα της Ερμούπολης για την πρόσδεση κι εξυπηρέτηση σκαφών αναψυχής καθώς και στο κομμάτι της προβλήτας των κρουαζιερόπλοιων, στο περιεχόμενο του master plan, καταγράφεται με σαφήνεια η νέα θέση που θα μπορεί να μετακομίσει ο εμπορικός - ακτοπλοϊκός λιμένας και συγκεκριμένα στο ύψος του πρώην Υφαντουργείου Λαδόπουλου (νότια λιμενολεκάνη).

Ερωτηθείς να τοποθετηθεί σχετικά με την πιο ουσιαστική αλλαγή και δεδομένης της παρούσας χρονικής συγκυρίας της θερινής περιόδου, που καταγράφεται συμφόρηση στην “καρδιά” της πόλης, ο κ. Κοσμάς τόνισε πως, “Πρέπει να εγκριθεί το master plan κι από εκεί και πέρα μπορούμε τμηματικά να εκτελέσουμε διάφορα από τα έργα που μας δίνει το δικαίωμα αυτός ο σχεδιασμός να κάνουμε και τα οποία έχουν σχεδιαστεί”. Πρόσθεσε μάλιστα πως, “από τη στιγμή που η κίνηση – τουλάχιστον η επιβατική, η ακτοπλοϊκή – ανεβαίνει μέρα με τη μέρα, χρόνο με τον χρόνο, θεωρώ ότι είναι πλέον απαραίτητο να γίνει όσο το δυνατόν συντομότερα η μεταφορά του λιμένος στο νέο σημείο που έχει προταθεί” επισημαίνοντας δε, πως, “Αποσυμφορείται η πόλη, λύνεται το κυκλοφοριακό – συγκοινωνιακό, άρα, λύνονται τεράστια ζητήματα. Με μία “κίνηση”, θα έχουμε σημαντικά οφέλη”. Ωστόσο, επεσήμανε σε ρεαλιστικό τόνο πως, “Βέβαια είναι μία κίνηση που και χρονικά αργεί, αλλά και κόστος απαιτεί” προσθέτοντας όμως πως, “Είναι στόχος μας και προχωράμε βήμα βήμα. Μακάρι να τα πετύχουμε όλα αυτά”.

Αναμονή για την αδειοδότηση της μαρίνας

Στο γενικότερο σχέδιο της λιμενολεκάνης ξεχωρίζει σαφώς και το τμήμα της μαρίνας, η ιστορία της οποίας είναι γνωστή, παραμένοντας σήμερα επί της ουσίας ένα έργο που επιδιώκει τη νομιμοποίησή του.

Δεδομένων των προσπαθειών του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου να λάβει την πολυπόθητη αδειοδότηση για τη μαρίνα στα Λαζαρέττα, ώστε να μπορεί ως έργο να λειτουργήσει νόμιμα, ο πρόεδρος, ερωτηθείς σχετικά με το αν υπάρχει θετική εξέλιξη ή όχι, υπήρξε συγκεκριμένος.

“Πιστεύω εντός Σεπτεμβρίου να έχουμε τους περιβαλλοντικούς όρους που είναι στο τελικό στάδιο η διαδικασία. Έχουμε ήδη “τρέξει” και τη νέα χωροθέτηση και είμαστε σε στάδιο του να παραλάβουμε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και να καταθέσουμε το νέο χωροταξικό” γνωστοποίησε σχετικά, επισημαίνοντας πως για έναν χώρο που ποτέ δεν αξιοποιήθηκε μέχρι σήμερα εξαιτίας της αναντιστοιχίας πρακτικής χωροθέτησης και αρχικού σχεδίου, “Είμαστε σε καλό δρόμο όμως δεν θέλω να μιλάω για τους χρόνους επίλυσης των ζητημάτων γιατί δεν είναι στο χέρι μας”. Τόνισε μάλιστα πως, “Είμαι αισιόδοξος γιατί έχουμε κάνει μία πολύ μεγάλη διαδρομή και την έχουμε κάνει χρονικά πολύ καλά. Έχουμε κερδίσει απεριόριστο χρόνο δηλαδή, συγκριτικά με ό,τι γινόταν στο παρελθόν κι έχουμε διανύσει μία μεγάλη απόσταση για τη νομιμοποίηση και την αδειοδότηση της μαρίνας σε πολύ σύντομο χρόνο”. Ωστόσο, επέμεινε στο γεγονός πως, η διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου τελεί σε αναμονή καθώς, “το αποτέλεσμα θέλει λίγη υπομονή”.

Προς το παρόν κανένα επενδυτικό ενδιαφέρον”

Στο πλαίσιο των δηλώσεών του, ο κ. Κοσμάς κλήθηκε να ενημερώσει σχετικά με το αν έχει πραγματοποιηθεί και καταγραφεί κάποια κρούση από επενδυτή για το κομμάτι του λιμένα ή και συνολικότερα της λιμενολεκάνης (πχ. για μαρίνα) της Ερμούπολης. Αν και η ερώτηση τέθηκε προς τον ίδιο με φόντο τις έντονες συζητήσεις για ανάπτυξη ΣΔΙΤ ή για τη διαχείριση λιμενικών – τουριστικών υποδομών από ιδιώτες, η οποία αναπτύσσεται σε πανελλαδικό επίπεδο εδώ και καιρό, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου απάντησε αρνητικά.

Αν και όπως τόνισε μία τέτοια εξέλιξη θα είναι “εκ των ων ουκ άνευ”, ωστόσο όπως διευκρίνισε, “Δεν μας έχουν ενοχλήσει μέχρι τώρα αν και το έχουμε παρουσιάσει το σχέδιο και στον Υπουργό Οικονομίας και στον Υπουργό Ναυτιλίας. Δεν μας έχουν πει κάτι σχετικό”. Δηλώνοντας όμως πως, “Έτσι όπως “τρέχουν” τα πράγματα πολύ πιθανό είναι κάποιος να ενδιαφερθεί”, πρόσθεσε πως, “προς το παρόν, τί θα γίνει δεν μπορώ να ξέρω”. Επικεντρώνοντας όμως, στον ορίζοντα που μπορεί να ανοίξει ένα εγκεκριμένο master plan του λιμένα της Ερμούπολης, υποστήριξε πως, “πάντως είναι ένας λειτουργικός σχεδιασμός που θα μπορούσε να προσελκύσει και κάποιους επενδυτές”. Κατέληξε βέβαια, επαναλαμβάνοντας πως, “Αυτή τη στιγμή όμως, το λέω ξανά, δεν έχει έρθει κάτι ούτε θεωρητικά”.

Καμία αντίρρηση. Ακολουθεί την κατεύθυνση της προηγούμενης Δημ. Αρχής”

Αναφορικά με το θέμα κλήθηκαν τηλεφωνικώς να τοποθετηθούν οι επικεφαλής των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, προκειμένου να καταγραφεί η θέση τους ή η όποια διαφωνία τους, στην περίπτωση που υπήρχε.

Εξ αυτών, ο Ανδρέας Γιαλόγλου προέβη μόνον σε ένα λιτό σχόλιο, δηλώνοντας μάλιστα τη συμφωνία του. “Δεν έχουμε κάποια διαφοροποίηση. Απ΄ όσο βλέπω ακολουθεί τον αρχικό σχεδιασμό. Από τη στιγμή που ακολουθεί την ίδια κατεύθυνση από την προηγούμενη Δημοτική δεν έχουμε κανέναν λόγο να διαφοροποιηθούμε. Εφόσον ακολουθείται ο αρχικός σχεδιασμός δεν υπάρχει κάποια αντίρρηση” σημείωσε κατηγορηματικά.

Διευκρινίζεται πως, η Κίνηση Πολιτών Σύρου εξ αρχής – με γενικές παρατηρήσεις για τη λειτουργία του λιμένα – είχε ταχθεί θετικά, ενώ κατέστη αδύνατη η επικοινωνία με τον επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Νικόλα Καΐλη.