Η απροθυμία του Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων για εξεύρεση λύσης εξόργισε τους μαθητές

Κωφεύει η αρμόδια Περιφέρεια στο πρόβλημα μεταφοράς των μαθητών

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές των Λυκείων της Σύρου, του ΕΠΑΛ και του Εσπερινού, όσον αφορά στη μετακίνηση τους προς και από τις σχολικές τους μονάδες, καθώς δεν έτυχαν λύσεων, κατά το τρίμηνο που μεσολάβησε από ενάρξεως της σχολικής χρονιάς, υπαγόρευσαν την αναγκαιότητα κινητοποιήσεων τους, με αποτέλεσμα να προχωρήσουν σε κατάληψη του σχολικού συγκροτήματος των Λυκείων.

Οι μαθητές, λόγω αδυναμίας εξεύρεσης λύσεων εκ μέρους των αρμοδίων, προκάλεσαν μία διευρυμένη συνάντηση, η οποία πραγματοποιήθηκε εχθές στα Λύκεια, στην οποία μετείχαν ο Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, στην αρμοδιότητα του οποίου εμπίπτει το θέμα, ο Δήμαρχος Σύρου-Ερμούπολης, οι εκπρόσωποι των διδασκόντων και της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων Σύρου, όπως και εκπρόσωποι των ΚΤΕΛ, που έχει αναλάβει το μεταφορικό έργο.

Δρομολόγια των ΚΤΕΛ, που έχουν υπογράψει τη σχετική σύμβαση με την Περιφέρεια για την εκτέλεση του μεταφορικού έργου των μαθητών, μεταφέρουν δωρεάν τους μαθητές, χωρίς όμως να είναι δυνατή η χρήση αυτής της ωφέλειας για τους μαθητές περιοχών απόστασης μικρότερης των 4 χιλιομέτρων, αναγκάζοντας πολλούς από αυτούς να καταβάλουν ημερήσιο κόμιστρο για την μετάβαση τους στο σχολείο.

Καθώς η μεταφορά των μαθητών αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα της Περιφέρειας, πολλές οι εναλλακτικές προτάσεις που τέθηκαν, με βασικότερη την διεύρυνση των ορίων του αστικού ιστού-και αυτό αρμοδιότητα της Περιφέρειας- ώστε να δοθεί η δυνατότητα στο Δήμο για επικουρική συνδρομή του στη μεταφορά με αστικά λεωφορεία, χωρίς όμως καμία από αυτές να τύχει της αποδοχής του αρμόδιου Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων. 

Μία συνάντηση, η οποία όχι μόνο δεν κατάφερε να οδηγήσει σε απτά αποτελέσματα, αλλά αντιθέτως κυριαρχήθηκε από ένταση, η οποία προκλήθηκε από την άρνηση την οποία προκλητικά επέδειξε ο καθ’ ύλην αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης, καθ’ όλη τη διάρκεια των τοποθετήσεων του, εισπράττοντας μία γενικευμένη αντίδραση και απαξίωση από το σύνολο των συμμετεχόντων μαθητών και όχι μόνο, καθώς ήταν το μόνο στοιχείο που είχε να προβάλλει, αφού δεν εμφανίστηκε διατεθειμένος να δώσει λύση, παρά τις εναλλακτικές προτάσεις που κατατέθηκαν.

Μία γενικευμένη άποψη εξέφρασε ο Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, περί μεταβολής του νομοθετικού πλαισίου, την οποία υποστήριξε εμμονικά ως τη μοναδική λύση στο πρόβλημα της μετακίνησης των μαθητών, εξυπηρετώντας παράλληλα και την επιμονή του στην άσκηση αντιπολίτευσης στην κυβέρνηση, που ήταν και το μόνο μέλημα του, όπως αποδείχθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της περίπου τρίωρης συζήτησης του θέματος, χωρίς από πλευράς του να επιδειχθεί, ούτε στο ελάχιστο, διάθεση ανάληψης του μεριδίου της ευθύνης που του αναλογεί.

Σε πολλά σημεία της συζήτησης, απολύτως καταρτισμένοι εμφανίστηκαν οι μαθητές, οι οποίοι επιχείρησαν, βασιζόμενοι στη σχετικοί νομοθεσία, να θέσουν προς συζήτηση κάθε εναλλακτική πρόταση, σε αντίθεση με τον Αντιπεριφερειάρχη, ο οποίος ώθησε στα άκρα την υπομονή και ανοχή των μαθητών.

Επικουρική η συνδρομή του Δήμου αν οριστεί νέα αστική περιοχή

Ο Δήμαρχος Σύρου-Ερμούπολης, Γιώργος Μαραγκός, «πέρα από τακτικισμούς και πολιτικαντισμούς, οι οποίοι δεν βοηθούν…να δούμε ποιο είναι το πρόβλημα, να το οριοθετήσουμε και να δούμε ποιες είναι οι λύσεις που μπορεί να δοθούν».

Ο ίδιος υπενθύμισε ότι πριν από ένα περίπου μήνα είχε πραγματοποιηθεί μία συνάντηση στο Δήμο με αντιπροσωπεία μαθητών, που έθεσε μία σειρά αιτημάτων σε σχέση με το σχολικά συγκρότημα, εκ των οποίων όλα έτυχαν ανταπόκρισης και ήδη είτε έχουν ικανοποιηθεί είτε δρομολογήθηκε η ικανοποίηση τους, πλην του θέματος της ικανοποίησης του ελλείμματος μεταφοράς των μαθητών με  Mini Bus, καθώς δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Δήμου.

Όπως τονίστηκε «η μεταφορά των μαθητών, όχι μόνο στη Σύρο αλλά και σε όλη την Ελλάδα, είναι κατ’ ουσία και καθ’ ύλην και κατ’ απόλυτο τρόπο υποχρέωση και αρμοδιότητα των Περιφερειών, με βάση τη νομοθεσία. Άρα οτιδήποτε άλλο είναι υπεκφυγή, είναι παραπληροφόρηση».

Από την πλευρά του Δημάρχου τονίστηκε ότι στο ζήτημα που έχει δημιουργηθεί «ο Δήμος θέλει να λειτουργήσει υποστηρικτικά και υποβοηθητικά. Δεν έχει το δικαίωμα να αναλάβει τέτοια αρμοδιότητα. Αν επιδιώξει να αναλάβει το μεταφορικό έργο για τους μαθητές, μία τέτοια πρωτοβουλία θα είναι ποινικά επιλήψιμη».

Στην επισήμανση για το σημείο του νόμου που αναφέρει ότι και οι Δήμοι μπορούν να συμμετέχουν στο μεταφορικό έργο για τους μαθητές, διευκρινίστηκε και εκ μέρους του αντιπροέδρου της εταιρείας των ΚΤΕΛ, Ανδρέα Μαυράκη, ότι αυτό ισχύει για τις πόλεις που οι Δήμοι οι Περιφέρειες διαθέτουν κρατική συγκοινωνία. Στους περισσότερους Δήμους, το έργο το αναλαμβάνουν τα ΚΤΕΛ. Τα Mini Bus του Δήμου «έχουν κυκλοφορήσει βάσει του νόμου 2963, άρθρο 19, που προβλέπει συγκεκριμένο έργο, αυτό είναι μόνο σε συνάρτηση με τα υπόλοιπα κυκλοφοριακά μέτρα που έχουν παρθεί για το ιστορικό κέντρο της Ερμούπολης. Δεν μπορούν να εκτελέσουν κάποιο άλλο έργο από αυτό που γράφει η άδεια τους».

Από την πλευρά του Δήμου υπήρξε κατά τις πρωινές και μεσημβρινές ώρες μία πύκνωση των δρομολογίων της αστικής συγκοινωνίας για «την κάλυψη αναγκών και την καλύτερη επιτέλεση του μεταφορικού έργου υπέρ των δημοτών. Αν ο Δήμος πει ότι πύκνωσε τα δρομολόγια για να μεταφέρονται μαθητές είναι ποινικά υπόλογος», όπως εξήγησε ο Δήμαρχος.

Ως μία λύση στο πρόβλημα, ο κ. Μαραγκός πρότεινε, βάσει και της ήδη υπάρχουσας γνωμοδοτικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του 2015, την οριοθέτηση της αστικής περιοχής, μέσα στην οποία βρίσκεται και τα συγκρότημα των Λυκείων «εφόσον η Περιφέρεια λάβει την σχετική απόφαση, είναι και αυτός ένας τρόπος να βοηθήσει επικουρικά, αλλά όχι πλήρως να λύσει το πρόβλημα».

Με επιστολή του Δήμου προς τον αντιπεριφερειάρχη, η οποία κοινοποιήθηκε και προς τον αρμόδιο υπουργό, επιχειρήθηκε να καταδειχθεί το πρόβλημα της απόστασης των 4 χιλιομέτρων που ορίζει ο νόμος, με το αίτημα να υπάρξει σχετική νομοθετική πρόβλεψη που θα απαλείψει αυτό το όριο, καθώς όπως τόνισε ο Δήμαρχος «αυτή θα είναι η μόνη μόνιμη λύση στο πρόβλημα».

Καμία αποδοχή εκ μέρους του Αντιπεριφερειάρχη ούτε των προτάσεων εξαίρεσης

Εκ μέρους των μαθητών επισημάνθηκε ότι σε Κοινή Υπουργική Απόφαση του 2018 ορίζεται «Εάν η μεταφορά των μαθητών της  Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δημοσίων σχολείων δεν είναι εφικτή με δημόσια συγκοινωνία ή με ίδια μέσα των Περιφερειών και των Δήμων… επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση και έπειτα από σύμφωνη γνώμη επιτροπής, στην οποία μετέχει από ένας εκπρόσωπος της οικείας περιφερειακής ενότητας, της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης και του οικείου οργανισμού δημόσιας συγκοινωνίας υπό την Προεδρία του Περιφερειάρχη ή του αρμόδιου κατά περίπτωση Αντιπεριφερειάρχη, η υπέρβαση των χιλιομετρικών αποστάσεων που τίθεται στην εν λόγω κοινή υπουργική απόφαση, υπό την προϋπόθεση ότι το συνολικό κόστος της μεταφοράς μαθητών της οικείας περιφερειακής ενότητας, δεν υπερβαίνει το αντίστοιχο της περσινής σχολικής χρονιάς».

Ο Αντιπεριφερειάρχης δεν αποδέχθηκε ούτε αυτή τη λύση, καθώς όπως υποστήριξε είναι το ποσό χρηματοδότησης υψηλό, οπότε «δεν μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε περαιτέρω συγκοινωνιακή σύνδεση με το σχολείο…Δεν υπάρχει δυνατότητα να δώσουμε επιπλέον χρήματα για καινούρια δρομολόγια. Ήδη φέτος δίνουμε περισσότερα από ότι πέρυσι», όπως είπε.

Επιβάρυνση διπλών κομίστρων

Στη συζήτηση για τις οικονομικές επιβαρύνσεις, τέθηκε ο προβληματισμός σχετικά με την επιφόρτιση των μαθητών χρέωσης με το διπλό εισιτήριο, λόγω της μετάβασης τους από τα χωριά στην Ερμούπολη και από εκεί με νέο εισιτήριο στα Λύκεια, γεγονός καθ’ όλα νόμιμο όπως διευκρίνισε ο εκπρόσωπος των ΚΤΕΛ.

Τέθηκε προς τον Αντιπεριφερειάρχη η εναλλακτική της χρέωσης μονού εισιτηρίου για την μετάβαση των μαθητών ώστε με τον τρόπο αυτό να εξοικονομηθούν οι επιπλέον πόροι που απαιτούνται για την λύση εξαίρεσης που προτάθηκε.

Ως απάντηση επικαλέστηκε εκ νέου την αλλαγή της νομοθεσίας, επιρρίπτοντας την ευθύνη στα κυβερνητικά στελέχη, στην προσφιλή του τακτική άσκησης αντιπολίτευσης, χωρίς επί των συγκεκριμένων ερωτημάτων να τοποθετηθεί και να θέσει εναλλακτική πρόταση.

Μέμφθηκε δε τους μαθητές για αποσπασματική ανάγνωση του νόμου, χωρίς όμως ο ίδιος να δώσει από την πλευρά του την ακριβή έννοια, επικαλούμενος ότι επιθυμεί να δώσει λύση στο πρόβλημα, εισπράττοντας όμως την αντίδραση των μαθητών για συνεχείς εκ μέρους του αρνήσεις να τους δεχτεί στο γραφείο του, ακυρώνοντας τελευταία στιγμή προγραμματισμένες συναντήσεις.

Όπως συγκεκριμένα αναφέρθηκε «από πέρυσι έχουμε τα θέματα και δεν κάνατε τίποτα, τώρα που είναι η ψηφοφορία να ‘ρθει ήρθατε όλοι εδώ πέρα», σχολιασμός που προκάλεσε ενθουσιώδη αντίδραση των μαθητών.

Άρνηση για να τεθεί στο Περιφερειακό Συμβούλιο η διεύρυνση της αστικής περιοχής

Ο εκπρόσωπος της Ένωσης Γονέων, Λουκάς Παπαχαραλάμπους, συνεπικούρησε στην άποψη που εκφράστηκε και εκ μέρους των μαθητών ότι η νομοθεσία δεν πρόκειται να αλλάξει, λόγω της δημοσιονομικής κατάστασης στην οποία βρίσκεται η χώρα, που δεν επιτρέπουν αύξηση του κόστους για την μεταφορά των μαθητών.

Αντί αυτού έθεσε εκ νέου στη συζήτηση την ανάγκη νέας οριοθέτησης του αστικού ιστού, με απόφαση της Περιφέρειας, καθώς όπως είπε «αυτή είναι η μόνη νόμιμη, με την υφιστάμενη νομοθεσία, λύση. Δεν θα λυθεί ποτέ το ζήτημα αν περιμένουμε να αλλάξει ο νόμος, γιατί δεν θα αλλάξει. Τον επόμενο μήνα θα γίνει Περιφερειακό Συμβούλιο και ο κάθε ένας θα πάρει την προσωπική του ευθύνη αν θα ψηφίσει ή όχι. Ο νόμος 17 χρόνια είναι ψηφισμένος, μπορεί να ξεκινήσει η εφαρμογή του».

Επανερχόμενος στο θέμα ο Δήμαρχος, αφού αναφέρθηκε στη σχετική γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου και συγκεκριμένα στα νέα όρια του αστικού ιστού, είπε μεταξύ άλλων ότι «η καθιέρωση της αστικής περιοχής θα δώσει λύση στο πρόβλημα, παρότι δεν το επιλύει οριστικά όμως το αμβλύνει. Όλοι καταλαβαίνουμε ότι υπάρχουν και συμφέροντα τα οποία μπορεί να είναι επαγγελματικά, από άλλους επαγγελματικούς κλάδους, συντεχνιακά, αλλά θα πρέπει, χωρίς να λαϊκίζουμε, να προτάξουμε την ασφάλεια των μαθητών. Απευθύνω για άλλη μία φορά έκκληση στον Αντιπεριφερειάρχη, στο επόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο να συζητηθεί το θέμα και να αποφασίσει θετικά, για να μας δώσει και σε μας τη δυνατότητα με νόμιμο τρόπο να συνεργήσουμε και να λειτουργήσουμε επικουρικά στη λύση του προβλήματος».

Εκ μέρους των μαθητών σχολιάστηκε με νόημα ότι «αν οικονομικά συμφέροντα είναι παραπάνω από την παιδεία, είστε απαράδεκτοι», με τον Αντιπεριφερειάρχη να ζητά από τον μαθητή να κατονομάσει αυτά τα συμφέροντα, εισπράττοντας την απάντηση, πάλι από την πλευρά των μαθητών, ότι «ζητάτε από ένα 17χρονο παιδί να σας πει πια είναι η δουλειά σας τόση ώρα. Είναι η αρμοδιότητα σας».

Για ακόμα μία φορά το μόνο που επικαλέστηκε ο Αντιπεριφερειάρχης ήταν η αλλαγή της νομοθεσίας, με τους μαθητές να επισημαίνουν ότι από όσους τοποθετήθηκαν προτάθηκαν διάφορες λύσεις, όχι όμως και από τον ίδιο τον Αντιπεριφερειάρχη, ρωτώντας τον «γιατί ήρθατε εδώ πέρα;», όπως και το αν «μπορείτε να φέρεται μία λύση; Με ένα ναι ή με ένα όχι Δεν θέλουμε παραπάνω λόγια, μας έχετε κουράσει».

Επιχειρώντας δε να καταρρίψει την πρόταση για τη διεύρυνση της αστικής περιοχής, παρουσίασε προσκόμματα περί ορισμού βιομηχανικών ζωνών, αγνοώντας επιδεικτικά της φωνές που του επεσήμαναν ότι ο συγκεκριμένος νόμος που δίνει αυτή τη δυνατότητα αφορά μόνο στο μεταφορικό έργο.  

Στο επίμονο ερώτημα γιατί δεν θέτει το θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο κι ας απορριφθεί, αντί απάντησης, που ισοδυναμεί με άρνηση του, όπως σχολιάστηκε και εκ μέρους μαθητών, οι οποίοι σχολίασαν ότι «η στάση του κ. Αντιπεριφερειάρχη δείχνει πως δεν ενδιαφέρεται και θα είναι αρνητική η απάντηση». επικαλέστηκε προσθήκη αυτού του αιτήματος σε παλαιό ψήφισμα του Περιφερειακού Συμβουλίου για την αλλαγή νομοθεσίας στις νησιωτικές περιοχές μεταφορά των μαθητών.

Κατόπιν συνεχών γενικόλογων αναφορών περί των οριζόμενων στις αστικές περιοχές, προκάλεσε την έντονη αντίδραση των μαθητών, που του ζήτησαν «εάν συνεχίσετε να μιλάτε έτσι αόριστα και γενικά, παρακαλώ να εξέλθετε της αιθούσης».

Παρά την πολύωρη συζήτηση, το πλήθος των τοποθετήσεων, τις εναλλακτικές προτάσεις που τέθηκαν προς διερεύνηση, την εμμονική επωδό του Αντιπεριφερειάρχη στην αλλαγή νομοθεσίας και την πρόκληση αγανάκτησης στους μαθητές, δεν υπήρξε θετική κατάληξη σε ότι αφορά στο πρόβλημα, με τους μαθητές να αποφασίζουν πλέον για την περαιτέρω στάση τους.