Συντονισμένες προσπάθειες του Λιμενικού Ταμείου Σύρου και της Αναπτυξιακής Εταιρείας του Επιμελητηρίου Κυκλάδων για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στο νησί

“Ηχηρή” επανεκκίνηση της κρουαζιέρας στη Σύρο

Καρπούς” αποδίδει σταδιακά η συνεργασία του Λιμενικού Ταμείου Σύρου με την Αναπτυξιακή Εταιρεία του Επιμελητηρίου Κυκλάδων όσον αφορά την επανεκκίνηση και την ουσιαστική ένταξη της Σύρου στον παγκόσμιο “χάρτη” της κρουαζιέρας, καθώς ανακοινώθηκαν χθες, οι προγραμματισμένες αφίξεις για το έτος 2021, καθώς όμως και για την επόμενη χρονιά.

Η επιλογή της Διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου να προχωρήσει με οργανωμένο βηματισμό στην ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και συγκεκριμένα έχοντας στόχευση, την κρουαζιέρα πολυτελείας, συνοδεύεται με άξια αναφοράς αποτελέσματα, τα οποία προκύπτουν στο πλαίσιο της συνεργασίας των δύο ανωτέρω πλευρών, μετά από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης τον Αύγουστο του 2020.

Η Σύρος φαίνεται πως προσεγγίζει πλέον με την απαιτούμενη ωριμότητα τη σοβαρή υπόθεση της ανάπτυξης κρουαζιέρας, στην οποίαν οφείλει να συμμετέχει κάθε εμπλεκόμενη - άμεσα κι έμμεσα - πλευρά, προκειμένου το νησί να ανταπεξέλθει απέναντι στις νέες συνθήκες που διαμορφώνει η πανδημία.

Σε αυτήν την κατεύθυνση κινούνται από κοινού το Λιμενικό Ταμείο Σύρου και η Αναπτυξιακή Εταιρεία του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, έχοντας προγραμματίσει για τις 7 Απριλίου (18.00) ειδική ενημερωτική εκδήλωση, με τη συμμετοχή σημαντικών ομιλητών και ανθρώπων της κρουαζιέρας και του τουρισμού.

Με αφορμή την ανακοίνωση των προγραμματισμένων αφίξεων κλήθηκε να γνωστοποιήσει τις κινήσεις της για την υπόθεση της κρουαζιέρας στη Σύρο, η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Κανδιώ Μαραγκού, καθώς επίσης και ο πρόεδρος της Αναπτυξιακής Εταιρείας του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος.

Σύρος: Προγραμματισμένες προσεγγίσεις για τα έτη 2021 – 2022

Ειδικότερα, οι προγραμματισμένες προσεγγίσεις για το νησί της Σύρου γνωστοποιήθηκαν μέσω χθεσινής ανακοίνωσης, με τη σημαντική σημείωση πως “η πλειοψηφία αυτών ανήκει στον κλάδο της πολυτελούς κρουαζιέρας”.

Συγκεκριμένα, για το 2021 και υπό την προϋπόθεση πως δεν θα αλλάξει κάτι σχετικά με το άνοιγμα της κρουαζιέρας, έχουν προγραμματισθεί οι κατωτέρω αφίξεις: 6/6/2021 M/V SeaDreame II, Seadream Yacht Club, 15/6/2021 M/S Wind Surf, Windstar Cruises (βλ. Global Campaign 2021-22 Syros), 11/7/2021, M/V Le Bougainville, Ponant Cruises, 1/8/2021, M/V Le Lyrial, Ponant Cruises, 6/9/2021 M/S Wind Surf, Windstar Cruises, 7/9/2021, M/V Le Bougainville, Ponant Cruises, 24/10/2021, M/V Seabourn Encore, Seabourn Cruises, 25/10/2021, M/V Celestyal Olympia, Celestyal Cruises, 29/10/2021, M/V Celestyal Olympia, Celestyal Cruises, 1/11/2021, M/V Celestyal Olympia, Celestyal Cruises, 5/11/2021, M/V Celestyal Olympia, Celestyal Cruises, 8/11/2021, M/V Celestyal Olympia, Celestyal Cruises, 9/11/2021, M/V Le Jacques Cartier, Ponant Cruises, 12/11/2021, M/V Celestyal Olympia, Celestyal Cruises, 15/11/2021, M/V Celestyal Olympia, Celestyal Cruises, 19/11/2021, M/V Celestyal Olympia, Celestyal Cruises, 22/11/2021, M/V Celestyal Olympia, Celestyal Cruises και 26/11/2021, M/V Celestyal Olympia, Celestyal Cruises.

Επιπλέον για το 2022 έχουν κλειστεί οι ακόλουθες προσεγγίσεις: 4/3/2022, M/V Celestyal Olympia, Celestyal Cruises, 7/3/2022, M/V Celestyal Olympia, Celestyal Cruises, 1/3/2022, M/V Celestyal Olympia, Celestyal Cruises, 3/5/2022, M/V Silver Spirit, Silversea Cruises, 7/5/2022 M/S Wind Star, Windstar Cruises, 30/6/2022 M/S Wind Surf, Windstar Cruises, 6/7/2022, M/V Nautica, Oceania Cruises (NCL Holding), 10/9/2022, M/V Nautica, Oceania Cruises, 12/9/2022, M/S Wind Surf, Windstar Cruises, 21/9/2022, M/V MS Europa 2 (Hapag Lloyd cruises – TUI Cruises), 25/9/2022, M/V Azamara Journey, Azamara Cruises και 4/10/2022 M/V Braemar, Fred.Olsen Cruise Line (proposal for sea excursions in Syros).

Απαντήσεις προέδρου Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώς Μαραγκού

  • Η πορεία της κρουαζιέρας στη Σύρο μέχρι πρότινος δεν είχε σημειώσει κάποιο αξιόλογο αποτέλεσμα. Δική σας δέσμευση υπήρξε η ουσιαστική επανένταξη της Σύρου στον “χάρτη” της κρουαζιέρας κι ως εκ τούτου, είχατε προχωρήσει σε συνεργασία με την Αναπτυξιακή Εταιρεία του Επιμελητηρίου Κυκλάδων. Έχει αναπτυχθεί έργο προς όφελος της Σύρου σήμερα ή η πανδημία έχει “παγώσει” το πλάνο σας;

Πράγματι, η πορεία της κρουαζιέρας όλο αυτό το διάστημα, δεν είχε σημειώσει κάποιο αξιόλογο αποτέλεσμα. Επί της ουσίας, αυτό που ακολουθήθηκε ως “τακτική” ήταν στη λογική “ανοίξαμε και σας περιμένουμε”. Ωστόσο, οι καιροί έχουν αλλάξει, ο ανταγωνισμός μεγαλώνει και αναλόγως πρέπει να αυξάνονται οι δικές μας στοχεύσεις κι επιδιώξεις.

Θεωρώ πως είναι εμφανές ότι από την αρχή, ως νέα Δημοτική Αρχή, είχαμε έναν ξεκάθαρο στόχο: Τη δημιουργία όλων των προϋποθέσεων και των υποδομών για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Αυτό που θέλαμε και ήμασταν αποφασισμένοι να το κάνουμε είναι να δημιουργήσουμε ένα σταθερό υπόβαθρο ώστε τα επόμενα χρόνια η Σύρος να έχει ενταχθεί πλήρως, αλλά ταυτόχρονα και δυναμικά, στον διεθνή “χάρτη” της κρουαζιέρας και γιατί όχι, της πολυτελούς κρουαζιέρας. Αυτός ήταν και ο λόγος που παρά την πανδημία, απευθυνθήκαμε σε ειδικούς στον χώρο της κρουαζιέρας και προχωρήσαμε στη συνεργασία με την Αναπτυξιακή Εταιρεία του Επιμελητηρίου, καθώς υπάρχουν αρκετοί σύμβουλοι που έχουν επαφές με ανθρώπους του χώρου της κρουαζιέρας και ήδη έχουμε διαμορφώσει πάρα πολύ καλές επαφές μαζί τους.

Δυστυχώς, η πανδημία μας πήγε λίγο πίσω όσον αφορά κυρίως τα αποτελέσματα των προσπαθειών και των ενεργειών που ήδη έχουμε κάνει. Αλλά από την άλλη, το σημαντικό είναι πως η πανδημία έχει χαρίσει την ευκαιρία να επανασχεδιαστεί ο “χάρτης” της κρουαζιέρας. Σίγουρα από αυτόν τον “χάρτη” η Σύρος δεν πρέπει να λείπει. Δεν είναι τυχαίο πως λόγω των προσπαθειών μας, το αποτέλεσμα μέχρι τώρα, δεν είναι τυχαίο. Η Σύρος και οι φωτογραφίες του νησιού μας “φιγουράρουν” στην παγκόσμια καμπάνια της Windstar Cruises για το 2021. Αυτό ήταν ένα από τα αποτελέσματα των ενεργειών και επαφών του Λιμενικού Ταμείου με τη στήριξη και της Αναπτυξιακής και των συμβούλων της”.

  • Η Σύρος και η Ερμούπολη με τον αστικό χαρακτήρα της, θα μπορούσε να στοχεύσει οργανωμένα στην κρουαζιέρα πολυτελείας. Υπάρχουν επαφές του Λιμενικού Ταμείου Σύρου και της Αναπτυξιακής, με εταιρείες ή Ενώσεις κρουαζιέρας για την επίτευξη αυτού του στόχου;

Είναι αλήθεια πως η πολυτελής κρουαζιέρα ταιριάζει στον χαρακτήρα της Ερμούπολης και στη γενικότερη πολιτιστική της κληρονομιά. Θεωρώ ότι η πανδημία είναι μία ευκαιρία για εμάς, ώστε να ανασυγκροτήσουμε τις προσπάθειές μας και να διεκδικήσουμε το μερίδιο που αναλογεί στη Σύρο από τον ποιοτικό θαλάσσιο τουρισμό που δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν το είχε καταφέρει κάποιος. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης ήταν η Σύρος να υστερεί και σε έσοδα και σε κίνηση σε σχέση με τα υπόλοιπα νησιά, μολονότι η πρωτεύουσα των Κυκλάδων - μετά τη Μύκονο - είναι το μόνο νησί που διαθέτει ντόκο κρουαζιέρας.

Οι επαφές που έχουμε κάνει όλο αυτό το χρονικό διάστημα είναι κυρίως με τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA) με την οποία, μέσω του Επιμελητηρίου είχαμε έρθει από τον πρώτο καιρό σε επικοινωνία, μετά και από την πρόταση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου να αποτελούσε το νησί έναν σταθμό ανεφοδιασμού των πλοίων το διάστημα της καραντίνας το καλοκαίρι του 2020.

Στη συνέχεια, ήρθαμε σε επαφή με αρκετές εταιρείες όπως είναι η Ponant, η Windstar και η Seabourn που είναι εταιρείες πολυτελούς κρουαζιέρας. Αυτές οι εταιρείες προγραμμάτισαν αφίξεις τους στη Σύρο για το 2021 και για το 2022”.

  • Προκειμένου να αποτελέσει το λιμάνι της Ερμούπολης έναν ασφαλή προορισμό για κρουαζιέρα, με φόντο την πανδημία, έχετε προβεί σε ικανοποίηση απαιτήσεων όπως αυτές πηγάζουν από σχετικά πρωτόκολλα και κατευθύνσεις;

Παρά τις οικονομικές μας δυσκολίες και λειτουργώντας πραγματικά με άμεσα αντανακλαστικά και αυτό χάρη σε όλους τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, έχουμε ήδη ξεκινήσει διαδικασίες εκπόνησης ολοκληρωμένων σχεδίων διαχείρισης κρουσμάτων Covid-19, όπως προσφάτως μας ζητήθηκε από το Υπουργείο. Πρόκειται για ένα σχέδιο διαχείρισης κρουσμάτων κορωνοϊού, το οποίο θα πιστοποιηθεί αρμοδίως από τον ΕΟΔΥ και το Υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου το λιμάνι της Ερμούπολης, να μπορέσει να λειτουργήσει το 2021 ως πύλη εισόδου κρουαζιέρας, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρωτόκολλα ασφαλείας, τα οποία έχουν ανακοινωθεί. Ακολούθως, θα προχωρήσουμε και στην εφαρμογή του με εξοπλισμό και υπηρεσίες. Γνωρίζουμε πως το κόστος αυτό δεν θα επιστραφεί άμεσα. Όμως είναι απαραίτητο βήμα στην προσπάθεια που κάνουμε για να αποδώσει η ανάπτυξη της κρουαζιέρας, τα επόμενα χρόνια”.

  • Σχετικά με το θέμα των υποδομών για την υποδοχή μεγάλων κρουαζιερόπλοιων με σημαντικό αριθμό επισκεπτών, έχετε μελετήσει κάποια σενάρια βελτίωσής τους, ώστε το νησί να είναι σε θέση να υποδέχεται με ασφάλεια αυτά τα κρουαζιερόπλοια; Αν ναι, ποια είναι αυτά και σε τί βάθος χρόνου μπορούν να υλοποιηθούν;

Αυτό που ερευνούμε αυτήν τη στιγμή είναι η δυνατότητα τοποθέτησης pontoons (σ.σ. πλωτές προβλήτες - πλατφόρμες) στο λιμάνι της Ερμούπολης, ώστε μέσω της βελτίωσης των βαθών, να φιλοξενήσουμε μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια. Η Υπηρεσία έχει ήδη ξεκινήσει τις διαδικαστικές ενέργειες για την τροποποίηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων κι εντός των επόμενων ημερών θα έχουμε και τις τεχνικές προδιαγραφές αυτών των pontoons, ώστε να μπορέσουμε να έχουμε έναν προϋπολογισμό του κόστους τους. Μετά θα πρέπει να αναζητήσουμε χρηματοδότηση. Δεν είναι εύκολα τα πράγματα λόγω της πανδημίας και της μείωσης των εσόδων μας, αλλά νομίζω ότι κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση κι έχουμε σωστούς στόχους και με μεθοδικές κινήσεις, θα καταφέρουμε αυτό που σχεδιάζουμε. Επαναλαμβάνω μόνον ότι τα αποτελέσματα, δεν θα τα δούμε φέτος, αλλά δουλεύουμε για τα επόμενα χρόνια”.

Γ. Ρούσσος: Η Σύρος προωθείται και οφείλει να προετοιμαστεί

Από την πλευρά του, ο Γιάννης Ρούσσος ως πρόεδρος της Αναπτυξιακής Εταιρείας του Επιμελητηρίου Κυκλάδων θέλησε να τονίσει πως στο πλαίσιο της σύμβασης με το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, “έχει γίνει ένας εκτενής προγραμματισμός ώστε να μπει η Σύρος στα προγράμματα τα οποία θα συμπεριλάβει η κάθε εταιρεία στη “διαδρομή” της επανεκκίνησης της κρουαζιέρας”. Σε αυτήν την προσπάθεια διευκρίνισε πως αποτελεί πλεονέκτημα το γεγονός πως, “Οι συνεργάτες μας δεν συμμετέχουν πλέον με φυσική παρουσία σε συναντήσεις, αλλά γίνονται πολύ πιο μεγάλες συζητήσεις μέσω τηλεδιασκέψεων από το σύνολο των φορέων που εκπροσωπούν την κρουαζιέρα, ή τους προορισμούς και τα λιμάνια, ή ακόμη και την ίδια την Ευρωπαϊκή Ένωση που προσπαθεί να βγάλει τους νέους κανόνες και είμαστε τυχεροί γιατί οι άνθρωποί μας προωθούν τη δυνατότητα που έχει η Σύρος να υποδεχθεί την κρουαζιέρα”.

Επιπλέον, σχετικά με τον προγραμματισμό των αφίξεων για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων, ο ίδιος θέλησε να σημειώσει πως, αυτές “θα πραγματοποιηθούν κάτω από δύο προϋποθέσεις: Πρώτον να μην πάει πίσω χρονικά η έναρξη της κρουαζιέρας και δεύτερον, να μπορεί ο προορισμός να υποδεχθεί την κρουαζιέρα. Δηλαδή να έχει προετοιμαστεί στο κομμάτι των υποδομών του λιμανιού, τους επισκέψιμους χώρους όπως μουσεία, θέατρο, Δημαρχείο, Εκκλησίες και ταυτόχρονα, να έχουν προετοιμαστεί και οι επιχειρήσεις της κάθε περιοχής όπως εστιατόρια, εμπορικά κ.α., ώστε με ασφάλεια να κινηθούν οι επισκέπτες”.

Προσεγγίσεις από μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια

Αναφορικά με τη δυνατότητα προσέγγισης μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων για τη Σύρο, ο πρόεδρος τόνισε πως, τουλάχιστον για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων και τη Μύκονο που έχουν προβλήτα για να καταπλεύσουν τα πλοία με ασφάλεια “τα πράγματα έχουν αλλάξει προς το θετικότερο”. Σύμφωνα με όσα εξήγησε, “το σύνολο των κρουαζιερόπλοιων που θα επαναδραστηριοποιηθεί στην περιοχή μας, με την προσθήκη κάποιων υποδομών που διαχρονικά υποστηρίζει το Επιμελητήριο - και φαίνεται να υπάρχουν κάποιες εξελίξεις σχετικά με αυτό -, μπορούν να προσεγγίσουν”. Ως εκ τούτου, με φόντο τις προσπάθειες που κάνει το Λιμενικό Ταμείο και στο θέμα των υποδομών, ο ίδιος πρόσθεσε πως, “Αυτός ο προβληματισμός που υπήρχε για το πώς μπορεί το νησί της Σύρου να υποδεχθεί μεγάλο αριθμό επιβατών για παράδειγμα 2.000 – 3.000, δεν υπάρχει πια, καθώς λόγω του κορωνοϊού, αυτός ο αριθμός έχει μειωθεί κατά 50%. Άρα, πλέον και μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια, μπορούν από πλευράς όγκου επισκεπτών, να δέσουν με τις κατάλληλες προϋποθέσεις στο λιμάνι μας”.

Ώρα ευθύνης για όλους

Κληθείς να τοποθετηθεί σχετικά με το κομμάτι της προετοιμασίας κάθε εμπλεκόμενης πλευράς με τον θαλάσσιο τουρισμό, ο κ. Ρούσσος υπήρξε σαφής ως προς το θέμα της ετοιμότητας και της ευθύνης που πρέπει να αναλάβει ο κάθε ένας.

Όπως έγκαιρα το Επιμελητήριο είχε προειδοποιήσει, από πέρυσι τον Μάρτιο που ξεκίνησε τα webinar για να ενημερώνει τα μέλη του, πλέον, έχουμε εισέλθει σε μία νέα εποχή. Είχαμε πει ότι ο ιός ήρθε για να μείνει και συνεχίζουμε να το λέμε κι έναν χρόνο μετά”. Με φόντο τα παραπάνω αλλά και παρατηρώντας πως σταδιακά θα επανέλθουμε στην κανονικότητα, ο ίδιος θέλησε να επισημάνει πως μέχρι τότε, οι προορισμοί θα πρέπει να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα. “Σε αυτή τη νέα κανονικότητα όποιοι προορισμοί κρουαζιέρας, δεν προσαρμοστούν, θα χάσουν” δήλωσε κατηγορηματικά, τονίζοντας την ευθύνη που με τη σειρά του έχει αναλάβει το Επιμελητήριο Κυκλάδων για την υποστήριξη των μελών του. “Αν δεν καταφέρουμε δηλαδή να ενημερώσουμε σωστά τα μέλη μας που είναι επιχειρήσεις ή τις κοινωνίες που εκπροσωπούνται από Δήμους ή από όποιους άλλους φορείς έχουν σχέση με υποδομές, με Λιμενικά Ταμεία κλπ., ώστε να προετοιμαστούν σωστά, θα κινδυνεύσουν ή να μην προσεγγίζει η κρουαζιέρα τον προορισμό ή να προσεγγίζει τον προορισμό και να μην γίνεται κατανάλωση από τους επισκέπτες, αφού οι επισκέπτες θα επιλέγουν μόνον πιστοποιημένους και ασφαλείς προορισμούς”.

Ο ίδιος θέλησε να προσθέσει ακόμη πως θα ισχύσουν πρωτόκολλα για την ασφάλεια στην κρουαζιέρα, για τα οποία οφείλουν να ενημερωθούν όλοι, προκειμένου να ανταποκριθούν ως προορισμοί. “Άρα, όσο πιο γρήγορα και όσο πιο σωστά έχει ενημερώσει το Επιμελητήριο και όσο πιο ενημερωμένοι είναι όλοι οι εμπλεκόμενοι, θα είναι κερδισμένοι” παρατήρησε ο πρόεδρος, μιλώντας παρακάτω για τη σημασία της ειδικής εκδήλωσης που προγραμματίζει το Λιμενικό Ταμείο με το Επιμελητήριο.

Ενημέρωση από καταξιωμένα πρόσωπα στις 7 Απριλίου

Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, ο κ. Ρούσσος καλεί όλους τους άμεσα κι έμμεσα εμπλεκόμενους με την κρουαζιέρα και τον τουρισμό, να παρακολουθήσουν την ενημερωτική εκδήλωση στις 7 Απριλίου. “Παρακαλούμε όλους που έχουν σχέση με οποιαδήποτε θεσμική ιδιότητα στο νησί αλλά και συνολικά την επιχειρηματικότητα που σχετίζεται έμμεσα ή άμεσα με τον τουρισμό, να παρευρεθούν στη συνάντηση με τηλεδιάσκεψη που έχει προγραμματισθεί.

Δεν αφορά μόνον την κρουαζιέρα, καθώς η ασφάλεια και τα πρωτόκολλα αφορούν το σύνολο του τουρισμού” διευκρίνισε, αναφερόμενος παρακάτω για το περιεχόμενο της συγκεκριμένης ενημέρωσης από ιδιαιτέρως καταξιωμένα πρόσωπα στον χώρο του τουρισμού και της ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού. “Στην εκδήλωση έχουν προσκληθεί και θα συμμετάσχουν η κα Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια για την Ανατολική Μεσόγειο της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA), που εκπροσωπεί το 85% των εταιρειών κρουαζιέρας παγκοσμίως, η οποία θα παρουσιάσει τα νέα δεδομένα και τις εξελίξεις στον τομέα της κρουαζιέρας, ο κ. Χρήστος Νικολαΐδης, Εμπειρογνώμονας, Σύμβουλος ανάπτυξης διεθνούς κρουαζιέρας, ο οποίος θα μιλήσει για τις νέες τάσεις στον τομέα της κρουαζιέρας και τις προοπτικές ένταξης νέων προορισμών στον χάρτη αφίξεων των διεθνών εταιρειών, καθώς και για την ασφαλή επανέναρξη της κρουαζιέρας, χάρη στα νέα βελτιωμένα πρωτόκολλα για την προστασία των επιβατών, του πληρώματος και των τοπικών κοινοτήτων, και τέλος ο κ. Νικόλαος Β. Γεωργόπουλος, Πρόεδρος του Τμήματος Τουριστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, με ειδίκευση στο Σύγχρονο Στρατηγικό Μάνατζμεντ στον Τουρισμό, ο οποίος θα μας μεταφέρει τον παλμό της τουριστικής αγοράς διεθνώς και θα αναφερθεί σε πρακτικά θέματα που αφορούν τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν για ένα ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού στη χώρα μας, στις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας”.