Δηλώσεις του υπεύθυνου της ΠΟΕΣΕ για το Ν. Αιγαίο και τις Κυκλάδες, Γ. Παπαδόπουλου και του προέδρου της “Τερψιχόρης”, Δ. Αρβανίτη

Εφιάλτης οι ελλείψεις προσωπικού για την εστίαση

Στο 50-60% οι κενές θέσεις των επιχειρήσεων του κλάδου ενόψει προετοιμασίας για Πάσχα και σεζόν

Τιτάνιο αγώνα καταβάλλουν οι επιχειρηματίες της εστίασης στις Κυκλάδες και στη Σύρο, όσον αφορά στην κάλυψη κενών θέσεων προσωπικού ενόψει προετοιμασίας για την περίοδο του Πάσχα, αλλά και για την καλοκαιρινή σεζόν, καθώς από την πανδημία και μετά, το συγκεκριμένο πρόβλημα πήρε μέγεθος… εφιάλτη.

Για τη νησιωτική περιοχή των Κυκλάδων και τη Σύρο μίλησαν αναλυτικά στην “Κοινή Γνώμη” ο υπεύθυνος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ) για το Ν. Αιγαίο, Γιάννης Παπαδόπουλος και ο πρόεδρος της “Τερψιχόρης”, Δημήτρης Αρβανίτης. Και τα δύο πρόσωπα έθιξαν τη δυσκολία που αντιμετωπίζει ο κλάδος, τονίζοντας πως πλέον οι επιχειρήσεις - και μέσω των Συλλόγων τους - στρέφονται οργανωμένα σε αναζήτηση προσωπικού, ώστε να μη “συρρικνωθεί” η λειτουργία τους, σε έναν νομό που υποδέχεται εκατομμύρια επισκέπτες.

  • Σε όλα τα νησιά υπήρχε ένας δύσκολος χειμώνας με κλειστές επιχειρήσεις. Ενόψει Πάσχα και καλοκαιρινής σεζόν, πώς θα προχωρήσει η προετοιμασία στον κλάδο; Το πρόβλημα της απουσίας προσωπικού είναι μεγάλο;

“Είχαμε πολλές κλειστές επιχειρήσεις τον χειμώνα γιατί και το Πάσχα είναι χρονικά μακριά. Όλοι προγραμματίζουν να υπάρχει ένα κύμα επιχειρήσεων που θα ανοίξει μέχρι την 25η Μαρτίου και ένα δεύτερο κύμα που θα ανοίξει μέχρι τις 20 Απριλίου για να προετοιμαστεί για το Πάσχα. Ο χειμώνας ήταν δύσκολος γενικά για όλα τα νησιά.

Το πρόβλημα με την έλλειψη προσωπικού έχει αυξηθεί κι άλλο. Είναι πλέον ο εφιάλτης όλων των επιχειρηματιών, το πώς θα στελεχώσουν τις επιχειρήσεις τους. Για παράδειγμα στη Νάξο κάνουν μία προσπάθεια για να δουν πώς θα συνεργαστούν με κάποια ΜΚΟ από τη Σάμο, για να έχουμε κάποιους μετανάστες σύμφωνα με τις ανάγκες που θα δηλώσουν οι επιχειρήσεις. Αυτή η προσπάθεια γίνεται και σε συνεργασία με τους ξενοδόχους και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια.

Αντιλαμβανόμαστε βέβαια πως αν και ανάμεσα σε αυτούς κάποιοι είναι εξειδικευμένοι, ωστόσο οι περισσότεροι δεν είναι και θα είναι για τις θέσεις κουζίνας, λάντζας, βοηθοί κλπ.. Είναι άτομα από Αφρική και Ασία”.

  • Με τι ποσοστό κενών θέσεων πορεύονται σήμερα οι επιχειρήσεις εστίασης ενόψει του ανοίγματός τους;

“Οι ανάγκες είναι μεγάλες και εκτιμώ πως αυτές αγγίζουν το 60% των συνολικών θέσεων. Δηλαδή αν πούμε ότι τα νησιά στις Κυκλάδες χρειάζονται 100.000 θέσεις εργασίας, αυτή τη στιγμή λείπουν τουλάχιστον οι μισές”.

  • Ποιοι είναι οι λόγοι που οδηγούν σε αυτή την κατάσταση; Προσωπικό βρέθηκε εκτός την περίοδο του κορωνοϊού και δεν επέστρεψε ποτέ; Διογκώνεται το πρόβλημα με το πέρασμα του χρόνου;

“Ναι, σε αυτό συνετέλεσε και ο κορωνοϊός. Τότε, με το κλείσιμο των επιχειρήσεων εστίασης, κάποιοι συνάδελφοι άλλαξαν δουλειές και στράφηκαν σε άλλους κλάδους. Εκτός αυτού όμως, προφανώς παίζει ρόλο και το γεγονός πως η εστίαση είναι ένας χώρος έντασης. Άρα, απαιτεί ιδιαίτερες δεξιότητες και αντοχές και δεν είναι εύκολο να ανταπεξέλθεις. Πολλά παιδιά έχουν φύγει στο εξωτερικό και υπάρχουν νέοι και νέες που φεύγουν τους χειμώνες στο εξωτερικό για 5μηνες και 6μηνες συμβάσεις με πολύ καλούς μισθούς. Όλα αυτά, συν το ότι οι επιχειρήσεις που κλείνουν τον χειμώνα, δεν έχουν να προσφέρουν εργασία πολύ καιρό. Το να ασχολείται ο άλλος τρεις με τέσσερις μήνες κάτω από πάρα πολύ δύσκολες συνθήκες και ένταση, όσα λεφτά και να πάρει, δυσκολεύεται. Τα χρήματα είναι καλά, αλλά υπάρχει δυσκολία”.

  • Η κατάσταση για διαμονή όμως στα νησιά είναι δύσκολη από άποψη κάλυψης ενοικίων. Τι καταγράφετε εσείς τόσο για τις επιχειρήσεις και αν καλούνται να καλύψουν διαμονή, όσο και για τους υπαλλήλους;

“Υπάρχουν περιπτώσεις επιχειρηματιών που πληρώνουν σεζόν δύο γκαρσονιέρες με ενοίκια 700 ευρώ την κάθε μία για να μείνει προσωπικό. Είναι τεράστιο το κόστος για να μπορεί μία επιχείρηση να το αντέξει. Είναι δύσκολο να καλύπτεται από τις επιχειρήσεις γιατί διογκώνεται το εργασιακό κόστος. Είναι μεγάλοι οι μισθοί και έχουν ανέβει, άρα, έχουν παρασύρει και τις εισφορές και τα επιδόματα και τα δώρα και έρχεται το θέμα της διαμονής. Το κόστος είναι στον Θεό για τις επιχειρήσεις.

Από την άλλη, σίγουρα το να καλύψει ένας υπάλληλος το ενοίκιό του είναι προαπαιτούμενο, ωστόσο, κατανοούμε ότι δύσκολα βρίσκουν και σπίτια για ενοικιάσεις. Όλα αυτά σίγουρα δυσκολεύουν την κατάσταση”.

  • Η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών για την ικανοποίηση των επισκεπτών είναι στις προτεραιότητες σας; Γίνεται κάποια προσπάθεια από τις επιχειρήσεις για την εκπαίδευση του προσωπικού;

“Είναι πάρα πολύ βασικό αυτό, όταν δεν υπάρχει εξειδικευμένο προσωπικό και όταν δεν υπάρχει αρκετό προσωπικό, έχουμε δει ότι και δεν μπορούμε να προσφέρουμε ποιοτικές υπηρεσίες για να ικανοποιήσουμε τους πελάτες μας και κατ΄ επέκταση εκείνοι με τη σειρά τους δεν θα αποτελέσουν πρεσβευτή στο εξωτερικό, να πουν δηλαδή ότι πήγαμε στην Ελλάδα και περάσαμε ωραία και να επισκεφθείτε κι εσείς.

Επίσης, ένα θέμα είναι πως όταν δεν υπάρχει αρκετό προσωπικό, μία επιχείρηση συρρικνώνει τις υπηρεσίες της και δεν μπορεί να πιάσει τους στόχους της και τα έσοδα που πρέπει να πιάσει για να καλύψει τις ανάγκες του χρόνου. Το 70-80% των επιχειρήσεων στα νησιά στην εστίαση λειτουργεί εποχιακά. Όταν δουλεύουν έξι μήνες για να ζήσουν δώδεκα, αυτό το διάστημα πρέπει να είναι σαν ένα καλοκουρδισμένο ρολόι, το οποίο θα μπορέσει να πιάσει τζίρους που πρέπει”.

  • Πώς προβλέπετε ότι θα λειτουργήσει ο κλάδος αυτή τη σεζόν;

“Το Πάσχα θα κάνει ένα πικ μεγάλο και μετά θα προχωρήσουμε. Θεωρώ ότι θα αρχίσουν οι επιχειρήσεις οικογενειακά και με όσα μέλη υπάρχουν. Από εκεί και μετά, θα το δούμε. Αν υπάρξει προσωπικό θα μπορέσουν να αναπτυχθούν και να δουλεύουν περισσότερες ώρες και να έχουν ολοκληρωμένα μενού. Εάν αυτά δεν ικανοποιηθούν ο καθένας θα προσαρμόσει τη δουλειά του στη δυνατότητα που έχει να κάνει τη δουλειά”.

  • Υπάρχει κάτι που ζητάτε από το κράτος;

“Πρέπει η πολιτεία να βοηθήσει και στο κομμάτι της ασφάλισης. Δηλαδή να δώσει τη δυνατότητα να μπορούν να ασφαλίζονται έξι ημέρες οι υπάλληλοι εφόσον δουλεύουν με τη θέλησή τους. Όταν έχει ο άλλος τη δυνατότητα να δουλεύει σε δύο δουλειές 11 με 12 ώρες και δεν μπορεί να δουλέψει πάνω από 8 σε μία, αυτό είναι θέμα. Πρέπει να τα δουν αυτά για να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις και να λειτουργήσουν όσο το δυνατόν καλύτερα”.

Δ. Αρβανίτης: Στρεφόμαστε σε γραφεία της Αθήνας για εύρεση εργασίας

Ειδικότερα, για την περίπτωση της Σύρου ο πρόεδρος της “Τερψιχόρης” εξήγησε πως το πρόβλημα είναι έντονο. “Υπάρχουν αρκετές κενές θέσεις και πλέον οι επιχειρηματίες στρέφονται σε γραφεία εύρεσης εργασίας των Αθηνών για να βρουν κόσμο από άλλες περιοχές. Δυστυχώς, βλέπουμε πως δεν καλύπτονται οι θέσεις. Δηλαδή αρκετοί πέρασαν πολύ δύσκολα πέρυσι το καλοκαίρι και αναζητούν μία πιο σταθερή λύση με βοήθεια εκτός Σύρου”, ανέφερε αρχικά, επισημαίνοντας πως, το ποσοστό και στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων είναι υψηλό. “Για παράδειγμα αυτή τη στιγμή υπάρχει επιχείρηση που είναι έτοιμη να ανοίξει και ψάχνει τουλάχιστον πέντε θέσεις, από λάντζα μέχρι ψήστη. Αν μιλάμε για προσωπικό της τάξης των 12 ατόμων για βάρδια πρωί και απόγευμα, τότε αυτή τη στιγμή στο 50% όλοι ψάχνουν προσωπικό”, τόνισε χαρακτηριστικά.

Μάλιστα το φαινόμενο της κάλυψης κενών με μέλη της οικογένειας ή συγγενικά μέλη, προκύπτει και στη Σύρο. “Κάποιοι ανοίγουν και με τη βοήθεια συγγενικών μελών. Πλένουν πιάτα και σερβίρουν οι ίδιοι που άλλοτε δεν θα δούλευαν”, πρόσθεσε.

Στην ερώτηση αν ντόπιοι ενδιαφέρονται ώστε να εργασθούν στην εστίαση, ο κ. Αρβανίτης, απάντησε: “Σε αρκετά χαμηλό ποσοστό. Να πω ότι ένα ποσοστό έχει στραφεί σε άλλες εργασίες αλλά και κάποιοι άλλοι δεν ενδιαφέρονται”.

Στη συνέχεια, επεσήμανε πως είναι προτεραιότητα οι ποιοτικές υπηρεσίες. “Πρόσφατα αναδείχθηκε η πόλη σαν δεύτερος πιο φιλόξενος προορισμός παγκοσμίως. Περνάμε το μήνυμα στο προσωπικό πως όσο πιο ποιοτικές είναι οι υπηρεσίες μας, τόσο καλύτερα είναι για τον πελάτη”, σχολίασε, λέγοντας τέλος, πως, “είμαστε σε συνεννόηση με το Επιμελητήριο Κυκλάδων ώστε να γίνονται σεμινάρια για το προσωπικό, βέβαια δίνουμε χρονικές παρατάσεις γιατί δεν υπάρχει το προσωπικό”.

Καταλήγοντας, τόνισε πως το νησί θα πρέπει να προασπίσει την εικόνα του για να μη δυσφημίζεται. “Η Σύρος πρέπει να αφήσει την κακή διαφήμιση πίσω ώστε το νησί να ανέβει και να κερδίζει κόσμο. Δεν λέω αν είμαι υπέρ του Νεωρίου ή κατά του Νεωρίου. Ωστόσο, όσα παρατηρούμε και γίνονται από μία μερίδα κόσμου, βγαίνουν προς τα έξω και κάνουν κακό στο νησί και στις επιχειρήσεις”.