Οι δεξιοτέχνες του μπουζουκιού Παναγιώτης Στεργίου και Λάκης Ορφανίδης και το ισραηλινό σχήμα Perach Adom μάγεψαν το κοινό του 4ου Φεστιβάλ Ρεμπέτικου

Ένα ακόμη σημαντικό κεφάλαιο στην ιστορία του θεσμού

Παρά τα εμπόδια που συνάντησε φέτος στο δρόμο του (εθνικές εκλογές – απεργιακή κινητοποίηση της ΠΝΟ) και τις μικρές απώλειες που καταγράφηκαν (ακύρωση προγραμματισμένης συναυλίας), το Φεστιβάλ Ρεμπέτικου «Η Σύρα του Μάρκου Βαμβακάρη» αγκαλιάστηκε για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά από κατοίκους και επισκέπτες της πρωτεύουσας των Κυκλάδων.

Η διοργάνωση του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, που έχει ως στόχο να αναδείξει τη μουσική κληρονομιά που άφησε πίσω του ο Πατριάρχης του Ρεμπέτικου, καθώς και άλλοι δημιουργοί -εκτελεστές και ερμηνευτές- και να επενδύσει στο σημαντικό αυτό κεφάλαιο, που για δεκαετίες παρέμενε αναξιοποίητο στο νησί μας, ξεκίνησε το 2016 και γρήγορα εξελίχθηκε σε έναν δυνατό πολιτιστικό θεσμό.

Γνωστά τραγούδια της δεκαετίας του ‘50

Μέσα από το φεστιβάλ προβάλλονται κάθε χρόνο εξαιρετικοί δεξιοτέχνες που έχουν καθορίσει το παρόν και το μέλλον του εθνικού λαϊκού οργάνου, του μπουζουκιού. Ένας από τους πιο μεστούς δεξιοτέχνες που αναδείχθηκαν τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, είναι ο Παναγιώτης Στεργίου. Πέρα από τα περίτεχνα παιξίματά του στη δισκογραφία και τις ζωντανές εμφανίσεις του, ο ίδιος έχει υπογράψει τραγούδια που γνώρισαν πλατιά αποδοχή, ενώ έχει συνεργαστεί με τους μεγαλύτερους συνθέτες, ερμηνευτές και ερμηνεύτριες της λαϊκής μουσικής.

Στο πλαίσιο του 4ου Φεστιβάλ Ρεμπέτικου, ο Παναγιώτης Στεργίου παρουσίασε στην παραλία του Φοίνικα γνωστά τραγούδια της δεκαετίας του ’50 των: Τσιτσάνη, Χιώτη, Ζαμπέτα, Καλδάρα και άλλων μεγάλων συνθετών. Η συναυλία κατέληξε με τον Πατριάρχη του Ρεμπέτικου, Μάρκο Βαμβακάρη. Τον κ. Στεργίου πλαισίωσαν οι: Δήμητρα Κωστάκη (τραγούδι), Χρήστος Μπέκας (μπουζούκι), Γιάννης Σαριανίδης (ακορντεόν), Θωμάς Στεργίου (τραγούδι), Γιάννης Καραμανιώλας (κόντρα μπάσο), Νίκος Καινούργιος (κιθάρα), Εύη Κανέλλου (κρουστά).

Η Αγάπη και ο Πόνος του Ρεμπέτικου

Ένα μοναδικό αφιέρωμα στις εβραϊκής καταγωγής κορυφαίες ερμηνεύτριες του ρεμπέτικου και παραδοσιακού τραγουδιού Ρόζα Εσκενάζυ, Στέλλα Χασκίλ από τη Θεσσαλονίκη, Αμαλία Βάκα από τα Ιωάννινα και την Ελβίρα Κάκκη από την Καβάλα παρουσίασε στην Έπαυλη Τσιροπινά στην Ποσειδωνία, το Ισραηλινό Σχήμα Perach Adom.

Στόχος της μουσικής παράστασης με τη συμμετοχή του ηθοποιού Αλμπέρτο Εσκενάζυ σε ρόλο παρουσιαστή – αφηγητή, ήταν να φωτίσει την επιρροή των τεσσάρων αυτών γυναικών τόσο στη δισκογραφία, όσο και στην υφολογική πορεία στον τομέα της ερμηνείας του ρεμπέτικου, καθώς και την επιρροή που οι ίδιες δέχτηκαν από την παράδοσή τους.

Το συγκρότημα Perach Adom ιδρύθηκε από τον Tomer Katz το 2001, απόφοιτο της Ακαδημίας Μουσικής και Χορού του Robin στην Ιερουσαλήμ. Η μπάντα περιλαμβάνει έξι μέλη, (έναν τραγουδιστή και 5 παίκτες οργάνων) και παίζει ελληνική λαϊκή μουσική αλλά δημιουργεί και νέα πρωτότυπα κομμάτια σε εβραϊκή έκδοση υπό την επιρροή της ελληνικής μουσικής. Η ονομασία "Perach Adom" σημαίνει «Κόκκινο Λουλούδι» για να δείξει την αγάπη (λουλούδι) και τον πόνο (κόκκινο) που περιλαμβάνει το Ρεμπέτικο.

Η μουσική που γράφεται από τον Tomer Katz στην ισραηλινή γλώσσα δανείζεται στοιχεία από το ρεμπέτικο, θυμίζει Ελλάδα, ενώ έχει στοιχεία από τις απόψεις και το πνεύμα του Ισραήλ. Το σχήμα αποτελείται από τους: Tomer Katz (μπουζούκι, τραγούδι), Maayan Tzafrir (τραγούδι), Idan Elmalam (κιθάρα), Yishai Adar (κανονάκι), Liad Mor (μπάσο) και Ivan Ceressnjes (κρουστά).

Χρυσά λαϊκά της δεκαετίας του ‘60

Ο δεξιοτέχνης του τρίχορδου μπουζουκιού και συνθέτης Λάκης Ορφανίδης και η γνωστή λαϊκή ερμηνεύτρια Αιμιλία Γαλιάτσου έγραψαν τον επίλογο της φετινής διοργάνωσης από τον χώρο της Έπαυλης Τσιροπινά. Οι δύο σπουδαίοι καλλιτέχνες και συνεργάτες, που επιμένουν στον γνήσιο λαϊκό τρόπο μουσικής έκφρασης, παρουσίασαν κλασικά, γνωστά τραγούδια από τις αρχές του ρεμπέτικου έως τα «χρυσά» λαϊκά της δεκαετίας του ’60, αλλά και άγνωστα, αλιευμένα με πολύ μεράκι μέσα από το θησαυρό του λαϊκού μας πολιτισμού. Μαζί τους οι: Λουκάς Κωνσταντινίδης (κιθάρα), Θανάσης Σοφράς (κόντρα μπάσο), Γιάννης Παπάζογλου (2ο μπουζούκι, μπαγλαμάς), Δημήτρης Παπαδάμης (ακορντεόν).

Κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ πραγματοποιήθηκαν επίσης συναυλίες με τη Λαϊκή Ορχήστρα Σύρου, τις Αθηνά Λαμπίρη και Χαρούλα Τσαλπαρά και  το τοπικό πενταμελές σχήμα «Λαϊκό Σεργιάνι», στον μεσαιωνικό οικισμό της Άνω Σύρου. Σημειώνεται ότι, η προγραμματισμένη συναυλία του πολυμελούς σχήματος «Τα σαντούρια του Αναγνωστηρίου Αγιάσου Λέσβου» ακυρώθηκε εξαιτίας της απεργίας που εξήγγειλε η ΠΝΟ για την Τετάρτη 3/7/2019.

Τέλος, στην Αίθουσα Τέχνης «Γιάννη & Ελένης Βάτη» φιλοξενήθηκε, όπως κάθε χρόνο, η έκθεση Λαϊκών Μουσικών Οργάνων από επώνυμους Έλληνες οργανοποιούς, ενώ παρουσιάστηκε επίσης μέρος της συλλογής γραμμοφώνων και δίσκων του κ. Κωνσταντίνου Μαγκόπουλου.

Το Φεστιβάλ ήταν αφιερωμένο στον Μάρκο Βαμβακάρη και ειδικά φέτος, στον γιο του, Στέλιο, ο οποίος πριν από λίγες ημέρες έφυγε αιφνίδια από κοντά μας.