Η «Ηλέκτρα» του ΘΕΠΟΣ «Απόλλων» κέρδισε το στοίχημα και ανέβασε υψηλά τον πήχη του ερασιτεχνικού θεάτρου στη Σύρο

Μοναδική θεατρική εμπειρία

Ξεχωριστή σελίδα στην ιστορία του ερασιτεχνικού θεάτρου στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων έγραψε ο Θεατρικός Πολιτιστικός Όμιλος Σύρου «Απόλλων».

Η παρουσίαση της Σοφόκλειας τραγωδίας «Ηλέκτρα» ενθουσίασε κατοίκους και επισκέπτες του νησιού που, επί τρεις συνεχόμενες ημέρες, κατέκλυσαν το ιστορικό θέατρο της Ερμούπολης για να παρακολουθήσουν τη νέα μεγάλη παραγωγή του Ομίλου.

Η πολυπληθής ομάδα κατάφερε να κερδίσει το «στοίχημα» και μαζί την αγάπη των θεατών, οι οποίοι καταχειροκρότησαν όρθιοι ηθοποιούς και συντελεστές, εκδηλώνοντας παρατεταμένα τον θαυμασμό και τη συγκίνησή τους για τη μοναδική θεατρική εμπειρία που τους προσέφεραν.

Η ενδιαφέρουσα εκδοχή του γνωστού έργου, εμπνεύσεως του αξιόλογου σκηνοθέτη Γιώργου Πάχου, αποτέλεσε μία από τις σημαντικότερες στιγμές του φετινού πολιτιστικού προγράμματος της Σύρου και ταυτόχρονα «έδωσε» την απάντηση σε όσους απαξιώνουν, αμφισβητούν και αξιολογούν με προκατάληψη τις δυνατότητες των ερασιτεχνικών θιάσων.

Ο ΘΕΠΟΣ Απόλλων έσκυψε με μεγάλο αίσθημα ευθύνης στο θησαυρό της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και επέλεξε να ανεβάσει φέτος το «αιώνιον» έργο, το τέλειο έργο κατά το Σωκράτη Καραντινό, την Ηλέκτρα του Σοφοκλέους. Η επιλογή αυτή δεν έγινε με άγνοια κινδύνου, αλλά με δέος και τρόμο, όπως σημείωσε ο σκηνοθέτης της παράστασης, καλωσορίζοντας το κοινό.

Ο Σοφοκλής «επέστρεψε» στο ιστορικό θέατρο της Ερμούπολης

Η ομάδα κατέβαλε πολύμηνες και επίπονες προσπάθειες ώστε να ολοκληρωθεί το εγχείρημα και να το παρουσιάσει στο Θέατρο Απόλλων, το οποίο ο Σοφοκλής «επισκέφτηκε» για πρώτη φορά το Θέατρο το 1911 όταν η μεγάλη Ελληνίδα ηθοποιός Κυβέλη έφερε την «Αντιγόνη» του. Έκτοτε, αγνοείται η τύχη του Σοφοκλή από τα πολιτιστικά δρώμενα του νησιού. Αν παρατηρήσει κανείς στην οροφογραφία του Θεάτρου, θα αντιληφθεί την απουσία του Σοφοκλή και θα διακρίνει μονάχα τον Ευριπίδη και τον Αισχύλο.

«Απόψε, όμως, σίγουρα το πνεύμα του πλανάται ανάμεσά μας και αγάλλεται μέσα στην κατάμεστη τούτη αίθουσα, βλέποντας τόσους ανθρώπους να έχουν έρθει για να γνωρίσουν από κοντά τα πάθη της αλυσοδεμένης ψυχής της ηρωίδας του» σημείωσε ο κ. Πάχος.

Ιδιαίτερες ευχαριστίες απηύθυνε στον συνθέτη Νίκο Κυπουργό για την παραχώρηση του Β’ Στάσιμου (Φήμη των ανθρώπων…), το οποίο είχε γράψει για την ομώνυμη παράσταση του Σπύρου Ευαγγελάτου στην Επίδαυρο, αλλά και στον Δημήτρη Θεοχάρη, ανερχόμενη δύναμη στα μουσικά δρώμενα της χώρας μας, για την παραχώρηση της Μονωδίας της Χρυσόθεμης. Η συγκεκριμένη σκηνή ήταν εμπνευσμένη από την παράσταση «Επτά Επί Θήβας» του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης Λιθουανού Τσέζαρις Γκραουζίνις. Τα υπόλοιπα χορικά και άσματα συνέθεσε ο Γιώργος Πάχος.

Η φωτογραφία της αφίσας, η οποία κοσμεί και το εξώφυλλο του πολυσυλλεκτικού προγράμματος -ευγενική χορηγία του Μανόλη Νιώτη- ανήκει στην Αγγελική Κασαλιά. Το πρόγραμμα της παράστασης περιλαμβάνει την εισήγηση της Αναπληρώτριας Καθηγήτριας Αρχαίας Ελληνικής και Λατινικής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Ελένης Γκαστή, σχετικά με την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή.

Σημειώνεται ότι, η παράσταση του ΘΕΠΟΣ «Απόλλων» τέλεσε υπό την αιγίδα του Ομίλου για την Unesco Πειραιώς και Νήσων.

Τέλος, ο σκηνοθέτης Γιώργος Πάχος ευχαρίστησε θερμά το κοινό για την αγάπη και την εμπιστοσύνη του προς τον Όμιλο και ευχήθηκε οι θεατές να δώσουν απάντηση στο αδυσώπητο ερώτημα που απασχολεί τα μέλη του: «Μετά την Ηλέκτρα… τι»; Ερώτημα εύλογο, καθώς η νέα παραγωγή της ομάδας αδιαμφισβήτητα ανέβασε τον πήχη υψηλά, γεννώντας μεγαλύτερες προσδοκίες στο κοινό.

Καθηλωτικές ερμηνείες επαγγελματικής αποχρώσεως

Την «Ηλέκτρα» ενσάρκωσε η Εύη Αριστείδου, αποδεικνύοντας για μία ακόμη φορά ότι, δικαιωματικά κατέχει μία θέση στην «αφρόκρεμα» των ερασιτεχνών ηθοποιών της Σύρου, οι οποίοι μπορούν να ανταποκριθούν επάξια σε ευρεία γκάμα έργων και ρόλων. Μέσα από τη σπαρακτική ερμηνεία της και την ισορροπημένη αναλογία θυμού και θλίψης που εναλλάσσονται διαρκώς στην ταλαιπωρημένη ψυχή της ηρωίδας, η κ. Αριστείδου ανέδειξε αριστοτεχνικά την Ηλέκτρα ως πρόσωπο-σύμβολο, καταρρίπτοντας από το πρώτο κιόλας λεπτό τους «μύθους» σχετικά με το «φαίνεσθαι» της ηρωίδας, που έχουν γεννηθεί από πεπατημένες μανιέρες και παγιωμένες επιλογές που επαναλαμβάνονται ή υιοθετούνται από μεριά σκηνοθετών. Η εξωτερίκευση των συναισθημάτων εναρμονίστηκε με την φυσιολογική αντίδραση της ανθρώπινης ύπαρξης απέναντι στα δεινά που βιώνει, οδηγώντας σε μία ρεαλιστική προσέγγιση του ρόλου. Η «Ηλέκτρα» της Εύης Αριστείδου αποδόθηκε ως μία γυναίκα η οποία θρηνεί για τον θάνατο των αγαπημένων προσώπων της και ταυτόχρονα ως ένα «θηρίο» που διψά για εκδίκηση, αποφεύγοντας με αυτόν τον τρόπο μια μονοδιάστατη προσέγγιση της προσωπικότητας.

Καταλυτικό ρόλο στην επιτυχία της παράστασης έπαιξε ο Χορός, ο «καθρέφτης» του ψυχικού κόσμου της ηρωίδας, ο οποίος μέσα από τις πρωτότυπες χορογραφίες της Ελισάβετ Αποστολίδου δίνει μορφή στα συναισθήματα της Ηλέκτρας, δημιουργώντας μία επιβλητική ατμόσφαιρα μέσα στην οποία συνυπάρχουν η τέχνη του χοροθεάτρου και του κινηματογράφου, με αποκορύφωμα το σκηνοθετικό εύρημα που «έντυσε» το τέλος της Κλυταιμνήστρας. Η Ηλέκτρα καταφέρνει να απελευθερωθεί από τα «κοράκια» που κατατρώνε την ψυχή της, πληρώνοντας τα με το ίδιο νόμισμα. Συγχρονισμένες κινήσεις, απόλυτη ακρίβεια και 15 σκιές της «Ηλέκτρας» οδήγησαν με κομμένη την ανάσα τον θεατή από τον πόνο και την οδύνη στη λύτρωση.

Στον Χορό συμμετείχαν οι: Μαρία Αρακά,  Άσπα Αριστείδου,  Πηνελόπη Ασλάνογλου,  Μελίνα Βερζιγιαννίδου, Ζωή Γεωργίου, Μόσχα Γεωργίου, Φένια Γώγου, Αριάδνη Λημναίου, Αργυρώ Πανταζή, Αντωνία Ρηγούτσου, Γιοβάννα Ρούσσου, Τζώρτζια Ρούσσου, Ελπίδα Σαργολόγου, Αλκμνήνη Ψιλοπούλου, Γεωργία Ψυρή/Νάντυ Γιαννιά.

Στην παράσταση τραγούδησαν η Ελίνα Παπαδάκη (Χρυσόθεμη), η Γιοβάννα Ρούσσου, η Μαριάννα Φωσκόλου και η Αργυρώ Πανταζή, η οποία μετά την πρώτη συμμετοχή της στη «Θαλασσινή Πολιτεία» κατάφερε να συγκινήσει ξανά το κοινό με τη συγκλονιστική ερμηνεία της και την εκφραστικότητά της κατά την απόδοση του Εμβόλιμου άσματος – θρήνου «γιατί πουλί μου».

Τον ρόλο της Κλυταιμνήστρας ενσάρκωσε η Ελισάβετ Αποστολίδου, του Ορέστη ο Θάνος Φώσκολος, του Παιδαγωγού ο –πάντα επιβλητικός- Ιωάννης Τούμπας, του Πυλάδη ο Χρήστος Ρούσσος, του Αίγισθου ο Γιώργος Φρέρης και του φρουρού ο Δημήτρης Καπέλας. Στους ρόλους των ακολούθων η Άννα-Μαρία Χατζηνικολάου και οι νεαρές Ειρήνη Κοτσιφάκη, Έλλη Πασσά και Ευγενία Κουτσαμπάση. Το εντυπωσιακό σκηνικό επιμελήθηκε η Πηνελόπη Ασλάνογλου.