Αιτήματα και κατάθεση προτάσεων στην Επιτροπή Διαβούλευσης του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης με φόντο τον νέο κανονισμό κυκλοφοριακών ρυθμίσεων

Χρονίζοντα κυκλοφοριακά προβλήματα

Απαιτείται επανεξέταση του ρόλου της Επιτροπής

“Ανοικτά” και αναπάντητα παραμένουν τα κυριότερα προβλήματα της Ερμούπολης που συνδέονται με την υπόθεση του κυκλοφοριακού, με την Επιτροπή Διαβούλευσης του Δήμου Σύρου- Ερμούπολης να αποτελεί το βήμα για πολίτες κι εκπροσώπους φορέων κι επιχειρηματιών να θέσουν εκ νέου επί τάπητος προτάσεις κι αιτήματα, με φόντο τη γνωμοδότηση επί του σχεδίου κανονισμού για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην πόλη.

Παρά τα σοβαρά προβλήματα που ταλαιπωρούν την Ερμούπολη – όμως - καθ΄ όλη τη διάρκεια των τελευταίων ετών και ιδιαιτέρως σε διαστήματα και περιόδους κυκλοφοριακής αιχμής, κυρίως δε την καλοκαιρινή σεζόν λόγω επισκεψιμότητας, ο μη δεσμευτικός χαρακτήρας της Επιτροπής Διαβούλευσης, αλλά και συνολικά η λειτουργία της, αποδεικνύεται πως δεν δύναται να συνδράμει ούτε στοιχειωδώς σε επίπεδο λύσεων τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης.

Πέραν της άκρως τυπικής διαδικασίας γνωστοποίησης και συζήτησης του περιεχομένου του νέου κανονισμού των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων της πόλης, η εν λόγω Επιτροπή δείχνει να αποτελεί μόνον ένα “μαξιλάρι” εκτόνωσης για τους κατοίκους και τους επιχειρηματίες της πόλης, η πλευρά των οποίων βιώνει καθημερινά τον “εφιάλτη” ενός μεγάλου κυκλοφοριακού όγκου και μίας κυκλοφοριακής αταξίας που προς το παρόν φαίνεται να μην έχει αντιμετώπιση, πόσο μάλλον λύση.

Ειδικότερα, ο νέος κανονισμός για τη ρύθμιση της οδικής κυκλοφορίας και στάθμευσης, για την εφαρμογή του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης και τους πεζόδρομους τέθηκε στη διάθεση των μελών της Επιτροπής Διαβούλευσης, αποτελώντας την αφετηρία για να καταθέσουν προτάσεις κι αιτήματα όσοι παρευρέθηκαν στη συνεδρίαση, με τα θέματα της αστυνόμευσης, της προσβασιμότητας των ΑΜΕΑ, καθώς και της έλλειψης διαθέσιμων κι οργανωμένων χώρων στάθμευσης εκτός πόλης, να αναδεικνύονται - καθώς παραμένουν – ως τα κυριότερα.

Δεδομένης της σχεδόν δίωρης συζήτησης που διήρκησε η συνεδρίαση, κρίνεται απαραίτητο να επισημανθεί πως, ο ρόλος και η λειτουργίας της Επιτροπής Διαβούλευσης πρέπει να αναθεωρηθεί, αφού πέραν της μη δυνατότητας εκπροσώπησης του συνόλου των φορέων και συλλόγων του νησιού, όπως ενδεικτικά του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου και του Συλλόγου Μονίμων Κατοίκων Ερμούπολης, ελάχιστα είναι τα μέλη που ανταποκρίνονται στις προσκλήσεις του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης.

Σημειώνεται πως, πρόεδρος της Επιτροπής ήταν ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος ενώ στη συζήτηση για τον νέο κανονισμό συμμετείχε και ο αναπληρωτής προϊστάμενος, Δαυίδ Διακοδημητρίου διατυπώνοντας και οι δύο πως με τον νέο κανονισμό, δεν επέρχεται καμία αλλαγή στην ήδη γνωστή λειτουργία της πόλης.

Μη τήρηση των προβλεπομένων στην οδό Στ. Πρωίου. Σοβαρό πρόβλημα ελέγχου και τροχονόμευσης

Από τα πλέον σοβαρά θέματα του κέντρου της Ερμούπολης αποδεικνύεται η μη τήρηση των προβλεπομένων ρυθμίσεων στην οδό Σταματίου Πρωίου και ειδικότερα στη έναρξή της και στο τέλος της. Σύμφωνα με όσα παρατήρησε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, Βαγγέλης Αλεξανδρίδης καθώς και μέλη του εμπορικού κόσμου που δραστηριοποιούνται στα συγκεκριμένα τμήματα του κεντρικού δρόμου, δεν τηρείται – εκ μέρους των οδηγών – το μέτρο της προσωρινής στάσης, με αποτέλεσμα οχήματα και δίκυκλα να παραμένουν σταθμευμένα επί 24ωρα και να εμποδίζουν την εξυπηρέτηση και την πρόσβαση των καταναλωτών στην αγορά της πόλης.

Ο κ. Αλεξανδρίδης έκανε ξεκάθαρα λόγο περί μη επαρκούς τροχονόμευσης – αστυνόμευσης στην “καρδιά” της Ερμούπολης, με άμεση συνέπεια την ανάπτυξη της νοοτροπίας της παράνομης στάθμευσης.

Σε παρόμοιο έντονο ύφος έθεσε επί τάπητος και το θέμα της μη τήρησης των ωραρίων τροφοδοσίας των καταστημάτων και των επιχειρήσεων της Ερμούπολης, αναφέροντας σχετικά, πως θα πρέπει τα μικρά φορτηγά να πραγματοποιούν τις διανομές τους ως τις 10.30 το πρωί, όπως επίσης τις μεσημεριανές ώρες, από τις 14.30 έως και τις 17.30. Μετέφερε γλαφυρά δε, την κυκλοφοριακή κατάσταση που επικρατεί στην πόλη και μάλιστα σε ώρες αιχμής και αυξημένης κυκλοφοριακής κίνησης, όταν δεν τηρείται το ανωτέρω ωράριο τροφοδοσίας, επισημαίνοντας ξανά πως, ο “πονοκέφαλος” αναμένεται να γίνει εντονότερος την πασχαλινή και καλοκαιρινή περίοδο.

Στην τοποθέτησή του, ο εμπορικός κόσμος μέσω του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου συμπεριέλαβε και το θέμα ρύθμισης ανοικτών θεμάτων στην περιοχή “Νησάκι”, ζητώντας από τη Δημοτική Αρχή να φροντίσει για την ορθή διατήρηση κολωνακίων ή και την αφαίρεση αρκετών από όσα έχουν τοποθετηθεί το τελευταίο διάστημα, προκειμένου να εξασφαλιστούν όσες περισσότερες νόμιμες θέσεις στάθμευσης είναι εφικτό, προς εξυπηρέτηση του καταναλωτικού κοινού.

Αναφορικά με τα παραπάνω, ο Φραγκίσκος Βακόνδιος δεσμεύθηκε για την αποστολή επιστολής προς την Αστυνομική Διεύθυνση Ερμούπολης, ενώ τόνισε πως θέματα που άπτονται της λειτουργίας της θέσης Νησάκι, θα εξετασθούν, πλην όμως, της διάθεσης της παραλιακής οδού (Ακτή Καταδρομικού Έλλη) στους οδηγούς, αφού αποτελεί δρόμο διαφυγής για έκτακτες περιπτώσεις, όπως προβλέπει κι επιβάλλει ο κώδικας ISPS για την ασφάλεια παραμονής των κρουαζιερόπλοιων στο νησί.

Δημοτική συγκοινωνία και χώροι στάθμευσης εκτός πόλης

Κατά τη διάρκεια των τοποθετήσεων, ενόψει δε και της πασχαλινής περιόδου απασχόλησε ιδιαιτέρως το θέμα της δημοτικής συγκοινωνίας και των χώρων στάθμευσης εκτός πόλης. Με δεδομένη τη μη δυνατότητα εκτέλεσης – συνολικά - του δρομολογίου της Δόξας εξαιτίας των προβλημάτων στην περιοχή του Βούρλη που οδήγησαν στην απόφαση απαγόρευσης διέλευσης των βαρέων οχημάτων, καθίσταται κατανοητό πως, ο χώρος στάθμευσης στην προαναφερθείσα περιοχή δεν δύναται να συνδεθεί άμεσα με την πόλη.

Αρκετοί παριστάμενοι όπως μεταξύ αυτών και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου αιτήθηκαν τακτικότερη συγκοινωνία και σύνδεση με τα mini bus για τη γραμμή “Αγ. Νικόλαος – Κολυμβητήριο” ώστε να αποθαρρύνονται - όσο το δυνατόν περισσότερο - οι δημότες στις μετακινήσεις τους με ιδιωτικά οχήματα και δίκυκλα και να πάρει κυκλοφοριακή “ανάσα η πόλη”.

Από την πλευρά του μάλιστα, ο κ. Αλεξανδρίδης ζήτησε την επέκταση της αστικής συγκοινωνίας μέχρι το ύψος της διασταύρωσης Βάρης – Αζολίμνου, υπενθυμίζοντας παλαιότερη απόφαση δημοτικού συμβουλίου για τη συγκεκριμένη δυνατότητα.

Στο “νήμα” των ανωτέρω, ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Ποσειδωνίας “Ο Ποσειδών”, Δημήτρης Νταλαχάνης, πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Ποσειδωνίας και μέλος της Δημοτικής Αρχής έθεσε επί τάπητος το σοβαρό θέμα της έλλειψης επαρκούς αριθμού οργανωμένων χώρων στάθμευσης εκτός Ερμούπολης. Σύμφωνα με όσα κατηγορηματικά υποστήριξε, πρέπει να γίνει συνείδηση σε όλους η ανάγκη εξασφάλισης “χώρων κατάλληλων για νόμιμη στάθμευση εκτός σημείων που επικρατεί το κομφούζιο, δηλαδή εκτός πόλης” προκειμένου όπως εξήγησε η Ερμούπολη να εξασφαλίζει την – κατά το εφικτό – ομαλή λειτουργία της.

Από την πλευρά του μάλιστα, υποστήριξε σε απόλυτο τόνο πως αυτή η πρόταση θα είναι μία λύση ικανή να ανακουφίσει την Ερμούπολη και η οποία πρέπει να απασχολήσει εντονότερα όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές, προτρέποντας εμμέσως και τους δημότες στο να αξιοποιούν τους όποιους – μέχρι σήμερα – διαθέσιμους χώρους έχουν διαμορφωθεί για στάθμευση. Προτού ολοκληρώσει την ουσιαστική τοποθέτησή του, ο κ. Νταλαχάνης σχολίασε πως η ορθή κυκλοφοριακή συμπεριφορά των πολιτών και η μη παράνομη στάθμευση στο κέντρο της πόλης, θα βοηθήσει στο έργο της Αστυνομίας, χωρίς να φέρνει στο προσκήνιο επιβολή προστίμων, “μέτρο” το οποίο εγείρει έντονες διαφωνίες και γκρίνια από τους πολίτες.

Αφιλόξενη πόλη για ΑΜΕΑ. Προβλήματα προσβασιμότητας

Από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις στην Επιτροπή Διαβούλευσης υπήρξε και η τοποθέτηση των εκπροσώπων του Συλλόγου “Δικαίωμα” και του Σωματείου Ατόμων με Προβλήματα Όρασης.

Ειδικότερα, το μέλος του Δικαιώματος, Αιμίλιος Αθυμαρίτης περιέγραψε με γλαφυρό τρόπο τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν - σε επίπεδο προσβασιμότητας - τα άτομα με κινητικά προβλήματα που μετακινούνται με αναπηρικά αμαξίδια. Εκτός της όποιας δυνατότητας αφήνεται τους ίδιους στο τμήμα του έργου της ανάπλασης, ο κ. Αθυμαρίτης – πλαισιωμένος και από την πρόεδρο, Ζωγραφιά Δόγου κατέστησε σαφές πως είναι αδύνατη η μετακίνησή τους στην “καρδιά” της Ερμούπολης. Μη δυνατότητα τοποθέτησης ή και διαμόρφωσης ραμπών στις περισσότερες οδούς, απαγορεύουν τη δική τους μετακίνηση, με αποτέλεσμα να μην εξυπηρετούνται.

Πέραν του γενικού πλαισίου, ο ίδιος θέλησε να προβεί και σε επισημάνσεις για τις θέσεις στάθμευσης ΑΜΕΑ, οι οποίες πολλές φορές ανέφερε πως καταλαμβάνονται αυθαίρετα από άλλους οδηγούς. Υποστήριξε κατηγορηματικά πως, οι ήδη διαθέσιμες θέσεις για ΑΜΕΑ στην Ερμούπολη πρέπει να τονισθούν ώστε να διακρίνονται από το σύνολο των οδηγών, ενώ χρήσιμο είναι να αυξηθούν. Μιλώντας ειδικότερα για συγκεκριμένα σημεία, ο κ. Αθυμαρίτης επεσήμανε την απουσία θέσεων στάθμευσης ΑΜΕΑ στο παραλιακό τμήμα από το ύψος της Eurobank έως και το ΙΚΑ, προτείνοντας να υπάρξει μέριμνα για θέση πλησίον έστω της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Επιπλέον, μίλησε για τη μη δυνατότητα χρήσης της θέσης ΑΜΕΑ στον δρόμο που οδηγεί στο Καρνάγιο, πλησίον του κτιριακού συγκροτήματος που στεγάζεται και λειτουργεί το ΚΕΠ (είσοδος από οδ. Νικ. Μανδηλαρά), εξηγώντας πως ο οδηγός με κινητικά προβλήματα, σταθμεύει σε αυτήν με την πόρτα στο πεζοδρόμιο. Ως εκ τούτου, δεν του επιτρέπεται καμία μετακίνηση.

Ο ίδιος μάλιστα, προτού ολοκληρώσει την ενημέρωση του προς τη Δημοτική Αρχή σχετικά με τα αιτήματα της πλευρά των ατόμων με κινητικά προβλήματα, δεν παρέλειψε να υποστηρίξει πως θέματα προσβασιμότητας διαπιστώνονται και σε άλλα σημεία πλησίον, αλλά κι εκτός πόλης, όπως ενδεικτικά ανέφερε την περιοχή που βρίσκεται το Γενικό Νοσοκομείο Σύρου.

Καλώντας τη Δημοτική Αρχή να μεριμνήσει για τη διαμόρφωση θέσεων στάθμευσης για ΑΜΕΑ, ο ίδιος έκλεισε τον σχολιασμό του, εξηγώντας πως τα παραπάνω αιτήματα μπορούν να ικανοποιηθούν με ελάχιστο κόστος για τον Δήμο κι ως εκ τούτου άμεσα προς διευκόλυνση της καθημερινότητας των ΑΜΕΑ.

Ιδιαιτέρως σαφής ήταν και η πρόεδρος του Σωματείου Ατόμων με Προβλήματα Όρασης, Οριάνα Μπάιλα η οποία επανέλαβε τα σταθερά αιτήματα των μελών που εκπροσωπεί. Εκτός των θεμάτων που διαπιστώνονται σε αρκετά τμήματα των οδηγών όδευσης στο παραλιακό τμήμα της ανάπλασης, όπως σπασμένα μάρμαρα και μη ομαλή συνέχεια σε πολλές πλάκες που μοιραία δυσκολεύουν τα άτομα που χρησιμοποιούν μπαστούνι, επεσήμανε και εμπόδια επί των πεζοδρομίων.

Όπως η ίδια υπογράμμισε, επί των πεζοδρομίων προς την πλευρά των κτιρίων κυρίως, τοποθετούνται αρκετά σταντ και μικρές διαφημιστικές πινακίδες, που δυσχεραίνουν τη διέλευση των ατόμων με προβλήματα όρασης.

Από την πλευρά της, έκλεισε την τοποθέτησή της καλώντας τη Δημοτική Αρχή να λάβει σοβαρά υπόψιν το σύνολο των αιτημάτων των ΑΜΕΑ αναφορικά με την ασφαλή μετακίνησή τους στην πόλη.

Μόνιμοι κάτοικοι κέντρου: Γραπτά αιτήματα και μη δυνατότητα συμμετοχής

Δεδομένης της σύστασης του Συλλόγου Μονίμων Κατοίκων Ερμούπολης, σε χρονικό διάστημα μετά τη σύσταση της Επιτροπής Διαβούλευσης, καθίσταται αδύνατη η συμμετοχή εκπροσώπου τους στις συνεδριάσεις. Παρά το γραπτό αίτημα του Συλλόγου για συμπερίληψη μέλους τους, ωστόσο ως σήμερα η Δημοτική Αρχή δεν έχει ανταποκριθεί στο αίτημά τους, με τους ίδιους να συντάσσουν και να καταθέτουν – τελικώς - γραπτώς τις προτάσεις και τα αιτήματά τους.

Μεταξύ αυτών, η σταθερή θέση τους για απρόσκοπτη πρόσβαση στις κατοικίες τους καθ΄ όλη τη διάρκεια του 24ωρου, η άμεση επανασύσταση της Δημοτικής Αστυνομίας καθώς και η τήρηση των ωρών κοινής ησυχίας στους πεζόδρομους της πόλης, όπως και η τήρηση του ωραρίου τροφοδοσίας των καταστημάτων.

Εκτός των ανωτέρω, τα μέλη του Συλλόγου αιτούνται την αύξηση των δρομολογίων mini bus, ενώ ζητούν ειδικότερα την απαγόρευση της στάθμευσης σε ορισμένες μη κεντρικές οδούς, αλλά και τη δυνατότητα στάθμευσης και διατήρησης της μονοδρόμησης σε αρκετούς δρόμους της πόλης.

Αναφορικά με το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης, κατόπιν ορισμένων διευκρινίσεων που αιτήθηκε αρχικά ο εκπρόσωπος του Συλλόγου Μελετητών Μηχανικών νομού Κυκλάδων, Θάνος Φώσκολος, τοποθετήθηκε θετικά, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων, το ορθό της απόφασης κατάργησης των ζωνών και της διατήρησης θέσεων για μόνιμους κατοίκους Ερμούπολης γενικά.

Ο κ. Φώσκολος δε, προτού καταλήξει στην τοποθέτησή του, υπογράμμισε την ανάγκη ανάπτυξης ενός συνολικού σχεδιασμού και μίας πολιτικής που θα “παντρεύει” τις σημερινές ανάγκες της πόλης και των δημοτών με τις δυνατότητες της Ερμούπολης, ως πόλης που διαμορφώθηκε και οικοδομήθηκε στο παρελθόν.