Κοινή Ανακοίνωση των Συλλόγων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στις Κυκλάδες

"Πολέμιοι" της αξιολόγησης και του σχολείου της αγοράς

Την έντονη αποδοκιμασία τους για το έγγραφο του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, Διονύση Μεσσάρη, με θέμα τις “Διαδικασίες Εφαρμογής της Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Έργου” εκφράζουν μέσα από κοινή ανακοίνωσή τους οι Σύλλογοι Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στις Κυκλάδες.

Την ανακοίνωση υπογράφουν τα διοικητικά συμβούλια των Συλλόγων Δασκάλων και Νηπιαγωγών “Θεόφιλος Καΐρης”, Π.Ε. Πάρου - Αντιπάρου “Παναγιώτης Καλλιέρος”, Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σύρου – Τήνου – Μυκόνου, Π.Ε Θήρας και τέλος, Δασκάλων – Νηπιαγωγών Νάξου – Μ. Κυκλάδων.

“Δείγμα πολιτικού πανικού το έγγραφο του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης”

Όπως αναφέρουν, “το έγγραφο του κ. Μεσσάρη αποτελεί δείγμα πολιτικού πανικού της εκπαιδευτικής διοίκησης, απέναντι στο συνεχώς διογκούμενο ρεύμα της ανυπακοής και της αμφισβήτησης της αντεργατικής- αντιεκπαιδευτικής πολιτικής του υπουργείου Παιδείας, από τον κόσμο της εκπαίδευσης”. Προσθέτουν μάλιστα, ότι “βασιλικότερος του βασιλέως, ο κ. περιφερειακός αναλαμβάνει, τον πρωτοπόρο πανελλαδικά, ρόλο του νομικού συμβούλου του υπουργείου στα ζητήματα της αυτοαξιολόγησης, δίνοντας ωστόσο ασαφείς ερμηνείες, που απλά δικαιώνουν τις θέσεις του εκπαιδευτικού κινήματος”. Ωστόσο, υπογραμμίζουν ότι “ από πουθενά δεν προκύπτει η υποχρεωτική συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις ομάδες εργασίας της ΑΕΕ, όπως φαίνεται να υπονοεί στο έγγραφο του ο κ. Μεσσάρης”.

Παράλληλα, εκτιμούν ότι “οι διοικητικές και νομικές ασάφειες του συγκεκριμένου εγγράφου επιδιώκουν να σπείρουν, απλώς, το φόβο και να καθυποτάξουν τον κόσμο της εκπαίδευσης στο σύγχρονο επιθεωρητισμό”. Ως εκ τούτου αναρωτιούνται, αν συνάδει το πνεύμα διοικητικού αυταρχισμού του εν λόγω έγγραφου και ο συστηματικός εκφοβισμός των εκπαιδευτικών με τη “ φιλοσοφία” της ΑΕΕ που δεν είναι άλλη από την αξιολόγηση “από τα κάτω προς τα πάνω” (bottom up evaluation) όπου “οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να αξιολογούν (..) και τα στελέχη της εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της άσκησης των καθηκόντων τους ”. Επομένως, καταλήγουν στο ερώτημα αν ο κ. Μεσσάρης υπονομεύει τη φιλοσοφία της ΑΕΕ ή όλα είναι τελικά προσχηματικά, προκειμένου να προετοιμαστεί πολιτικά το έδαφος για τη διαμόρφωση ενός νέου τύπου εκπαιδευτικού πειθήνιου και κρατικά ελεγχόμενου”.

Δημιουργία κλίματος φόβου ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς

Δεν παραλείπουν ωστόσο να σημειώσουν ότι η συγκρότηση των “ομάδων εργασίας” είναι έργο των συλλόγων διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας και όχι των διευθυντών και διευθυντριών, όπως τείνει να υπονοήσει ο κ. περιφερειακός: “ Στην αρχή της σχολικής χρονιάς ο Σύλλογος Διδασκόντων αποφασίζει ποιοι θα συμμετέχουν στη διαδικασία, το γενικότερο τρόπο εργασίας, τον χωρισμό των συμμετεχόντων σε επιμέρους ομάδες και τη σύνθεση των ομάδων ....” και αντίστοιχα “με απόφαση της ολομέλειας δημιουργούνται ομάδες εργασίας, οι οποίες προχωρούν σε ενδελεχέστερη και σε βάθος διερεύνηση των επιλεγμένων δεικτών” (Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση τομ. ΙΙ Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Διαδικασίες Αξιολόγησης σελ.13-16). Κατά συνέπεια, εκτιμούν ότι η περιφερειακή διεύθυνση προτρέπει τους διευθυντές /τριες των σχολικών μονάδων σε ενέργειες που είναι πέρα των θεσμικών τους καθηκόντων. “Η πιλοτική άλλωστε εφαρμογή του προγράμματος είναι διδακτική: δεν υπήρξε ούτε ορισμός από τη μεριά του διευθυντή των ομάδων εργασίας, ούτε καθολική συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε αυτές”, υπογραμμίζουν.

Επιπροσθέτως, καυτηριάζουν το γεγονός ότι “ο Περιφερειακός Διευθυντής ζητά πιστή τήρηση του χρονοδιαγράμματος, ενώ γνωρίζει πολύ καλά ότι δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, πέρα από την τελική έκθεση του Μάη”.

Με βάση και τη σχετική απόφαση της ΔΟΕ, η οποία υποστηρίζει ότι το ύφος του κειμένου επιχειρεί να δημιουργήσει φόβο στους εκπαιδευτικούς, οι Σύλλογοι καλούν τον κ. Μεσσάρη να ανακαλέσει το τμήμα του εγγράφου που δημιουργεί κλίμα υπηρεσιακού εκφοβισμού και σύγχυση σε σχέση με τις αρμοδιότητες των οργάνων διοίκησης του σχολείου.

“Συνεχίζουμε τον αγώνα μας”

Καταλήγοντας, υπογραμμίζουν ότι θα συνεχίσουν με μαζικούς όρους τον αγώνα τους, εξηγώντας ότι θα σταθούν πολέμιοι της προώθησης του σχολείου της αγοράς και της ελαστικοποίησης των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών. Όπως αναφέρουν “στον διοικητικό εκφοβισμό απαντάμε με ενότητα και συσπείρωση. Κανένα σχολείο να μην υποχωρήσει στους εκβιασμούς και τις πιέσεις της πολιτικά απομονωμένης εκπαιδευτικής διοίκησης, η οποία σε μια απέλπιδα προσπάθεια συνέχισης της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής επιδιώκει να τρομάξει τον κόσμο της εκπαίδευσης. Γνωρίζουν πολύ καλά ότι η μαζική απόρριψη των ομάδων εργασίας ακυρώνει στην πράξη τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για την προώθηση της αξιολόγησης – χειραγώγησης στη δημόσια εκπαίδευση. Συνεχίζουμε, επομένως, με την ίδια αποφασιστικότητα, μπορούμε να νικήσουμε”.

Ως εκ τούτου, φωνάζουν “όχι” στην αξιολόγηση και στο σχολείο της αγοράς, των δεξιοτήτων και του λειτουργικού αναλφαβητισμού και καμιά συμμετοχή στις “ομάδες εργασίας”. “Δίχρονη προσχολική εκπαίδευση και Δημόσιο δωρεάν ενιαίο 12χρονο σχολείο για όλα τα παιδιά”, καταλήγουν.

Ετικέτες: