Μαθησιακές δυσκολίες, σχολικός εκφοβισμός και εθισμός στο διαδίκτυο αποτελούν επίκαιρα εκπαιδευτικά προβλήματα

Διαδικτυακός εθισμός

Οι μαθησιακές δυσκολίες, θέματα σχολικού εκφοβισμού (bulling) αλλά και ο εθισμός του διαδικτύου αποτελούν κάποια από τα φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας σύμφωνα με όσα υποστηρίζει η Σχολική Σύμβουλος Ν. Αιγαίου, Ευτυχία Νικολακοπούλου, η οποία έχει την παιδαγωγική ευθύνη σχολείων της Μήλου, Κιμώλου, Σερίφου, Σίφνου και Σύρου. Το σχολείο πλέον έχει διαμορφωθεί σε διαφορετικό κοινωνικό σχολείο και έρχεται αντιμέτωπο με πολλαπλά θέματα τα οποία για να αντιμετωπιστούν θα πρέπει να έχουν την συμβολή ειδικών επιστημόνων. “Πέρα από το κοινωνικό γίγνεσθαι ο κόσμος θα πρέπει παρακολουθεί τι συμβαίνει και στη μικρή κοινωνία του σχολείου, η οποία αποτελεί τη κοινωνία του αύριο” αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Νικολακοπούλου.

Ανάγκη ειδικών επιστημόνων στα σχολεία

Στις Κυκλάδες τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, αγγίζουν το 20% με αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις να δημιουργούνται λειτουργικά προβλήματα κατά τη διάρκεια παράδοσης του μαθήματος. Σε μια εποχή όπου ανθίζουν τα γράμματα και οι επιστήμες, υπάρχουν παιδιά και γονείς που βιώνουν μια δυσάρεστη κατάσταση με πολλές συμπεριφοριστικές επιπτώσεις, όπως είναι η αδυναμία αναπαράστασης, ανάγνωσης και γραφής των παιδιών, ενώ οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται αντιμέτωποι με μια καινούρια πραγματικότητα, που δεν είναι άλλη από τις μαθησιακές δυσκολίες. Για την αντιμετώπιση της κατάστασης η σχολική σύμβουλος τονίζει ότι κρίνεται αναγκαία η ύπαρξη εξειδικευμένων επιστημόνων οι οποίοι θα μπορούν να διαχειριστούν τέτοιες περιπτώσεις καθώς και να ενημερώσουν γονείς και εκπαιδευτικούς. Η έλλειψη τμημάτων ένταξης και ειδικής αγωγής δυσχεραίνει την κατάσταση, ενώ οι δεσμεύσεις του αρμόδιου υπουργείου για τοποθέτηση ειδικών επιστημόνων σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες δεν έχουν υλοποιηθεί, με τα άγονα απομακρυσμένα νησιά να αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα.

Ένα από τα συχνότερα φαινόμενα μαθησιακών δυσκολιών είναι η μαθησιακή Διαταραχή αναγνωστικής ικανότητας( δυσλεξία), εξηγεί η κ. Νικολακοπούλου, η οποία αφορά ένα μεγάλο ποσοστό μαθητών, οι οποίοι πολλές φορές αδυνατούν να αποδώσουν στο μέγιστο βαθμό. Όσον αφορά τους γονείς η συμπεριφορά τους καθορίζεται τις περισσότερες φορές από το κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο ζουν.

“Δεν είναι καθημερινό πρόβλημα αλλά όταν υπάρξει εδραιώνεται”

Αν και δεν αποτελεί συχνό καθημερινό πρόβλημα, το ζήτημα του bulling είναι ένα φαινόμενο το οποίο υπάρχει και εντοπίζεται ακόμα και σε μικρές κοινωνίες. “Τέτοιου είδους φαινόμενα υπάρχουν και στα σχολεία των Κυκλάδων, καθώς αποτελεί ένα φαινόμενο το οποίο μπορεί να εντοπιστεί σε οποιοδήποτε σχολείο ανά πάσα στιγμή” εξηγεί η κ. Νικολακοπούλου. Επιτακτική είναι η ανάγκη ενημέρωσης των γονέων, των εκπαιδευτικών και των μαθητών προκειμένου να προλαμβάνονται τέτοιου είδους περιστατικά. Ερωτηθείς δε στο κατά πόσο μπορούν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί να ανταπεξέλθουν σε τέτοια γεγονότα και στο αν μπορούν να διακρίνουν τη διαφορά ανάμεσα σε έναν απλό διαπληκτισμό και ένα φαινόμενο bulling η σχολική σύμβουλος απάντησε ότι “ κάτι τέτοιο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο και θεωρείται σημαντική η παρέμβαση ειδικών, κοινωνικών λειτουργών και ψυχολόγων στα σχολεία”.

Εθισμός στο διαδίκτυο

Πολλές από τις αντικοινωνικές συμπεριφορές οι οποίες παρατηρούνται πλέον από τους μαθητές οφείλονται στον εθισμό τους στο διαδίκτυο, “το οποίο θα αποτελέσει το μεγαλύτερο πρόβλημα του μέλλοντος” προειδοποιεί η σχολική σύμβουλος η οποία εξηγεί ότι κάτι τέτοιο οφείλεται στο ότι τα παιδιά μιμούνται πολλές φορές ότι αντικρίζουν στο διαδίκτυο. Με αφορμή το συγκεκριμένο φαινόμενο το οποίο παρατηρείται πλέον και στις μικρότερες τάξεις η κ. Νικολακοπούλου, μετά από πρόσκληση του δημοτικού σχολείου Άγιος Γεώργιος πρόκειται να παραδώσει σεμινάρια με στόχο την ενημέρωση των μαθητών.