Με καλούς οιωνούς και τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς στη θέση τους ξεκινά σήμερα η καινούρια χρονιά από το μεγαλύτερο μέχρι το μικρότερο νησί των Κυκλάδων

Κανένα σχολείο κλειστό

Συνέντευξη των Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαρκέλλας Παραμυθιώτου και Χρήστου Μιχαλόπουλου

Με χαμόγελο και αισιοδοξία καλωσορίζουν τη φετινή σχολική χρονιά οι Διευθυντές Εκπαίδευσης των Κυκλάδων, οι οποίοι κατέβαλαν κάθε δυνατή προσπάθεια για την έγκαιρη τοποθέτηση των αναπληρωτών εκπαιδευτικών με στόχο την ομαλή έναρξη των ωρολογίων προγραμμάτων στο σύνολο των σχολείων, ακόμα και στο πιο μικρό νησί του νομού.

Ιδιαιτέρως ικανοποιημένη για τη θετική αυτή εξέλιξη, που αποτελεί «καρπό» της οργάνωσης και της μεθοδικότητας τόσο της Διεύθυνσης, όσο και του υπουργείου Παιδείας, εμφανίζεται η Προϊσταμένη της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Μαρκέλλα Παραμυθιώτου.

Πρωτοφανές φαινόμενο

«Το νέο έτος ξεκινά με τους καλύτερους οιωνούς και στα 24 νησιά, δεδομένου ότι, εξασφαλίσαμε 390 αναπληρωτές, κάτι που δεν έχει γίνει ποτέ ξανά στα χρονικά», αναφέρει χαρακτηριστικά. Όπως υπογραμμίζει, οι άμεσες προσλήψεις των αναπληρωτών δίνουν την ευκαιρία για πλήρη ανάπτυξη των πρωινών και ολοημέρων τμημάτων στα σχολεία. «Πήραμε δασκάλους και νηπιαγωγούς γενικής εκπαίδευσης για δημοτικά και νηπιαγωγεία, δασκάλους και νηπιαγωγούς για τμήματα ένταξης, ειδικά σχολεία και κάποιες παράλληλες στηρίξεις, καθώς και εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, που σημαίνει ότι στα Δημοτικά Σχολεία βάζουμε από την αρχή εκπαιδευτικούς φυσικής αγωγής, πληροφορικής, εικαστικών, θεατρολόγους, μουσικής, αγγλικών και γαλλικών».

Ως εκ τούτου, από τη Σύρο, τη Μύκονο και τη Σαντορίνη μέχρι την Ανάφη, τη Σίκινο, τη Δονούσα, τη Σχοινούσα και την Ηρακλειά όλοι οι δάσκαλοι βρίσκονται ήδη στη θέση τους, έτοιμοι να αναλάβουν τα καθήκοντά τους. Πολλοί αναπληρωτές, μάλιστα, παρευρίσκονται για πρώτη φορά σε αγιασμό σχολείου, καθώς στο παρελθόν η τοποθέτησή τους γινόταν κάποιους μήνες αργότερα. «Αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό, αν λάβουμε υπόψη μας ότι, τις τελευταίες χρονιές, με εξαίρεση πέρυσι, είχαμε κλειστά σχολεία και τμήματα την ημέρα του αγιασμού. Οι επόμενες προσλήψεις πραγματοποιούνταν τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο», εξηγεί η κ. Παραμυθιώτου.

Σύμφωνα με την ίδια, τα κενά, που υπάρχουν σήμερα είναι ελάχιστα κι έχουν προκύψει από άδειες εγκυμοσύνης, ασθένειες και λόγους της τελευταίας στιγμής. «Η χρονιά ξεκινά ήδη με 1.500 εκπαιδευτικούς. Στην επόμενη φάση θα αιτηθώ 15-20 αναπληρωτές ακόμα».

Πλήρης ανάπτυξη των πρωινών και ολοήμερων τμημάτων

Σχετικά με τα ολιγοθέσια δημοτικά σχολεία στα μικρά νησιά, η Διευθύντρια Εκπαίδευσης αναφέρεται στο «παραθυράκι» που προσφέρει ο νέος τύπος σχολείου για τη στελέχωση και λειτουργία τους. «Εκεί υπάρχει μία ιδιαιτερότητα. Το νησί διαθέτει ένα Δημοτικό Σχολείο, ένα Νηπιαγωγείο και ένα Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις. Εκ των πραγμάτων, δεν μπορείς να τοποθετήσεις έναν εκπαιδευτικό πληροφορικής στο δημοτικό γιατί είναι αδύνατον να καλύψει τις ώρες τους. Ωστόσο, βάσει του νέου τύπου σχολείου, που εισάγει ειδικότητες και στα ολιγοθέσια, προσπαθούμε από κοινού με τον Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τα αρμόδια συμβούλια, να διαθέσουμε ώρες από αυτές που υπολείπονται από το Γυμνάσιο του μικρού νησιού στο Δημοτικό, έτσι ώστε οι καθηγητές να συμπληρώσουν ώρες σε αυτό». Επιπλέον, στην περίπτωση κάποιου κενού, θα προστεθεί στο σχολείο ένας παραπάνω δάσκαλος, προκειμένου να λειτουργήσει το ολοήμερο τμήμα. «Συνεπώς, θα έχουμε δασκάλους και εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, ακόμα και σε σχολεία με πέντε παιδιά».

Μεθοδικότητα και οργάνωση

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε, μεταξύ άλλων και στον τομέα της ειδικής αγωγής. «Στελεχώσαμε τα Ειδικά Δημοτικά της Σύρου, της Σαντορίνης, και της Νάξου, καθώς και τα Ειδικά Νηπιαγωγεία της Νάξου και της Σύρου» δηλώνει η κ. Παραμυθιώτου, εξηγώντας ότι, η Σύρος αποτελεί παράδειγμα νησιού, στο οποίο θα λειτουργήσουν από την πρώτη κιόλας ημέρα τα τμήματα ένταξης σε όλα τα σχολεία, όταν στο παρελθόν, οι ανάγκες της ειδικής αγωγής καλύπτονταν καθυστερημένα.  

Η κανονική λειτουργία των ωρολογίων προγραμμάτων από την αρχή του διδακτικού έτους αποτελεί, για την ίδια, σημαντικό στόχο, ο οποίος δεν επιτυγχάνεται από τη μια στιγμή στην άλλη. «Φέτος, το καταφέραμε γιατί το υπουργείο έκανε έγκαιρα όλες τις μεταβολές, βέβαια κι εμείς από την πλευρά μας, τρέξαμε και δουλέψαμε από τα μισά της χρονιάς για να γίνουν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες. Δεν είναι εφικτή η πρόσληψη αναπληρωτών, χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί πρώτα οι μεταθέσεις και οι αποσπάσεις των μονίμων. Σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης με ζητήματα προσλήψεων, διορισμών κλπ. είναι γεγονός ότι με την πλήρη απορρόφηση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ για τους αναπληρωτές, φτάσαμε να έχουμε σήμερα εκπαιδευτικούς σε όλα τα νησιά». Προς αυτή την κατεύθυνση συνέβαλαν τα μέγιστα οι πιέσεις των Διευθύνσεων προς το υπουργείο Παιδείας, το οποίο, σύμφωνα με την κ. Παραμυθιώτου, έχει δείξει ένα κοινωνικό πρόσωπο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η λειτουργία ενός νηπιαγωγείου της Σικίνου με τρία προνήπια. «Ο νόμος δεν προβλέπει τη φοίτηση των παιδιών αυτής της ηλικίας, εφόσον δεν έχει γίνει ακόμα υποχρεωτική. Παρόλα αυτά, αφού έλαβαν υπόψη τους ότι τα παιδιά δεν πρέπει να μένουν σπίτι, μου δόθηκε η άδεια να τοποθετήσω εκεί νηπιαγωγό». Κανονικά θα λειτουργήσουν, επίσης, το νηπιαγωγείο της Αρκεσίνης στην Αμοργό με ένα παιδί, καθώς και Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία ορεινών χωριών της Νάξου με δύο, τρεις και τέσσερις μαθητές.

Επιτακτική η πρόσληψη μόνιμων εκπαιδευτικών

Καταλήγοντας, η κ. Παραμυθιώτου δεν παραλείπει να υπογραμμίσει για μία ακόμη φορά την ανάγκη για μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, η οποία παραμένει επιτακτική ακόμη και σήμερα που η λειτουργία των σχολείων προμηνύεται ομαλή. «Θα πρέπει να τελειώνουμε με το θέμα των μόνιμων διορισμών. Εδώ και δέκα χρόνια δεν έχει γίνει τίποτα, με αποτέλεσμα οι αναπληρωτές να βρίσκονται κάθε χρόνο με μια βαλίτσα στο χέρι και να μην ξέρουν μέχρι τελευταία στιγμή πού θα πάνε».

«Εκπαιδευτικοί χωρίς σπίτι, σκέφτονται να παραιτηθούν»

Ζήτημα μείζονος σημασίας αποτελεί και η εξασφάλιση στέγης των αναπληρωτών, για το οποίο η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης απευθύνει έκκληση προς του Δημάρχους, τους γονείς και τους φορείς των νησιών. «Οι άνθρωποι δυσκολεύονται να βρουν σπίτι. Δέχτηκα τηλεφωνήματα αναπληρωτών που μου εξέφρασαν τη σκέψη τους να παραιτηθούν. Το πρόβλημα παρατηρείται σε Σαντορίνη, Μύκονο, Πάρο αλλά και σε όλα τα νησιά. Οι τοπικές κοινωνίες θα πρέπει να βοηθήσουν και να καταλάβουν ότι το υψηλό κόστος των ενοικίων και της σίτισης είναι αποτρεπτικό», υπογραμμίζει.

Σημειώνεται ότι η κ. Παραμυθιώτου μετέβη στο Κουφονήσι, με αφορμή τον σημερινό αγιασμό, δίνοντας το στίγμα ότι οι εκπρόσωποι των φορέων θα πρέπει να βρίσκονται στο πλευρό των μικρών νησιών και των εκπαιδευτικών, οι οποίοι δίνουν τις μάχες τους για να κρατήσουν τις τοπικές κοινωνίες όρθιες.

«Μέχρι το τέλος του μήνα, το 70% των κενών θα έχει καλυφθεί»

Την πεποίθησή του ότι, η φετινή σχολική χρονιά θα είναι καλύτερη από τις προηγούμενες, εκφράζει με τη σειρά του ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Χρήστος Μιχαλόπουλος, σημειώνοντας ότι τόσο τα βιβλία, όσο και η τοποθέτηση των αναπληρωτών είναι θέματα που διευθετήθηκαν από νωρίς, προκειμένου να κυλήσουν όλα ομαλά.

«Είναι πολύ σημαντικό αυτό, αν σκεφτούμε ότι, πέρυσι, κάποιοι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων έφτασαν γύρω στα Χριστούγεννα. Φέτος, έχουν έρθουν οι μισοί πριν ξεκινήσουν τα σχολεία και πιστεύω ότι μέχρι το τέλος του Σεπτέμβρη θα έχει καλυφθεί το 70% των κενών», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, μέχρι σήμερα έχουν τοποθετηθεί συνολικά 148 αναπληρωτές στα 22 νησιά των Κυκλάδων, φιλόλογοι, μαθηματικοί, φυσικοί, οικονομολόγοι και άλλων ειδικοτήτων Επαγγελματικών Σχολείων, όπως νοσηλευτές, βρεφονηπιοκόμοι, πληροφορικής κ.α., ενώ εκκρεμεί η πρόσληψη 100 ακόμα εκπαιδευτικών. «Οι Διευθυντές θα μας δώσουν τα σχετικά στοιχεία την προσεχή Τετάρτη και πιστεύω ότι, σε μια-εβδομάδες θα μας στείλουν και τους υπόλοιπους» εξηγεί ο κ. Μιχαλόπουλος, καθιστώντας γνωστή την ανάγκη σε καθηγητές ξένων γλωσσών (γερμανικής, γαλλικής και αγγλικής γλώσσας).

Όπως τονίζει, ιδιαίτερη πίεση υπάρχει για τη στελέχωση των Λυκείων, δεδομένου ότι, οι μαθητές θα πρέπει να ξεκινήσουν αμέσως την προετοιμασία τους για τις επόμενες πανελλαδικές εξετάσεις.

Ολοκληρώνεται η τοποθέτηση Διευθυντών

Πέρα από τις προσλήψεις των αναπληρωτών, την περασμένη Παρασκευή πραγματοποιήθηκε και ο ορισμός επτά ακόμα διευθυντών, ο οποίος εκκρεμούσε. Συγκεκριμένα, τοποθετήθηκαν οι νέοι Διευθυντές του ΕΕΕΕΚ Νάξου και του Επαγγελματικού Γυμνασίου Νάξου στο Φιλώτι, του ΕΠΑΛ Σαντορίνης που διαθέτει 350 μαθητές και 45 καθηγητές, του ΕΠΑΛ Σίφνου, του Γυμνασίου με Λυκειακές Τάξεις Ηρακλειάς, του Γυμνασίου με Λυκειακές Τάξεις Σικίνου. Στο αντίστοιχο σχολείο της Ανάφης ορίστηκε προσωρινά Διευθύντρια μία εκπαιδευτικός, μέχρι να τοποθετηθεί ο μόνιμος Διευθυντής, σύμφωνα με την κρίση του υπηρεσιακού συμβουλίου.

Σημειώνεται, ότι φέτος θα λειτουργήσει για πρώτη φορά και το Ειδικό Επαγγελματικό Εργαστήριο Εκπαίδευση Σαντορίνης. Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα αναρτήσει σε λίγες ημέρες προκήρυξη για τη θέση διευθυντού του σχολείου.

«Η νέα χρονιά ξεκινά με πολλή αισιοδοξία και δεσμευόμαστε ότι θα καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια για μία ποιοτική εκπαίδευση», δηλώνει ο κ. Μιχαλόπουλος, εξηγώντας ότι στόχος των σχολείων είναι να ανταποκριθούν πλήρως στο ρόλο τους και σε αυτό που ζητούν η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι διεθνείς φορείς της εκπαίδευσης.

«Μεγάλη όρεξη των εκπαιδευτικών, παρά τις δυσκολίες»

Παρά το γεγονός ότι πανελλαδικά, οι Κυκλάδες έχουν τα περισσότερα κενά εκπαιδευτικών μαζί με τα Δωδεκάνησα, φέτος παρουσιάστηκαν για  πρώτη χρονιά στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης 38 καθηγητές από άλλους νομούς. «Αυτό σημαίνει ότι αποτελούν έναν ελκυστικό τόπο και για εκπαιδευτικό προσωπικό, που δεν επιθυμεί να φύγει σε έναν χρόνο», αναφέρει χαρακτηριστικά. Προσθέτει δε, ότι πολλοί αναπληρωτές αιτήθηκαν την τοποθέτησής τους σε δύσκολες περιοχές, όπως η Αντίπαρος, η Σίκινος, η Φολέγανδρος, η Ανάφη, αλλά και η Μεσαριά Σαντορίνης. «Είναι παρήγορο ότι συνάδελφοι με πολλή όρεξη αναλαμβάνουν τα καθήκοντα τους ανεξάρτητα από τις δυσκολίες που υπάρχουν αντικειμενικά σε όλη την Ελλάδα».

Καταλήγοντας, δεν παραλείπει να αναφερθεί και ο ίδιος στις προσπάθειες που καταβάλλει η Διεύθυνση για τη στέγαση των αναπληρωτών. «Σε συνεργασία με τους Δημάρχους και τις Σχολικές Επιτροπές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των Δήμων Σαντορίνης και Μυκόνου αναζητούμε μια λύση για να τακτοποιηθούν οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί και να υπηρετήσουν απρόσκοπτα», τονίζει.