Τα προβλήματα της ακτοπλοΐας και οι προτεινόμενες λύσεις

Για μας χωρίς εμάς

Με απουσία νησιωτικών φορέων, πραγματοποιήθηκε εχθές ημερίδα για το μέλλον της ακτοπλοΐας και τις συγκοινωνίες των νησιών, την οποία διοργάνωσε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά και ο Ελληνικός Επιμελητηριακός Σύνδεσμος Μεταφορών.

Η ημερίδα με θέμα «Κρίσιμες ώρες για την Ακτοπλοΐα και τις συγκοινωνίες των ελληνικών νησιών: Το πρόβλημα και οι πιθανές λύσεις», ασχολήθηκε, όπως αναφέρεται και στη σχετική ανακοίνωση, με την παρουσίαση των αποτελεσμάτων των μέχρι σήμερα εργασιών της ομάδας εργασίας που συνέστησε ο Ελληνικός Επιμελητηριακός Σύνδεσμος Μεταφορών, σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και το Εργαστήριο Διοίκησης Ναυτιλιακών και Λιμενικών Επιχειρήσεων του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης έγινε η παρουσίαση της έκθεσης της έρευνας, που περιλαμβάνει την κατάθεση συγκεκριμένων, αποτελεσματικών, άμεσα εφαρμόσιμων και βιώσιμων προτάσεων για πιθανές δράσεις που θα μπορούσαν να αναληφθούν για τη αντιμετώπιση των προβλημάτων της ακτοπλοΐας.

Με βασικό θέμα τα προβλήματα και τις προοπτικές της Ελληνικής ακτοπλοΐας, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης, ανέπτυξε την σημερινή κατάσταση της ελληνικής ακτοπλοΐας, ενώ η αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Μαρία Λεκάκου και ο πρόεδρος του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών, Μιχάλης Αδαμαντιάδης, παρουσίασαν τις εργασίες, τα αποτελέσματα και την έκθεση της ομάδας εργασίας για την ακτοπλοΐα.

Η υπάρχουσα κατάσταση και οι προτάσεις

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης, τοποθετούμενος στην ημερίδα, αναφέρθηκε «στη δεινή θέση στην οποία έχουν περιέλθει οι επιχειρήσεις του κλάδου, αφού πολλές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν διακόψει δρομολόγια, έχουν αποσύρει πλοία και δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις».

Μίλησε για την συρρίκνωση του μέχρι πρότινος ισχυρού ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου, παραθέτοντας χαρακτηριστικά στοιχεία για την συσσώρευση ζημιών των εταιρειών την περίοδο 2009-2013, που ξεπέρασε το 1 δις ευρώ, ενώ σημαντική ήταν και η μείωση του στόλου, ο οποίος από 119 πλοία το 2000 έφτασε το 2013 μόλις στα 75 πλοία.

Έναντι όλων αυτών επανέλαβε τις προτάσεις του Επιμελητηρίου για τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κρίσιμη αυτή κατάσταση και τα οποία αφορούν σε επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών των ακτοπλοϊκών πληρωμάτων από ευρωπαϊκά κονδύλια, εφαρμογή παροχών στους νησιώτες αντίστοιχων του θαλάσσιου μεταφορικού ισοδύναμου, κατά το οποίο οι προσφερόμενες υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών, πρέπει να συγκλίνουν με τις υπηρεσίες των χερσαίων μεταφορών, όσον αφορά στην οικονομική επιβάρυνση του χρήστη, τη χρονική διάρκεια του ταξιδιού και την προσφερόμενη ποιότητα, ενίσχυση των δρομολογίων των άγονων γραμμών σε ετήσια βάση, μείωση του Φ.Π.Α. στα εισιτήρια της ακτοπλοΐας, στα επίπεδα του τουριστικού πακέτου των ξενοδοχειακών καταλυμάτων του 6,5%, μείωση κατά 5 μονάδες των συντελεστών φορολόγησης των εποχιακών εμπορικών καταστημάτων στα νησιά και κατά 10 μονάδες όσων λειτουργούν όλο το χρόνο, συνέχιση της Δράσης του ΕΣΠΑ τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020, στο πλαίσια του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης για την ενίσχυση της νησιωτικής τουριστικής επιχειρηματικότητας, μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης καυσίμων στη νησιωτική Ελλάδα, εκσυγχρονισμό των υποδομών των λιμανιών, έρευνα χρησιμοποίησης φυσικού αερίου - LNG - ως καύσιμο για τα πλοία της Ακτοπλοΐας και συνολική αναθεώρηση του συστήματος των επιδοτήσεων.

Οι προτάσεις αυτές προσβλέπουν σε ένα «πλαίσιο λειτουργίας που θα εξασφαλίζει επαρκείς, αποδοτικές, αλλά και ταυτόχρονα μακροχρόνια βιώσιμες ακτοπλοϊκές μεταφορές».

Νησιώτικη διαμαρτυρία

Αποδέκτης της έντονης διαμαρτυρίας του Συλλόγου Επαγγελματιών & Εμπόρων της Σίφνου έγινε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδη, για την έλλειψη της σχετικής ενημέρωσης προς του νησιωτικούς φορείς.

Η ενημέρωση για την διοργάνωση της ημερίδας έγινε κατά τύχη από τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, όπως αναφέρεται στην διαμαρτυρία, με τους επαγγελματίες της Σίφνου να εκδηλώνουν την δυσφορία τους, λέγοντας πως το λιγότερο που περίμεναν ήταν η «τουλάχιστον έγκαιρη ενημέρωση των Συλλόγων, Δημοτικών Αρχών και όλων των εμπλεκόμενων και αρμόδιων φορέων», καθώς πρόκειται για ένα θέμα που απασχολεί όλα τα νησιά και «αντί αυτού, επιλέχθηκε να γίνει μία συνάντηση σε κλειστό κύκλο, άνευ ουσίας, εφ’ όσον αποκλείεται ο αντίλογος».

Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Συλλόγου, Θόδωρος Πολενάκης, με αυτή την τακτική που ακολουθήθηκε «μετατρέπεται μια ευκαιρία ανοιχτού παραγωγικού διαλόγου και κατάθεσης νέων ιδεών για την ομαδική εξέλιξη και ευημερία, σε ένα κλειστό φόρουμ ομαδικής ψυχοθεραπείας όπου μονομερώς θα εισακουστούν τα αιτήματα και προβλήματα της οικογένειας των ακτοπλόων, ο συμπονετικός λόγος των παρατρεχάμενων αυλοκολάκων τους, χωρίς όμως να παρουσιάζονται λύσεις».

Υπενθυμίζεται, όπως η εμπειρία έχει καταγράψει από τις αντίστοιχες ημερίδες και συναντήσεις με τους ακτοπλόους, ότι «θα παρατεθούν οικονομικά στοιχεία και πορίσματα που δείχνουν ότι η Ελληνική Ακτοπλοΐα περνάει δύσκολες ώρες, λες και οι υπόλοιποι ευημερούν και φταίνε οι κακομαθημένοι νησιώτες που έχουν περάσει τα πλοία για λεωφορεία και θέλουν τα πράγματα όπως τα θέλουν αυτοί και στο τέλος θα βρεθούν ξένοι όμιλοι να εκμεταλλευτούν τις γραμμές το καλοκαίρι, ενώ το χειμώνα θα έχουμε ένα καράβι την εβδομάδα και τότε θα αναπολούμε τις υπέροχες στιγμές του παρελθόντος».

Δεν ακυρώνονται συλήβδην οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, καθώς αναγνωρίζεται πως υπάρχουν κάποιες «με σωστή εμπορική πολιτική που ακολουθούν τις επιταγές της κοινωνίας και τις προσταγές του νόμου, αυτές όμως βρίσκονται σε μειονεκτική θέση και υπόκεινται αθέμιτο ανταγωνισμό από άλλους συναδέλφους τους, οι οποίοι εκμεταλλεύονται το ασαφές νομικό πλαίσιο, την έλλειψη ουσιαστικών τακτικών ελέγχων και την πολιτική αδράνεια, για να μην την ονομάσουμε “πελατειακές σχέσεις”. Έτσι στο τέλος μαζί με τα πολλά ξερά θα καούν και τα λίγα χλωρά που υπάρχουν».

Από την πλευρά του εμπορικού κόσμου της Σίφνου καθίσταται σαφές «για άλλη μια φορά και προς πάσα κατεύθυνση ότι νησιώτες και ακτοοπλόοι είμαστε συγκοινωνούντα δοχεία διότι εμείς δημιουργούμε, οργανώνουμε και προωθούμε το τουριστικό, αγροτικό βιοτεχνικό και μεταποιητικό μας προϊόν κι αυτοί καλούνται να φροντίσουν για την ασφαλή, έγκυρη, έγκαιρη και ποιοτική διακίνησή του, όλοι με σκοπό την κερδοφορία και την εξέλιξη των παρεχόμενων προϊόντων και υπηρεσιών».

Καταλήγουν δε επισημαίνοντας πως «αν σύντομα δεν δούμε το κοινό μας μέλλον έξω από κοντόφθαλμες πολιτικές και συμφέροντα κάθε μορφής, θα διαμορφωθούν συνθήκες ανταγωνισμού στην ακτοπλοΐα παρόμοιες με αυτές που διαμορφώνονται τον τελευταίο καιρό μεταξύ των αεροπορικών εταιριών με ότι αυτό συνεπάγεται».