Κινητοποιήσεις των μαθητών του Γυμνασίου Κορθίου Άνδρου με αφορμή τον αποχαρακτηρισμό τους ως “δυσπρόσιτο”

Γυμνάσιο Κορθίου υπό κατάληψη

  • Τετάρτη, 24 Ιανουαρίου, 2018 - 06:17
  • /   Eνημέρωση: 24 Ιαν. 2018 - 12:32
  • /   Συντάκτης: Ελένη Λαμπράκη

Σε κλείσιμο του σχολείου τους προχώρησαν οι μαθητές του γυμνασίου Κορθίου, εκφράζοντας την εναντίωσή του στην πρόσφατη απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να αποχαρακτηρίσει το σχολείο ως δυσπρόσιτο, καθώς και την ανησυχία του για τη συνολική υποβάθμιση της περιοχής που προκύπτει από αυτή.

Η συλλογική απόφαση των μαθητών έρχεται σε συνέχεια των επιστολών που έχουν αποστείλει προς τον Υπουργό Παιδείας τόσο ο Δήμαρχος του νησιού Θεοδόσης Σουσούδης, όσο και ο Έπαρχος Άνδρου, Δημήτρης Λοτσάρης, ενώ την αντίθεσή τους μέσω των συλλογικών τους οργάνων έχουν εκφράσει καθηγητές, γονείς και κηδεμόνες.

Θέλουμε να εξακολουθήσουμε να πηγαίνουμε σχολείο στον τόπο μας”

Σε επικοινωνία της «Κοινή Γνώμης» με την πρόεδρο του δεκαπενταμελούς συμβουλίου του Γυμνασίου – Τ.Λ. Κορθίου, Μαρία Σωτήρου, καταγράφηκε η ενόχληση του συνόλου των μαθητών για τον αποχαρακτηρισμό του σχολείου τους ως δυσπρόσιτο. Όπως η ίδια ενημέρωσε η κατάληψη προέκυψε μετά από σχετική ψηφοφορία μεταξύ των μαθητών, σε μία προσπάθειά τους να διαμαρτυρηθούν σχετικά με αυτό το οποίο “επιτάσσει” το Υπουργείο Παιδείας.

“Με τη συνεργασία όλων των μαθητών αλλά και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων αποφασίσαμε να κλείσουμε το σχολείο μας καθώς θέλουμε να διαμαρτυρηθούμε για την απόφαση του Υπουργείου να αποχαρακτηρίσει το σχολείο μας από δυσπρόσιτο, η οποία έχει αρνητικές συνέπειες και σε εμάς τα παιδιά και σε όλη την τοπική κοινωνία, την οποία υποβαθμίζει” ανέφερε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι το Κόρθι αποτελεί έναν μικρό οικισμό ο οποίος σταδιακά βλέπει τις υπηρεσίες του να συρρικνώνονται και τους κατοίκους του να αναγκάζονται να μεταβούν στη Χώρα για να εξυπηρετηθούν.

Όπως επεσήμανε η πρόεδρος του συλλογικού οργάνου των μαθητών, ο αποχαρακτηρισμός του σχολείο ως “δυσπρόσιτο” κατ’ αρχάς επηρεάζει τους καθηγητές και δη τους αναπληρωτές, οι οποίοι αποτελούν και την πλειονότητα του διδακτικού προσωπικού του σχολείου. “Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι περισσότεροι καθηγητές να επιλέγουν το Γαύριο, το οποίο είναι κοντά στο λιμάνι και δε βρίσκουν κανένα λόγο να έρχονται εδώ στο Κόρθι που είναι 40 χλμ μακριά”. Από τη στιγμή που πλέον η διπλή μοριοδότηση δε θα αποτελεί κίνητρο για να επιλέξουν οι καθηγητές το συγκεκριμένο σχολείο και σε συνδυασμό με τον μικρό αριθμό μαθητών, αναφέρει η Μ. Σωτήρου, αφ’ ενός οι θέσεις δεν θα καλύπτονται έγκαιρα, αφ’ ετέρου θα υπάρχει δυσκολία στη δημιουργία κατευθύνσεων για τις οποίες απαιτείται συγκεκριμένος αριθμός μαθητών, οι οποίοι θα συσσωρευτούν ακόμα και σε ένα πολυμελές τμήμα με προφανή υποβάθμιση μαθήματος.

Όπως και η ίδια επισημαίνει, “η όποια συρρίκνωση θα έχει σαν αποτέλεσμα εμείς να πρέπει να πηγαίνουμε σχολείο στη Χώρα, κάτι το οποίο δεν είναι πάντα εφικτό, καθώς το Κόρθι είναι ένας οικισμός ο οποίος αποτελείται από πολλά μικρά χωριά και εξυπηρετείται από 2-3 λεωφορεία, οπότε θα είναι μεγάλη ταλαιπωρία να περνάει το λεωφορείο απ’ όλους τους δρόμους για να πάει τα παιδιά όλων των χωριών στη Χώρα και είναι και κάτι αρκετά κουραστικό για εμάς τους μαθητές”.

Ο Υπουργός δεν θα πρέπει να ξεχνάει τα παιδιά των νησιών”

Μιλώντας για τις συνέπειες που θα έχει μακροπρόθεσμα ο αποχαρακτηρισμός του σχολείου στην περιοχή, η πρόεδρος του δεκαπενταμελούς εξέφρασε την επιθυμία των μαθητών να δείξει με την κίνησή του στον Υπουργό Παιδείας ότι οι μαθητές των νησιών αντιμετωπίζουν αρκετές δυσκολίες λόγω των ιδιαιτεροτήτων του τόπου διαμονής τους. “Θα θέλαμε να δείξουμε στον Υπουργό να μην ξεχνάει τα παιδιά των νησιών, να δείξουμε ότι κι εμείς έχουμε δικαιώματα στην Παιδεία και τα σχολεία μας να είναι ανοιχτά”, προσθέτοντας ότι το καλό όνομα και το υψηλό επίπεδο του σχολείου είναι κάτι που όλη η τοπική κοινωνία επιθυμεί να διατηρηθεί. “Είναι κρίμα αυτό να χαλάσει, γιατί είτε φύγουμε προς τη Χώρα, είτε φύγουμε προς την Αθήνα, δε θα είναι και ότι καλύτερο”, ανέφερε. Επεσήμανε δε ότι οι επόμενες γενιές μαθητών που θα ακολουθήσουν όλο και συρρικνώνονται ενώ πιθανόν δε θα λείψουν και οι περιπτώσεις παιδιών που θα αναγκαστούν να παρατήσουν το σχολείο από τη στιγμή που αυτό δε θα υπάρχει στην περιοχή τους και θα πρέπει η οικογένειά τους να κάνει μία επιπλέον δαπάνη προς αυτή την κατεύθυνση.

Εμμένοντας δε για το δικαίωμα των μαθητών να διεκδικήσουν το καλύτερο για το σχολείο τους, η Μ. Σωτήρου αναφέρθηκε και στο Γυμνάσιου της Κύθνου το οποίο επίσης ενδέχεται να αποχαρακτηριστεί από “δυσπρόσιτο” καθώς και την επικοινωνία των δύο σχολείων αλλά και την αμφότερη επιθυμία για συλλογική δράση όσο αυτό είναι εφικτό. “Εμείς μέχρι ενός σημείου μπορούμε να επέμβουμε, από εκεί και πέρα ο κάθε τόπος κάνει τις δικές του ενέργειες για να διαφυλάξει το σχολείο του”, σχολίασε.

“Έχουμε ξεκινήσει τις δράσεις μας με την κατάληψη του σχολείου μας και γνωρίζουμε ότι συμφωνούν μαζί μας και οι καθηγητές και οι γονείς. Το δεκαπενταμελές θα επικοινωνήσει με το Δήμο και στη συνέχεια έχουμε σκοπό να στείλουμε επιστολές που έχουμε γράψει στο Δήμαρχο της περιοχής μας τον κ. Σουσούδη και στον Υπουργό Παιδείας”, ανέφερε η πρόεδρος των μαθητών ερωτηθείσα για τις μελλοντικές κινήσεις του συλλόγου. Επεσήμανε μάλιστα ότι είναι γνωστό στους μαθητές ότι ο Δήμαρχος Άνδρου έχει δράσει ενώ έχουν κινητοποιηθεί και οι καθηγητές. “Δεν έχει αδιαφορήσει κανένας γι’ αυτό σε τοπικό επίπεδο. Ξέρουμε ότι ο περισσότερος κόσμος είναι μαζί μας. Αλλά ξέρουμε ότι και το Υπουργείο έχει αδιαφορήσει πλήρως και δεν μας απαντάει καν να πει κάτι”, σχολίασε δεικτικά.

“Εμείς θα ενημερώσουμε και το Δήμο μας και το Δήμαρχό μας. Όσο πάει κινητοποιούνται όλο και περισσότεροι. Εμείς προς το παρόν θα συνεχίσουμε την κατάληψή μας και από εκεί και πέρα βλέπουμε. Θα συνεχίσουμε μέχρι να έχουμε το σχολείο μας στον τόπο μας, στο μέρος που μεγαλώσαμε, και αυτό να συνεχίσει να είναι το δεύτερο σπίτι μας για εμάς και τις επόμενες γενιές”, δήλωσε η Μ. Σωτήρου εκ μέρους του συλλόγου των μαθητών του υπό κατάληψη σχολείου.

Γενικευμένη ανησυχία στους κατοίκους της περιοχής

Το κλίμα ανασφάλειας επιβεβαίωσε και η διευθύντρια του Γυμνασίου Τ.Λ. Κορθίου κα Σταυρούλα Μαρίνου, η οποία ανέφερε ότι παρά τις κινήσεις του Συλλόγου Διδασκόντων για τον μη αποχαρακτηρισμό του σχολείου, προκλήθηκε αναστάτωση στους μαθητές. Η ίδια έπραξε ως όφειλε ενημερώνοντας το Σύλλογο Γονέων για την κατάληψη, τους σχολικούς συμβούλους και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

“Η αλήθεια είναι ότι στο θέμα αυτό υπάρχει μία ανησυχία στους κατοίκους της περιοχής επειδή η περιοχή υποστελεχώνεται και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερη ερήμωση” ανέφερε, επισημαίνοντας ότι η υποστελέχωση αφορά όλα τα σχολεία του νομού, στον οποίο υπηρετούν οι περισσότερη αναπληρωτές σε εθνικό επίπεδο και το οποίο απαιτεί λήψη μέτρων και παροχή κινήτρων για τους διαμένοντες στις νησιωτικές περιοχές.

Αναφερόμενη δε στο θέμα της μοριοδότησης και το τι επιφέρει πρακτικά ο αποχαρακτηρισμός του σχολείου ως “δυσπρόσιτο” δήλωσε τα εξής:

“Η μοριοδότηση έχει δύο τύπους. Για τους μόνιμους καθηγητές είναι τα μόρια δυσκολίας συνθηκών που δίνει ένα σχολείο, με αυτόν τον τρόπο το Κόρθι έχει 9 μόρια, το Γαύριο 7 και η Χώρα 8. Όμως μέχρι τώρα που τα σχολεία είχαν από 9 μόρια και πάνω, δηλαδή μεγαλύτερη δυσκολία στην πρόσβαση, είχαν ένα επιπλέον κίνητρο για τους καθηγητές που ερχόντουσαν να δουλέψουν σαν αναπληρωτές, προσμετρούσε η προϋπηρεσία τους για τη λίστα αναπληρωτών επί δύο. Σε περιοχές όπως το Κόρθι, η Κύθνος, η Ανάφη όποιος πήγαινε να δουλέψει ένα χρόνο ήταν σα να είχε δουλέψει δύο, με αποτέλεσμα πολλοί αναπληρωτές, οι οποίοι ήταν μακριά από τις οικογένειές τους, να επιθυμούν αυτή την προϋπηρεσία. Ουσιαστικά αυτό καταργείται η μοριοδότηση παραμένει ίδια, αλλά η προϋπηρεσία των αναπληρωτών θα μετράει μόνο για τους μήνες που εργάστηκαν.

Η αλήθεια είναι ότι το θέμα της διπλής μοριοδότησης των δυσπρόσιτων σχολείων ίσως να είναι άδικο για κάποιους άλλους. Κάποιος που δούλευε στη Χώρα έπαιρνε κάποιους μήνες προϋπηρεσία ενός κάποιος στο Κόρθι τη διπλάσια”, ανέφερε, επισημαίνοντας όμως ότι λόγω αυτού το Γυμνάσιο Κορθίου είχε πάντα υψηλή ζήτηση και γρήγορη κάλυψη θέσεων.