Επίσημη παρουσίαση του φακέλου κρουαζιέρας (2016 – 2017) για τη Σύρο από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου

“Όπλο... για το “άνοιγμα” στις αγορές κρουαζιέρας”

Έμφαση στα πλεονεκτήματα και τα δυνατά σημεία της πρωτεύουσας των Κυκλάδων για την προσέλκυση σημαντικών εταιρειών

Την αξιοποίηση του ολοκληρωμένου φακέλου κρουαζιέρας για τη Σύρο (2016 – 2017) επιδιώκει η Δημοτική Αρχή και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου, στο πλαίσιο της προσπάθειας ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού και ειδικότερα της κρουαζιέρας στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, σύμφωνα με όσα τονίστηκαν στην εκδήλωση της επίσημης παρουσίασής του.

Το μεσημέρι της Παρασκευής, από κοινού ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δημήτρης Κοσμάς, ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Γιώργος Μαραγκός και ο ειδικός σύμβουλος και συνεργάτης σε επίπεδο σύνταξης του φακέλου κρουαζιέρας, Πέτρος Ντεπόλο μίλησαν για την ανάγκη προώθησης της συγκεκριμένης μορφής θαλάσσιου τουρισμού, στον άξονα που μπορεί η Σύρος να αποσπάσει ένα σημαντικό μερίδιο άφιξης κρουαζιερόπλοιων, με σκοπό την ενίσχυση της τουριστικής ταυτότητας, αλλά και την στήριξή της σε επίπεδο τοπικής οικονομίας.

Παρουσία ναυτιλιακών πρακτόρων του νησιού, καθώς κι εκπροσώπων του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, τουριστικών πρακτόρων αλλά και μελών του διοικητικού συμβουλίου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου ο κ. Ντεπόλο προχώρησε στην παρουσίαση του συνόλου των στοιχείων που περιλαμβάνονται στον φάκελο κρουαζιέρας, δίνοντας έμφαση και βαρύτητα στα θετικά σημεία, τις ευκαιρίες και τα πλεονεκτήματα της Σύρου, τα οποία κι επιβάλλεται να προωθήσει αν επιθυμεί να αναπτύξει ουσιαστικό διάλογο με εταιρείες κρουαζιέρας που δραστηριοποιούνται ενεργά στο εν λόγω πεδίο.

Ως δυνατό σημείο της Σύρου στον φάκελο κρουαζιέρας αναφέρεται καταρχήν, το ασφαλές λιμάνι που διαθέτει, καθώς όμως και το σύνολο των υπηρεσιών και παροχών που προσφέρονται στους επισκέπτες, “στοιχεία”, τα οποία στο σύνολό τους συνθέτουν μία αξιόλογη εικόνα της Σύρου, ως τουριστικού προορισμού κρουαζιέρας.

Στο πλαίσιο της συνολικής παρουσίασης και με φόντο τα στατιστικά στοιχεία που σχετίζονται με τις αφίξεις και τις επιδόσεις της Σύρου σήμερα στο πεδίο της κρουαζιέρας, ειπώθηκε πως, το νησί δεν ανήκει – προς το παρόν – στους λιμένες που έχουν ζήτηση, δεδομένο το οποίο με συστηματική προσπάθεια κι εξωστρεφείς – σοβαρές ενέργειες προώθησης, δύναται να αλλάξει.

Προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, καλείται να βαδίσει συνολικά η Σύρος και ειδικότερα οι τοπικές Αρχές ως αρμόδιες για την προβολή του νησιού, καθώς και για την επικοινωνία με εταιρείες κρουαζιέρας, μετουσιώνοντας σε πράξη τις καταγεγραμμένες δράσεις βελτίωσης της κρουαζιέρας στο νησί.

Σημειώνεται πως, στο site της “Κοινής Γνώμης” μπορεί να δει αναλυτικά ο κάθε ενδιαφερόμενος τη συνολική παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου κι ως εκ τούτου, το σύνολο των στοιχείων και πλεονεκτημάτων που προωθεί το Λιμενικό Ταμείο Σύρου στον φάκελό του.

Στην παρούσα αναφορά ακολουθούν κάποια εκ των βασικότερων στοιχείων που αναφέρθηκαν κατά τη σχεδόν δίωρη τοποθέτηση του κ. Ντεπόλο.

Προ της έναρξης παρουσίασης του φακέλου κρουαζιέρας, ο κ. Κοσμάς ανάγνωσε τους χαιρετισμούς του βουλευτή Κυκλάδων, Αντώνη Συρίγου και του Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, Γιώργου Λεονταρίτη, καθώς και μηνύματα εταιρειών κρουαζιέρας, από τις οποίες δεν κατέστη εφικτό να παραστεί εκπρόσωπός τους.

Δ. Κοσμάς και Γ. Μαραγκός: “Να δείξουμε με τρόπο πειστικό ότι η Σύρος μπορεί να αποτελέσει προορισμό κρουαζιέρας”

Την ικανοποίησή τους για το αποτέλεσμα σύνταξης του φακέλου κρουαζιέρας για τη Σύρο για το 2016 – 2017 εξέφρασαν προλογικά της παρουσίασης, οι κκ. Κοσμάς και Μαραγκός, σημειώνοντας την ανάγκη η Σύρος να επωφεληθεί από τον θαλάσσιο τουρισμό, στο μέτρο που επιβάλλεται με δεδομένη τη σημερινή εικόνα της σε θέμα τουριστικής πορείας.

Σχετικά με τον φάκελο που θα προωθηθεί στις εταιρείες και θα χρησιμοποιείται στο εξής σε κάθε δράση και ενέργεια προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου σημείωσε τα ακόλουθα, “Θεωρώ ότι είναι το εργαλείο, το οποίο θα μας δώσει τα “όπλα” να βγούμε στην εξωτερική αγορά, να παρουσιάσουμε στις εταιρείες κρουαζιέρας τί προϊόν μπορούν να συναντήσουν στον τόπο μας”. Πρόσθεσε μάλιστα πως, στόχος είναι “πλέον, να έχουμε το αποτέλεσμα για το οποίο αγωνιζόμαστε και θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε και στο μέλλον”.

Σε παρόμοιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι δηλώσεις του δημάρχου, ο οποίος μεταξύ άλλων υπογράμμισε πως, “Ουσιαστικά πρόκειται για μία προσπάθεια αρκετών μηνών του Λιμενικού Ταμείου Σύρου και του συμβούλου του κ. Πέτρου Ντεπόλο”, της οποίας βλέπουν σήμερα όλοι το αποτέλεσμα. Όπως χαρακτηριστικά υποστήριξε ο κ. Μαραγκός παρακάτω, “είναι πολύ σημαντική πρόκληση η ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη Σύρο”, δεδομένου ότι, πλέον το νησί διαθέτει ένα επίσημο προωθητικό υλικό, που έχει λάβει τη μορφή του φακέλου που επιβάλλεται να έχει ένας προορισμός που επιδιώκει την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού. “Ο φάκελος κρουαζιέρας και άρτιος είναι όσον αφορά στο τουριστικό κομμάτι και στο κομμάτι της ασφάλειας των λιμενικών υποδομών και ουσιαστικά έρχεται να ενισχύσει μία προσπάθεια του νησιού μας να στοχεύσουμε με έναν τρόπο πειστικό στην ανάπτυξη συγκεκριμένων μορφών τουρισμού, ιδιαίτερα του θαλάσσιου τουρισμού και της κρουαζιέρας” δήλωσε εν συνεχεία ο δήμαρχος, επισημαίνοντας τον κλάδο της κρουαζιέρας ως ένα “μαξιλάρι” επάνω στο οποίο μπορεί να επενδύσει οικονομικά η Σύρος, έως ότου αποκτήσει τις υποδομές και τις προϋποθέσεις συνολικά για οργανωμένη τουριστική ανάπτυξη. “Ιδιαίτερα στο κομμάτι του ξενοδοχειακού δυναμικού, δηλαδή σε όρους ποιότητας αλλά και σε όρους ποσότητας κλινών, είναι διαπιστωμένο ότι το νησί μας έχει ένα πρόβλημα” πρόσθεσε χαρακτηριστικά, λέγοντας παράλληλα πως, “Στο μεσοδιάστημα μέχρι να μπορέσουμε να καλύψουμε αυτό το διαπιστωμένο έλλειμμα του νησιού μας, ο κλάδος της κρουαζιέρας, αυτή η μορφή του θαλάσσιου τουρισμού, μπορεί να καλύψει με έναν πολύ ικανοποιητικό τρόπο ένα κομμάτι σημαντικό του τουρισμού”.

Ολοκληρώνοντας την αναφορά του, ο κ. Μαραγκός επεσήμανε την ανάγκη επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν για τη Σύρο, υπογραμμίζοντας για ακόμη μία φορά δημόσια, πως, “φέτος είναι μία πολύ καλή χρονιά για τη Σύρο από άποψη τουριστικών επιδόσεων” στηριζόμενος στα στοιχεία αφίξεων, όπως αυτά έχουν ανακοινωθεί έως σήμερα εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής.

Έμφαση στο ασφαλές λιμάνι. Καταγραφή των τεχνικών χαρακτηριστικών και χρήσιμες πληροφορίες

Δεδομένου ότι κάθε εταιρεία κρουαζιέρας επιθυμεί να γνωρίζει ακριβώς τα χαρακτηριστικά του λιμένα στον οποίο και προσεγγίζουν ή δρομολογούνται για να προσεγγίσουν τα πλοία της, το Λιμενικό Ταμείο Σύρου έδωσε έμφαση στην ακριβή καταγραφή των τεχνικών χαρακτηριστικών του λιμένα Ερμούπολης.
Συγκεκριμένα τα εν λόγω χαρακτηριστικά στο περιεχόμενο του φακέλου είναι τα εξής: Ώρες λειτουργίας λιμένα (24 ώρες 365 μέρες το χρόνο), Εφαρμογή κώδικα ISPS, Διαχείριση Στερεών Απορριμμάτων, Διαχείριση Υγρών Απορριμμάτων, Αριθμός Προβλητών (1), Μήκος Προβλήτας (190 μ), Βάθος (8.0 μ), Αγκυροβόλιο, Παροχή Φρέσκου Νερού, Παροχή Ηλεκτρικού Ρεύματος, Laundry, Υποδομή Πόλης για ΑΜΕΑ.

Πέραν των ανωτέρω στοιχείων, σημειώνεται η ύπαρξη και λειτουργία επιβατικού σταθμού, η δυνατότητα παροχής καυσίμων, η ύπαρξη ρυμουλκών, η δυνατότητα επισκευών (μηχανικές, ηλεκτρικές, ηλεκτρονικές εργασίες, δεξαμενισμοί και εργασίες δύτη), οι εφοδιασμοί (Ναυτιλιακά είδη, εργαλεία, ναυτικοί χάρτες, ηλεκτρονικά είδη) ενώ αναφέρεται και η απόσταση έως το πλησιέστερο Τοπικό Αεροδρόμιο Σύρου (4,5 χιλιόμετρα) καθώς και η αντίστοιχη από το πλησιέστερο Διεθνές Αεροδρόμιο Μυκόνου (18 ναυτικά μίλια) και το αεροδρόμιο Αθηνών (100 χιλιόμετρα, 15 λεπτά πτήση). Για την ενημέρωσή τους, οι εταιρείες γνωρίζουν πως, υφίσταται σταθμός Ταξί (στο λιμάνι), σταθμός Λεωφορείων (400 μέτρα) αλλά και πως η απόσταση από το κέντρο της πόλης είναι στα 400 μέτρα. Δεδομένο που τονίζεται επιπρόσθετα, είναι πως υπάρχει η δυνατότητα πρώτων βοηθειών (Περιφερειακό Νοσοκομείο - απόσταση 1000 μ.) και είναι δεδομένη η παρουσία ιατρών όλων των ειδικοτήτων. Για την ενημέρωση των επισκεπτών σημειώνεται ακόμη πως υπάρχουν τέσσερα προξενεία στο νησί (Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία και Ιταλία).

Βυθομετρικά στοιχεία και ασφάλεια λιμένα

Έχει καταστεί γνωστό σε πολλές δημόσιες συνεδριάσεις των μελών του Λιμενικού Ταμείου Σύρου ότι καταβλήθηκαν σημαντικές προσπάθειες προκειμένου να έχει επικαιροποιημένα στοιχεία βυθομέτρησης η πλευρά της διοίκησης για τη σύνταξη και ολοκλήρωση του φακέλου κρουαζιέρας.

Στο περιεχόμενο της παρουσίασης, τονίζεται πως, “Τα σημερινά βυθομετρικά στοιχεία περιέχονται σε σχέδιο σε φυσική και ηλεκτρονική μορφή που βρίσκονται στην κατοχή του ΔΛΤΣ, μικρογραφία αντιγράφου του οποίου εσωκλείεται στον φάκελο”. (σσ. προηγήθηκε αναφορά για το βάθος του λιμένα Ερμούπολης). Παράλληλα, υπογραμμίζεται πως, “Η επίσημη πιστοποίηση των βυθομετρικών στοιχείων του λιμένα, έχει ήδη παραδοθεί στο ΔΛΤΣ, μετά τις καταμετρήσεις που πραγματοποίησε η Υδρογραφική Υπηρεσία κατά τα τέλη του 2015”.

Σχετικά με το σχέδιο ασφάλειας του λιμένα Ερμούπολης, έχουν προστεθεί κάποια σημαντικά στοιχεία που ζητούν να γνωρίζουν οι εταιρείες, Ως εκ τούτου, στον φάκελο αναφέρονται τα παρακάτω: “Το Λιμενικό Ταμείο Σύρου λειτουργεί σήμερα τα παρακάτω συστήματα ασφαλείας για τα οποία υπάρχουν αναλυτικές οδηγίες σχετικά με την εφαρμογή τους: Σχέδιο Ασφάλειας Λιμενικής Εγκατάστασης Ερμούπολης Σύρου. Σχέδιο Παραλαβής και Διαχείρισης Αποβλήτων Λιμένα (Νέο σχέδιο υπό έγκριση). Σχέδιο Έκτακτης Αντιμετώπισης Θαλάσσιας Ρύπανσης. Σχέδιο Ασφάλειας Λιμένα (ΣΑΛ). Σχέδιο Ασφάλειας Λιμενικών Εγκαταστάσεων (ΣΑΛΕ)”. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, εκ μέρους υπηρεσιακού παράγοντα του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, τονίσθηκε πως, “Όλα τα παραπάνω σχέδια βρίσκονται στην κατοχή του ΔΛΤΣ και περιέχουν ευαίσθητες και εμπιστευτικές πληροφορίες”.

Σύρος: 3η θέση σε Κυκλάδες, 19η σε πανελλαδική κατάταξη

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε κατά την παρουσίαση και στα στατιστικά στοιχεία που έχουν μελετηθεί και καταγραφεί, τα οποία σχετίζονται με την κρουαζιέρα και τις αφίξεις στο νησί της Σύρου συγκριτικά και με άλλα νησιά ή περιοχές τόσο σε επίπεδο Κυκλάδων, όσο όμως και σε πανελλαδικό επίπεδο. Αυτούσια η συγκεκριμένη παράγραφος της παρουσίασης έχει ως εξής: “α. Με στοιχεία αφίξεων του 2015 η Σύρος κατατάσσεται στο μέσον περίπου του πίνακα των αφίξεων σε σχέση με τα υπόλοιπα ελληνικά λιμάνια που δέχονται κρουαζιέρες. (19η θέση σε σύνολο 42 λιμένων). β. Τα τελευταία 4 χρόνια για τα οποία υπάρχουν στοιχεία, η Σύρος παρουσίασε σημαντική αύξηση στις αφίξεις επιβατών κατά 69,9%, κάτι το οποίο κρίνεται ικανοποιητικό σε σχέση με τη μέση μείωση κατά 9,9% για το σύνολο των ελληνικών λιμένων στην ίδια περίοδο. γ. Σε σύγκριση με τα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων, η Σύρος κατέχει την τρίτη θέση σε αφίξεις, αλλά με τεράστια διαφορά σε σχέση με τη Σαντορίνη (1 προς 36) και τη Μύκονο 1 προς 29,5) οι οποίες καταλαμβάνουν τη δεύτερη και τρίτη θέση πανελλαδικά αντίστοιχα, πίσω από τον Πειραιά. δ. Το γεγονός ότι για την περίοδο 2012 με 2015, παρά την αύξηση κατά 69,9% στις αφίξεις επισκεπτών κρουαζιέρας στο νησί, καταγράφεται ταυτόχρονα και μείωση κατά 25.4% στον ετήσιο αριθμό αφίξεων πλοίων, καταδεικνύει σαφώς την τάση που υπάρχει στα «μικρά» λιμάνια για λιγότερα, αλλά μεγαλύτερα πλοία, κάτι το οποίο όμως δε διαφαίνεται στο σύνολο της Ελληνικής επικράτειας, όπου η μείωση του αριθμού επισκεπτών σαν ποσοστό, (9,9%) είναι ακριβώς η ίδια με την μείωση του αριθμού των αφίξεων πλοίων”.

Πλεονεκτήματα κι ευκαιρίες

Στο πλαίσιο της προσοχής που πρέπει να δώσει το Λιμενικό Ταμείο Σύρου για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο νησί, ο κ. Ντεπόλο τόνισε την προώθηση του συνόλου των πλεονεκτημάτων της, για τα οποία και διακρίνεται. Αυτά καταγράφονται ως ακολούθως: “Καλή ακτοπλοϊκή σύνδεση με Πειραιά και νησιά, Γειτνίαση με την Αθήνα, Πολύ καλή λιμενική υποδομή, Ασφαλής λιμένας για την προσέγγιση μεγάλων πλοίων, Δωδεκάμηνος τουριστικός προορισμός, Πλούσια ιστορικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά, Περιφερειακό Νοσοκομείο, Φιλική πόλη για ΑΜΕΑ”.

Επίσης, στην ενότητα των ευκαιριών που πρέπει να αξιοποιήσει το νησί, αναφέρονται τα εξής: “Οι εταιρείες κρουαζιερών ψάχνουν συνέχεια για νέους προορισμούς” ενώ η Σύρος είναι “κοντά στην Τήνο και την Πάτμο” κάτι που θα πρέπει να εκμεταλλευθεί “για την ανάπτυξη θρησκευτικού τουρισμού”. Στην ίδια παράγραφο, τονίζεται ακόμη πως, βάσει στατιστικών στοιχείων, “καταδεικνύεται ότι μέχρι και το 42% των επιβατών της κρουαζιέρας, δήλωσαν ότι έχουν επιστρέψει ξανά τους προορισμούς που επισκέφτηκαν με κρουαζιερόπλοιο”.

Μειονεκτήματα κι απειλές

Αυξημένη προσοχή οφείλουν να δείξουν οι αρμόδιοι όσον αφορά σε παρατηρήσεις που έχουν καταγραφεί και αποτελούν τα μειονεκτήματα της Σύρου. Αυτά έχουν ως εξής: “Έλλειψη διεθνούς αεροδρομίου, Ανεπάρκεια ξενοδοχειακών μονάδων. Έλλειψη ποιοτικών ξενοδοχειακών μονάδων. Κατακερματισμός γης για τουριστική εκμετάλλευση. Έλλειψη οδικού δικτύου προς τις βορειοδυτικές παραλίες του νησιού. Μικρή τουριστική περίοδος. Έλλειψη τουριστικών λεωφορείων. Έλλειψη επαγγελματιών ξεναγών”. Αξίζει να τονισθεί πως, στην επίσημη παρουσίαση του φακέλου, τουριστικός πράκτορας διαφώνησε με την επισήμανση της έλλειψης τουριστικών λεωφορείων, ενώ ο εκπρόσωπος του Επιμελητηρίου επεσήμανε τη διαφωνία του ως προς την αναφορά των βόρειων παραλιών στην κατηγορία των μειονεκτημάτων.

Επιπρόσθετα, στο κομμάτι των απειλών, η Σύρος πρέπει να προσέξει και να συνυπολογίσει στις προσπάθειές της, τα ακόλουθα όπως ακριβώς αναφέρονται στον φάκελο: “Τάση για την αύξηση της χωρητικότητας και του μήκους των κρουαζιερόπλοιων μεσο-μακροπρόθεσμα. Η δυνατότητα που έχουν οι υπάρχουσες υποδομές του νησιού να δεχτούν και να εξυπηρετήσουν κρουαζιερόπλοια μεγάλης χωρητικότητας (πάνω από 3,000 άτομα ταυτόχρονα). Ο καθορισμός μέγιστου αριθμού επιβατών κρουαζιέρας που μπορούν να αποβιβαστούν ταυτόχρονα στο νησί, ώστε να αποφευχθούν μελλοντικά προβλήματα συνωστισμού, όπως αυτά της Σαντορίνης. Η “ευαισθησία” που έχει ο κλάδος της κρουαζιέρας σε θέματα τρομοκρατίας, γεωπολιτικών ανατροπών, κοινωνικών αναταραχών, επιδημιών, λοιμώξεων, κλπ. Η τάση που παρουσιάστηκε πρόσφατα στη διεθνή αγορά για μετεγκατάσταση αρκετών και υψηλού προφίλ κρουαζιερόπλοιων σε λιμάνια της Κίνας και της Νοτιοανατολικής Ασίας, σε βάρος προορισμών της Μεσογείου και ιδιαίτερα της Ανατολικής Μεσογείου”.

Απαιτούνται δράσεις και συμμετοχή

Το σύνολο των καταγεγραμμένων στοιχείων και κατευθύνσεων για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, προϋποθέτει ωστόσο σαφείς και οργανωμένες ενέργειες και δράσεις εκ μέρους της δημοτικής πλευράς συνολικά και ειδικότερα του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, για την επίτευξη των στόχων. Σε αυτή τη βάση, τονίσθηκε πως, εντάσσεται και η κατασκευή ιστοσελίδας (www.portofsyros.gr), από την οποία αντλούνται πολλά στοιχεία που σχετίζονται με την κρουαζιέρα στη Σύρο, ενώ όπως υπογραμμίσθηκε, κρίνεται σημαντική η συμμετοχή του Λιμενικού Ταμείου Σύρου στην Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) σαν Μέλος Παρατηρητής, καθώς επίσης η συμμετοχή της Σύρου στις κυριότερες Διεθνείς Εκθέσεις Κρουαζιέρας. Τέλος, στην παρουσίαση επισημάνθηκε η επέκταση της προβλήτας πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων, κάτι που συμπεριλήφθηκε με τη σημείωση της μελλοντικής πρόβλεψης βάσει της προσωπικής θεώρησης του ειδικού συνεργάτη του Λιμενικού Ταμείου, κ. Πέτρου Ντεπόλο, όπως ο ίδιος χαρακτηριστικά διευκρίνισε.