Αποσύρθηκε το θέμα της επικαιροποίησης του ΟΕΥ καθώς δεν υπήρχε στην εισήγηση η απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής

Φιάσκο για τη Δημοτική Αρχή το θέμα του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας

Σε φιάσκο κατέληξε η πολύμηνη(!) προσπάθεια της Δημοτικής Αρχής να φέρει προς ψήφιση στο Δημοτικό Συμβούλιο μία πρόταση επικαιροποίησης του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ) του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, καθώς όχι μόνον προχώρησε σε ελάχιστες βελτιώσεις, αλλά το θέμα αποσύρθηκε εν τέλει, καθώς απουσίαζε το βασικό εισηγητικό έγγραφο, δηλαδή η σχετική απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής.

Αιχμηρή στην κριτική της προς τη Δημοτική Αρχή επί του θέματος παρουσιάστηκε η πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, Άννα Βαμβακάρη, αφού πραγματοποιώντας μία σύντομη αναδρομή στα γεγονότα που αφορούσαν τον τρόπο της τροποποίησης του ΟΕΥ, ανέδειξε τις λανθασμένες κινήσεις του Αντιδημάρχου Διοικητικών Υπηρεσιών, Νίκου Φωτεινιά, ζητώντας τελικώς να αποσυρθεί το θέμα και να επανέλθει σε επόμενη συνεδρίαση.

Μεταξύ άλλων η κα Βαμβακάρη τόνισε πως ο ίδιος και η ομάδα εργασίας δεν ήρθαν σε επαφή με το Αυτοτελές Τμήμα Προγραμματισμού, τους Διευθυντές και τους προϊσταμένους ώστε να καταγραφούν οι θέσεις τους ενώ όπως εξήγησε, η Δημοτική Αρχή όταν έλαβε ένα σχέδιο με τις προτεινόμενες αλλαγές για έναν πιο σύγχρονο Δήμο, το “απέρριψε”, ακολουθώντας άλλη πορεία από την αρχική της κατεύθυνση.

Αξίζει να αναφερθεί εξ αρχής πως η παρούσα Δημοτική Αρχή έθεσε προς ψήφιση ένα κείμενο με αλλαγές που δεν ξεπερνούσαν τις εννέα σελίδες, μετά από 32 μήνες επεξεργασίας των δεδομένων από πλευράς της.

Επιπλέον, σημαντικές υπήρξαν και οι παρατηρήσεις της αντιπολίτευσης, οι οποίες και ακολουθούν παρακάτω, αφού προηγουμένως παρουσιάζεται η αρχική τοποθέτηση του Δημάρχου και του Αντιδημάρχου Διοικητικών Υπηρεσιών.

Το σκεπτικό της Δημοτικής Αρχής

Πρωτίστως, τοποθετήθηκε ο Δήμαρχος, Νίκος Λειβαδάρας, ο οποίος θέλησε να υπενθυμίσει πως η πρόταση επικαιροποίησης έρχεται επί του ΟΕΥ που είχε δημοσιευθεί σε ΦΕΚ το 2017 και σχεδιάστηκε από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή.

“Η τροποποίηση γίνεται με σκοπό να συμπληρωθούν κάποιες αδυναμίες που φάνηκαν στην πορεία εφαρμογής του και να προσαρμοστεί στις σημερινές απαιτήσεις” ανέφερε αρχικά ο κ. Λειβαδάρας, αναλύοντας παρακάτω το σκεπτικό της τροποποίησης και τους άξονες επί των οποίων έχει κινηθεί γι αυτήν: “Διατήρηση στο ίδιο επίπεδο του συνολικού προτεινόμενου αριθμού θέσεων του Δήμου μας έτσι ώστε να αποφευχθεί η ανάγκη δέσμευσης πόρων στον προϋπολογισμό του Δήμου. Απλοποίηση – ενοποίηση των κλάδων, ειδικοτήτων που υπάρχουν στον Οργανισμό. Μετατροπή κενών θέσεων για τις οποίες για διάφορους λόγους ο Δήμος δεν προβλέπει την πλήρωσή τους στο μέλλον με άλλες χρησιμότερες. Σημειώνουμε ότι η πλήρωση των θέσεων αυτών δεν είναι απαραίτητο να γίνει από πρόσληψη αλλά μπορεί να γίνει και μέσω της κινητικότητας. Τροποποίηση του άρθρου 32 του Οργανισμού, προϊστάμενου Υπηρεσιών, ως προς την διεύρυνση κλάδων των ειδικοτήτων που δύνανται προϊστάμενοι σε Διευθύνσεις, Τμήματα και Αυτοτελή Τμήματα. Συγκεκριμένα η διεύρυνση αυτή αφορά το Αυτοτελές Τμήμα Επιχειρησιακού Προγραμματισμού και το Τμήμα Πληροφορικής και Επικοινωνιών όπου προστίθενται στην κατηγορία αυτή, ειδικότητες υπαλλήλων που θα μπορούν να κριθούν. (...)

Επίσης, στο Αυτοτελές Τμήμα Ανάπτυξης και Εξυπηρέτησης του επιχειρηματία, στη Διεύθυνση Καθαριότητας, Περιβάλλοντος και Αγροτικής Πολιτικής και στο Τμήμα Αποκομιδής Απορριμμάτων και Καθαριότητας Κοινόχρηστων Χώρων.

Επίσης, ανάθεση της μέριμνας για τη ναυαγοσωστική κάλυψη των παραλιών στο Αυτοτελές Τμήμα Επιχειρησιακού Προγραμματισμού, στο άρθρο 15 στις αρμοδιότητες των υπηρεσιών.

Και τέλος, την ανάθεση της μέριμνας για την υλοποίηση του προγράμματος ΚΔΑΠ ΑΜΕΑ στο Τμήμα Παιδικών – Βρεφονηπιακών Σταθμών. Η επιλογή του Τμήματος έγινε με γνώμονα το γεγονός ότι οι Παιδικοί σταθμοί και το ΚΔΑΠ χρηματοδοτούνται από το ίδιο πρόγραμμα της ΕΕΤΑΑ. Συνεπώς, οι διαδικασίες εγγραφής των ωφελουμένων και τα δικαιολογητικά είναι κοινά. Οπότε η ένταξη στο συγκεκριμένο Τμήμα, το οποίο ήδη τρέχει παρόμοιο πρόγραμμα θα βοηθήσει στην ευκολότερη ενσωμάτωσή του και την ταχύτερη διεκπεραίωση του γραφειοκρατικού φόρτου. Είναι το άρθρο 15 στο κεφάλαιο αρμοδιότητες υπηρεσιών”.

Απόρριψη πρότασης χωρίς τεκμηρίωση. Πρόταξε ως δικαιολογία την πανδημία

Από την πλευρά του, ο Αντιδήμαρχος, Νίκος Φωτεινιάς μίλησε πιο αναλυτικά για τις κινήσεις του ίδιου και της ομάδας εργασίας, εξηγώντας για το θέμα της τεράστιας καθυστέρησης με την οποίαν συνοδεύτηκε η πρόταση επικαιροποίησης του ΟΕΥ πως η βασική αιτία ήταν η πανδημία. Μία αναφορά που για το Σωματείο Εργαζομένων αποτέλεσε δικαιολογία.

Εστιάζοντας αρχικά στις αλλαγές, τόνισε πως, “Βάζουμε κάποιες επιπλέον θέσεις ώστε να κριθούν σε συγκεκριμένα Τμήματα (σ.σ. υπάλληλοι). Συγκεκριμένα στο Τμήμα Επιχειρησιακού Προγραμματισμού, στο Αυτοτελές Τμήμα το Επιχειρηματία και στην Διεύθυνση Καθαριότητας Περιβάλλοντος”.

Σε συνέχεια των ανωτέρω και από συνολικότερη σκοπιά τόνισε τα ακόλουθα: “Σήμερα έρχεται προς ψήφιση η πρόταση τροποποίησης του ΟΕΥ του Δήμου μας. Ο υπάρχων Οργανισμός θεωρώ ότι είναι ρεαλιστικός και λειτουργικός, έχει δε δοκιμαστεί όλο αυτό το χρονικό διάστημα από τη δημοσίευσή του στο ΦΕΚ έως σήμερα. Οι Υπηρεσίες έχουν βρει τον βηματισμό τους χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Απλά υπάρχουν κάποιες αστοχίες που πρέπει να διορθωθούν και αυτό ερχόμαστε σήμερα να κάνουμε με την πρόταση που καταθέτουμε”.

Για τον τρόπο δουλειάς όσον αφορά την τελική πρόταση πρόσθεσε τα εξής: “Από την αρχή συγκροτήθηκε μία πολυμελής Επιτροπή 14 ατόμων η οποία λόγω Covid – 19 ήταν πολύ δύσκολο να συνεδριάσει επειδή κάποιοι εκ των συμμετεχόντων είχαν άδειες ειδικού σκοπού, άλλοι εργάζονταν εξ αποστάσεως με τηλεργασία και επιπλέον υπήρχε και ο περιορισμός των επτά ατόμων που μπορούσαν να συμμετάσχουν στις δια ζώσης συνεδριάσεις, με αποτέλεσμα το έργο της Επιτροπής να μην μπορεί να προχωρήσει.

Αρχές Ιουνίου του 2021 μας δόθηκε μία πρόταση από την Επιτροπή, η οποία δεν έγινε δεκτή από την Εκτελεστική Επιτροπή ως μη επαρκής καθώς μεταξύ άλλων είχε προταθεί η συγχώνευση και και η κατάργηση Διευθύνσεων, Τμημάτων χωρίς την απαιτούμενη εμπεριστατωμένη αιτιολογία, απαραίτητη προϋπόθεση για την ψήφισή του.

Μετά την απόρριψη της πρότασης της Επιτροπής για την τροποποίηση – επικαιροποίηση του ΟΕΥ του Δήμου μας ως μη επαρκούς από την Εκτελεστική Επιτροπή, υπήρχαν οι πιο κάτω επιλογές. Πρώτον να το δώσουμε προς σύνταξη σε εξωτερικό συνεργάτη, κάτι το οποίο κάνουν οι περισσότεροι Δήμοι της χώρας ή δεύτερον να τον επεξεργαστούμε εμείς μαζί με τον πρώην Γενικό Γραμματέα του Δήμου, αντλώντας στοιχεία από τη Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών, Τμήμα Διαχείρισης Ανθρωπίνων Πόρων. Ακολούθως προκρίναμε τη δεύτερη επιλογή ως καλύτερη και οικονομικότερη”.

Αμέσως μετά ο ίδιος μίλησε για το κομμάτι των αλλαγών, υπενθυμίζοντας πως το σχέδιο δουλεύτηκε από τον παραιτηθέντα Γενικό Γραμματέα, τονίζοντας δε, πως τελευταίες ενσωματώσεις σε αυτόν έγιναν τον Φεβρουάριο του 2022. Ο ίδιος εξήγησε πως θα μπορεί να προωθηθεί και η διαδικασία των κρίσεων.

Προτού κλείσει την τοποθέτησή του, σημείωσε τα εξής: “Στόχος μας είναι ένας ΟΕΥ που θα υποστηρίζει και θα συντονίζει αποτελεσματικά τόσο τον Φορέα στην αποστολή του, όσο και τους εργαζόμενους τον καθέναν ξεχωριστά στην εκτέλεση των αρμοδιοτήτων τους, διασφαλίζοντας παράλληλα την υπηρεσιακή εξέλιξή τους”.

Σωματείο Εργαζομένων: “Να αποσυρθεί το θέμα”

Αμέσως μετά τον λόγο πήρε η κα Βαμβακάρη από το Σωματείο Εργαζομένων η οποία αφού διέψευσε τον κ. Φωτεινιά σε ορισμένες αναφορές του, όπως για τους λόγους καθυστέρησης της κατάθεσης της πρότασης των αλλαγών στον ΟΕΥ, ζήτησε να αποσυρθεί το θέμα, αφού πάσχει από πολλές πλευρές.

Αναλυτικά ανέφερε τα ακόλουθα: “Έχει κάποιες διαφορές από αυτά που άκουσα από τον Αντιδήμαρχο. Δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα. Μία βασική δέσμευση της Δημοτικής Αρχής ήταν εξ αρχής η τροποποίηση του ΟΕΥ του Δήμου. Πρόκειται για τη διοικητική οργάνωση του Δήμου και το οργανόγραμμά του, το οποίο διακρίνει τη λειτουργία του Οργανισμού σε Διευθύνσεις, Τμήματα, Γραφεία και καθορίζει τις αρμοδιότητες, προβλέποντας τη λειτουργία του Δήμου στο παρόν και στο μέλλον. Η σύνταξη του κάθε Οργανισμού υπόκειται σε συγκεκριμένο νομοθετικό περίγραμμα.

Η Δημοτική Αρχή προσπαθώντας να τηρήσει την αυτήν προεκλογική δέσμευσή της συνέστησε μία ομάδα εργασίας η οποία απαρτιζόταν από έξι δημοτικούς υπαλλήλους, ώστε να τροποποιήσουν τον Οργανισμό μέσα σε δύο μήνες.

Αμέσως μετά τη σύσταση της ομάδας εργασίας, έγινε μία συνάντηση και συζητήθηκαν μεταξύ άλλων και κάποια βιαστικά και ανακριβή λόγια του κ. Αντιδημάρχου Διοικητικών Υπηρεσιών, ο οποίος ήταν και ο επιβλέπων. Ορισμένος ως επιβλέπων αιρετός της ομάδας εργασίας. Δημοσιεύθηκαν στον τοπικό Τύπο τα λόγια του τα οποία αφορούσαν την τροποποίηση και έτσι η 6μελης ομάδα εργασίας απηύθυνε ένα έγγραφο στην Εκτελεστική Επιτροπή στο οποίο συμπεριλαμβανόντουσαν δύο προτάσεις.

Η μία πρόταση ήταν η εξής. Αν η πρόθεση της Δημοτικής Αρχής είναι μία τροποποίηση στην οποία θα αποτυπώνονται τα κενά και οι καλυμμένες θέσεις και θα επιχειρείται μία αποκατάσταση των ειδικοτήτων που θίγονται, αναφορικά με την τοποθέτησή τους σε θέση ευθύνης, τότε πράγματι η τροποποίηση μπορεί να εκτελεστεί σύντομα από το Αυτοτελές Τμήμα Επιχειρησιακού Προγραμματισμού που έχει την αρμοδιότητα και δεν χρειάζεται καμία επιτροπή, καμία ομάδα εργασίας.
Στην περίπτωση όμως που η πρόθεση της Δημοτικής Αρχής είναι μία συνολική αναθεώρηση της οργανωτικής δομής και των διατάξεων του Οργανισμού, τότε όχι μόνον δεν αρκεί η σύσταση της ομάδας, αλλά προτείνεται η διεύρυνσή της, η οποία θα συμπεριλάβει τους Διευθυντές και τους προϊσταμένους Αυτοτελών Τμημάτων έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η άποψή τους και να καταγραφεί η γνώμη τους. Επιπλέον, σε αυτήν την περίπτωση είναι αδύνατον να γίνει σε δύο μήνες και χρειάζεται περισσότερος χρόνος”.

Σε συνέχεια των ανωτέρω, η πρόεδρος του Σωματείου εξήγησε πως, “Η Δημοτική Αρχή μετά από αυτό το έγγραφο που έκανε η ομάδα εργασίας μέσω του κ. Αντιδημάρχου που ήταν ο ορισμένος επιβλέπων, έκανε γνωστό ότι θέλει μία ευρείας κλίμακας τροποποίηση και διεύρυνε την ομάδα, με μία απόφαση που πήρε δύο μήνες μετά το έγγραφο της ομάδας εργασίας”. Σε αυτό το σημείο όπως πρόσθεσε η ίδια, “είναι σημαντικό να ξέρετε ότι η θέση της 6μελους ομάδας έργου ήταν η συγκρότηση ενός Οργανισμού προσαρμοσμένου στα πραγματικά δεδομένα του περιβάλλοντος του Δήμου, εσωτερικού και εξωτερικού και λιγότερο κατακερματισμένου σε Διευθύνσεις και Τμήματα ώστε να λειτουργεί εύρυθμα. Αυτή τη θέση τη συμμεριζόταν και η Δημοτική Αρχή, τουλάχιστον αυτό έκανε γνωστό στην ομάδα εργασίας. Τελικά απ΄ ό,τι βλέπουμε τη συμμεριζόταν μόνο θεωρητικώς”. Και συμπλήρωσε τα εξής: “Όταν έγινε μία επεξεργασία και μία επικοινωνία με τα μέλη της διευρυμένης ομάδας, όσα από αυτά ανταποκρίθηκαν, κατατέθηκε ένα σχέδιο στην Εκτελεστική Επιτροπή”.

Αμέσως μετά η πρόεδρος με αφορμή αυτά που ανέφερε ο Αντιδήμαρχος για τις καθυστερήσεις, εξήγησε: “Θέλω να πω ότι δεν είχε να κάνει το θέμα του Covid για την καθυστέρηση του σχεδίου. Υπάρχουν ακριβώς οι ημερομηνίες με τα έγγραφα και επιπλέον υπήρχε και ένας ορισμένος υπάλληλος, ο οποίος ήταν ο συντονιστής, με τον οποίο θα έπρεπε να επικοινωνεί η Δημοτική Αρχή με την ομάδα. Άρα, αυτά που λέει ο Αντιδήμαρχος θεωρώ ότι είναι ανακρίβειες όσον αφορά τη δικαιολογία του κορωνοϊού ως προς το σχέδιο που δόθηκε από την ομάδα εργασίας”.

Επί της ουσίας, εξήγησε πως, “Όταν αυτό το σχέδιο δόθηκε πέρασε ένας χρόνος και φάνηκε εκ του αποτελέσματος ότι δεν συνέπλεε με τα θέλω της Δημοτικής Αρχής και έτσι το αγνόησε η Δημοτική Αρχή και τότε σκέφτηκε την πρώτη πρόταση που είχε κάνει η ομάδα εργασίας να δώσει στο Αυτοτελές Τμήμα Επιχειρησιακού Προγραμματισμού, να εισηγηθεί την τροποποίηση”.

Δεν υπάρχει ούτε η απόφαση της Εκτελεστικής”

Μετά τα παραπάνω, η ίδια κατέληξε στην θέση του Σωματείου, λέγοντας τα ακόλουθα: “Η θέση των εργαζομένων είναι να αποσυρθεί η εισήγηση καθώς δεν τηρούνται ούτε καν οι τυπικές διαδικασίες της κατάθεσής της προς το Δημοτικό Συμβούλιο. Η εισήγηση για να κατατεθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο, θα έπρεπε να έχει περάσει από την Εκτελεστική Επιτροπή. Καταρχάς ζητάμε να αποσυρθεί και κατά δεύτερον να γίνει μία τροποποίηση αφού έρθει σε επικοινωνία με το Αυτοτελές Τμήμα Προγραμματισμού, με τους Διευθυντές και τους προϊσταμένους”. Θέλησε να διευκρινίσει τέλος πως, “Γιατί αυτό που ανέφερε ο κ. Αντιδήμαρχος ότι ήρθε σε επικοινωνία είναι ανακριβές και αναληθές. Δεν ήρθε σε καμία επικοινωνία ούτε ο πρώην Γενικός Γραμματέας, ούτε το Αυτοτελές Τμήμα Προγραμματισμού”.

Κριτική από την αντιπολίτευση συνολικά

Έντονη κριτική ασκήθηκε από τους επικεφαλής της αντιπολίτευσης. Ειδικότερα, ο Αλέξης Αθανασίου από την πλευρά της παράταξης “Η Σύρος που αξίζουμε” μίλησε για την τεράστια καθυστέρηση με την οποία ήρθαν τελικώς, ορισμένες μόνος αλλαγές που χαρακτηρίστηκαν ως απλή επικαιροποίηση. Ο ίδιος δε, υπενθύμισε πως ο εν λόγω ΟΕΥ όπως ισχύει μέχρι τώρα είναι έργο δικό του και το 2016 κατηγορήθηκε από μέλη της παρούσας Δημοτικής Αρχής για αστοχίες και λάθη, για τα οποία σήμερα οι ίδιοι δεν μιλούν καθόλου. Επίσης, τόνισε πως δεν έχει συμπεριληφθεί στην εισήγηση η απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής, ενώ κατέληξε στην τοποθέτησή του, λέγοντας πως, αν και ο ΟΕΥ στη σημερινή μορφή του είναι δικό του “παιδί” θα ανέμενε περισσότερες αλλαγές για να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο η λειτουργία του Δήμου και να μην μένουν “ξεκρέμαστες” λειτουργίες όπως ενδεικτικά η Φιλαρμονική.

Να αποσυρθεί το θέμα ζήτησε και η πλευρά της παράταξης “Πρώτα η Σύρος” καθώς δεν δόθηκε προς τους συμβούλους το βασικό εισηγητικό έγγραφο, δηλαδή η απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής και όπως τονίσθηκε, αυτό θα φέρει αρνητική εξέλιξη ως προς την έγκριση της απόφασης του ΔΣ από την Αποκεντρωμένη.

Σε ανάλογο τόνο τοποθετήθηκε και η παράταξη της Λαϊκής Συσπείρωσης, με τον επικεφαλής της να παρατηρεί ότι είναι ένας Οργανισμός με πολλά κενά, που δεν λαμβάνει υπόψιν την υποστελέχωση του Δήμου και λειτουργεί στηριζόμενος σε εθελοντές. Και ο κ. Καΐλης τόνισε πως το θέμα πρέπει να αποσυρθεί καθώς θα “πέσει” σε επίπεδο ελέγχου.