Οι συμμετέχοντες στο 4ο Παιδικό Εικαστικό Εργαστήρι εμπνεύστηκαν από δύο Συριανές ζωγράφους και στη συνέχεια δημιούργησαν με βασικό παράγοντα έμπνευσης τον ήχο

Μία γκαλερί για τα «μάτια» των μικρών καλλιτεχνών

Περιβαλλόμενοι από έργα σπουδαίων ζωγράφων, που έχουν αφήσει το στίγμα τους αλλά και τα «δώρα» τους στο νησί της Σύρου, έναν από τους σημαντικούς «σταθμούς» του καλλιτεχνικού ταξιδιού τους, οι συμμετέχοντες στο 4ο Παιδικό Εικαστικό Εργαστήριο διδάσκονται, εμπνέονται και δημιουργούν, υπό την καθοδήγηση έμπειρων εκπαιδευτών.

Η Αίθουσα Τέχνης «Γιάννη & Ελένης Βάτη» μεταμορφώθηκε φέτος σε μια μοναδική γκαλερί για τα μάτια και κυρίως το μυαλό παιδιών ηλικίας από 8 έως 14 ετών, τα οποία έως και τα μέσα Ιανουαρίου 2020 θα λαμβάνουν τόσο θεωρητικές όσο και πρακτικές γνώσεις σχετικά με το έργο και τις τεχνικές μεγάλων ονομάτων από τον εικαστικό χώρο.

Το Παιδικό Εικαστικό Εργαστήρι του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, το οποίο λειτουργεί κάθε Τρίτη σε δύο τμήματα και ώρες: 17:30 -18:30  & 18:30- 19:30, ετοιμάζεται να διανύσει την τρίτη εβδομάδα του, υποδεχόμενο για πρώτη φορά στην παρέα του τον Συριανό σκιτσογράφο-γελοιογράφο, Γιάννη Ξαγοράρη.

Υπενθυμίζεται ότι, ο φετινός κύκλος μαθημάτων προσεγγίζει τον δημιουργό κόσμο γυναικών καλλιτεχνών, οι οποίες κατέχουν ξεχωριστή θέση στην παγκόσμια σκηνή. Στο πλαίσιο αυτό, οι συμμετέχοντες ενημερώνονται σύντομα για τη ζωή και το έργο επιλεγμένων εικαστικών, μέσω της προβολής εικόνων που πυροδοτούν την έμπνευσή τους για δημιουργία.

Γ. Δανέλης: «Τα παιδιά της Σύρου είναι πολύ τυχερά»

Ο συντονιστής του εργαστηρίου, Γιάννης Δανέλης εισήγαγε τα παιδιά στη φιλοσοφία και το θέμα της δράσης, παίρνοντας αφορμή από δύο - ιδιαιτέρως γνωστές στο κοινό της Σύρου- καλλιτέχνιδες, έργα των οποίων εκτίθενται αυτή τη στιγμή στην Αίθουσα Βάτη. Ένα ανδρικό πορτρέτο της Συριανής Μαρίας Ξαγοράρη και ένας πίνακας της Εύας Περσάκη όπου το ανθρώπινο στοιχείο συνυπάρχει με τη φύση αποτέλεσαν την «πρώτη ύλη» του δικού του μαθήματος, δίνοντας την ευκαιρία στα παιδιά αρχικά να τα μελετήσουν και στη συνέχεια να προσπαθήσουν να τα αποδώσουν με τον δικό τους τρόπο.

«Στο έργο της Μαρίας Ξαγοράρη, βλέπει κανείς πολύ χρώμα και λεπτομέρεια στο πλάσιμο του προσώπου, ενώ στο έργο της κ. Περσάκη, η οποία εδώ και πολλά χρόνια ζει και εργάζεται στη Σύρο, βλέπει τον τρόπο με τον οποίο, η ανθρώπινη φιγούρα εντάσσεται μέσα στο περιβάλλον», ανέφερε χαρακτηριστικά στην «Κοινή Γνώμη», ο Γιάννης Δανέλης. Ο ίδιος έδωσε χρόνο και την ελευθερία στα παιδιά του εργαστηρίου να πλησιάσουν τα έργα και να τα παρατηρήσουν για να μπορέσουν να ζωγραφίσουν με τη σειρά τους ένα από τα δύο. Όπως τονίζει και οι δύο τεχνοτροπίες παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες.

«Το πορτρέτο θεωρείται πιο απαιτητικό, γιατί τα παιδιά δεν έχουν μάθει να ζωγραφίζουν σε μεγάλη πίνακα και να εκμεταλλεύονται όλο τη σελίδα, όπως κάνει η Μαρία Ξαγοράρη στον καμβά της. Από την άλλη, ο πίνακας της κ. Περσάκη περιλαμβάνει περισσότερα στοιχεία τα οποία πρέπει να βρίσκονται σε πλήρη αρμονία. Τα παιδιά αντιλήφθηκαν τι τους εκφράζει και τι τους ιντριγκάρει περισσότερο και έβαλαν τα δυνατά τους για να το προσεγγίσουν δημιουργικά».

Σύμφωνα με τον κ. Δανέλη, είναι σημαντικό το γεγονός ότι οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ακούσουν δύο ονόματα καλλιτεχνών που σχετίζονται με το νησί τους, αλλά και να δουν δείγμα της δουλειάς τους, που αποτελεί έναν «ζωντανό» μπούσουλα για την προσωπική εικαστική εξέλιξή τους. «Δεν ξέρω αν πολλά εργαστήρια στην Ελλάδα έχουν αυτή τη δυνατότητα. Θεωρώ τα δικά μας παιδιά πολύ τυχερά,. Να ξεναγούνται σε μια γκαλερί και να εργάζονται σε αυτήν» ανέφερε χαρακτηριστικά, απευθύνοντας θερμές ευχαριστίες τόσο προς τον Γιώργο Αλτουβά για τη βοήθειά του στο στήσιμο της έκθεσης, όσο και προς την κ. Δέσποινα Παρασκευαΐδου, η οποία έδωσε χρήματα για το τύπωμα των μπλοκ, τα οποία στο τέλος του εργαστηρίου θα δοθούν στις οικογένειες των συμμετεχόντων.

Η τεχνική της συναισθησίας

Ο Γιάννης Δανέλης έδωσε τη «σκυτάλη» στην εικαστικό Eillen Botsford – Βελισσαροπούλου, η οποία συνεργάζεται με το Παιδικό Εικαστικό Εργαστήρι του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης για δεύτερη συνεχή χρονιά. Άλλωστε, σκοπός της είναι η δωρεάν, ποιοτική εικαστική παιδεία στη Σύρο, που αποτελεί και τη «σημαία» του Δικτύου Εικαστικών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Σύρου, με έδρα τη Λέσχη Ποσειδωνίας. «Φέτος, πρότεινα στην ομάδα των εικαστικών να δουλέψουμε εμπνεόμενοι από γυναίκες εικαστικούς, μιας και η ιστορία της τέχνης όπως την ξέρουμε έχει ένα μεγάλο κενό και αυτό το κενό λέγεται «η γυναίκα στην τέχνη». Εξάλλου, αυτό είναι και ένα θέμα που δουλεύω τα τελευταία δυο χρόνια μέσω του Community Project μου “The Art of the Woman” στη Βαρδάκειο Σχολή Ερμούπολης και στο Δικτυο «Μέλισσα» στην Αθήνα», εξηγεί η κ. Botsford.

Το μάθημά της στον φετινό κύκλο μαθημάτων του Παιδικού Εργαστηρίου, αντλούσε έμπνευση από την καλλιτέχνιδα Georgia O’ Keeffe η οποία επεξεργάζονταν πολύ το θέμα της συναισθησίας. «Η βάση της είναι απλή, όταν μπορείς να δεις ένα να ήχο ή να ακούσεις μια εικόνα ή ένα χρώμα. Έτσι και εμείς, μέσω μιας ευρείας γκάμας κομματιών δώσαμε την ευκαιρία στα παιδιά να ζωγραφίσουν με βασικό παράγοντα έμπνευσης τον ήχο. Ήταν μια πανέμορφη διαδικασία και νομίζω τα παιδιά πραγματικά αφέθηκαν και δημιούργησαν».

Παρόμοια εργαστήρια υπό τον τίτλο «Ζωγραφίζοντας τη Φωνή» έχουν υλοποιηθεί και στο ΔΕΕΠΣ, με τη σοπράνο Χριστίνα Ασημακοπούλου, για παιδιά και ενήλικες όπως και στο πλαίσιο του «Eye’s Walk Festival» στα Τρίκαλα, το 2018.