6η Μαρτίου - Ευρωπαϊκή Ημέρα Λογοθεραπείας

  • Δευτέρα, 9 Μαρτίου, 2015 - 16:40

Της Λογοπαθολόγου - Λογοθεραπεύτριας,

Μόσχας Κοντορούση

Διαταραχές επικοινωνίας είναι η ατομική, διαφορετικής αιτιολογίας και βαρύτητας, αδυναμία ή ανικανότητα χρήσης της μητρικής γλώσσας, ανάλογα με τις εξελικτικές ηλικιακές νόρμες.
Οι διαταραχές επικοινωνίας, αφορούν – εκτείνονται σε ένα ή περισσότερα ή σε όλα τα πεδία και στις επιμέρους λειτουργίες του γλωσσικού συστήματος και μπορεί να είναι παροδικές, μεγάλης διάρκειας ή μόνιμες.

Με τι ασχολείται η Λογοθεραπεία

Λογοπαθολογία ή Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη, η οποία αντλώντας τις επιστημονικές της γνώσεις από διαφορετικές επιστήμες, όπως: ιατρική (ανατομία - φυσιολογία), παιδαγωγική, ειδική παιδαγωγική, ψυχολογία, γλωσσολογία, φωνητική, κοινωνιολογία και ακοολογία, παρεμβαίνει σε άτομα κάθε ηλικίας, τα οποία παρουσιάζουν διαταραχές επικοινωνίας, συγκεκριμένα στο:

  1. Φωνητικό – Φωνολογικό

  2. Μορφοσυντακτικό

  3. Λεξιλογικό – Σημασιολογικό

  4. Πραγματολογικό επίπεδο της γλώσσας

Ποιο είναι το αντικείμενο της/του Λογοπαθολόγου-Λογοθεραπευτή

Οι Λογοπαθολόγοι-Λογοθεραπευτές είναι επιστήμονες, οι οποίοι έχοντας ανώτατη εκπαίδευση στην αποκατάσταση των διαταραχών του λόγου-ομιλίας-φωνής (δηλαδή, των διαταραχών επικοινωνίας), μπορούν να προλαμβάνουν, να διαγιγνώσκουν, να βελτιώνουν και να αποκαθιστούν τα προβλήματα του λόγου στην προφορική ή γραπτή του μορφή και εν γένει να αποκαθιστούν κάθε μορφή διαταραχών επικοινωνίας (ομιλίας-λόγου-φωνής), καθώς και διαταραχή της αναπνοής – μάσησης – κατάποσης.

Συγκεκριμένα η/ο Λογοπαθολόγος-Λογοθεραπευτής παρεμβαίνει σε άτομα (παιδιά, εφήβους, ενήλικες) που παρουσιάζουν:

  • Δυσλαλίες όλων των μορφών (ολική, πολλαπλή, απλή)

  • Αναπτυξιακές διαταραχές του λόγου (αναπτυξιακή διαταραχή του λόγου και αναπτυξιακή καθυστέρηση του λόγου)

  • Ειδική γλωσσική διαταραχή

  • Δυσφασία ή αφασίες παιδιών και ενηλίκων

  • Αναπτυξιακές ή επίκτητες δυσαρθρίες

  • Γλωσσικούς αρνητισμούς

  • Αφωνίες ή δυσφωνίες

  • Διαταραχές της ροής της ομιλίας (τραυλισμός, ταχυλαλία)

  • Διαταραχές στο σημασιολογικό επίπεδο της γλώσσας

  • Ρινολαλίες και παρέμβαση μετά την ιατρική αποκατάσταση της βλάβης

  • Επικοινωνιακές διαταραχές

  • Διγλωσσίες

  • Αγωγή και γλώσσα του οισοφάγου μετά από λαρυγγεκτομή

  • Δυσφαγίες ή αδυναμία κατάποσης

  • Διαταραχές της φωνής

  • Μαθησιακές δυσκολίες

  • Διαταραχή του γραπτού λόγου (δυσλεξία)

  • Προβλήματα του λόγου με κεντρική αιτιολογία τις αισθητηριακές βλάβες όπως:

    • Αγωγή λόγου κωφών, βαρήκοων.

    • Αγωγή λόγου ατόμων με νοητική υστέρηση.

    • Αντιμετώπιση των επικοινωνιακών διαταραχών ατόμων με αυτισμό.

    • Στήριξη και διατήρηση της επικοινωνίας σε παθολογικά φαινόμενα του λόγου υπερήλικων (εγκεφαλικής γήρανσης).

Τα προβλήματα λόγου-ομιλίας- φωνής και γενικά επικοινωνίας στα παιδιά χρίζουν έγκαιρης αναγνώρισης και αντιμετώπισης, καθώς μπορούν να επηρεάσουν σε μικρό ή μεγάλο βαθμό: - την ψυχοσυναισθηματική ισορροπία του παιδιού, -τη συμπεριφορά και -την κοινωνική του προσαρμογή, -την προσπάθειά του για μάθηση και -την μελλοντική του εξέλιξη. Τα προβλήματα αυτά συχνά συνυπάρχουν με άλλες διαταραχές, για αυτό καλό είναι να αντιμετωπίζονται πολυθεραπευτικά και να υπάρχει στενή συνεργασία ανάμεσα στους ειδικούς, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.

Ετικέτες: 

Διαβάστε ακόμα