Η εκπαιδευτική ρομποτική με ανοιχτές τεχνολογίες στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης

Σταθμός προστασίας και τροφοδοσίας μικρών ζώων

Μία αυτοματοποιημένη κατασκευή που θα παρέχει φαγητό, νερό και προστασία σε αδέσποτες γάτες αποτελεί την πρόταση της ομάδας ρομποτικής του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών.

Ο διαγωνισμός διοργανώνεται από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (πρώην ΑΤΕΙ Αθηνών και ΑΤΕΙ Πειραιά), την Ε.Π.Υ., την Ελληνική Ένωση για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση, μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και τον Οργανισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών (ΕΕΛΛΑΚ). Στόχος του είναι η εισαγωγή στην εκπαίδευση υλικού και λογισμικού που ανοίγουν ορίζοντες, ενθαρρύνοντας τη δημιουργικότητα των μαθητών, χωρίς φραγμούς στην επινοητικότητα και την πρωτοβουλία.

Τα δύο τελευταία χρόνια, στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης λειτουργεί ο θεσμός των μαθητικών συμβουλίων, όπου τα παιδιά συναποφασίζουν για θέματα που τους αφορούν. Στην αρχή του τρέχοντος σχολείου έτους, οι μαθητές ψήφισαν ομόφωνα τη δημιουργία ενός εργαστήριου εκπαιδευτικής ρομποτικής, που θα χρησιμοποιεί ανοιχτές τεχνολογίες (κυρίως arduino) και ελεύθερο λογισμικό.

Οι μαθητές χρηματοδότησαν από το ταμείο τους την αγορά του απαραίτητου εξοπλισμού με τη στήριξη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Έτσι, οργανώθηκε το εργαστήριο, που θα χρησιμοποιηθεί και σε επόμενες χρονιές και μπορεί να υποστηρίξει πλήθος διαφορετικών κατασκευών.

 

 

Τα παιδιά κέρδισαν το στοίχημα

Τα μαθήματα εκπαιδευτικής ρομποτικής εντάχθηκαν στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Ε’ Τάξης και ξεκίνησαν ήδη από το Νοέμβριο. Τα παιδιά αντί να μαθαίνουν προγραμματισμό στον υπολογιστή, προγραμματίζουν συσκευές που ελέγχονται από τον υπολογιστή.

«Η χρήση των ανοιχτών τεχνολογιών ήταν ουσιαστικά ένα στοίχημα από τη μεριά μου», δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός, Μανώλης Αργυρός, εξηγώντας πως η επίλυση προβλημάτων με αυτές τις τεχνολογίες απαιτεί μια πληθώρα δεξιοτήτων αλλά και νοητικών ικανοτήτων: από το να μπορούν να βιδώνουν μία βίδα, να διαβάζουν και να κατανοούν σχέδιο απλών ηλεκτρονικών κυκλωμάτων, να δημιουργούν ηλεκτρικά κυκλώματα, μέχρι να προγραμματίζουν.

«Όπως φαίνεται μέχρι στιγμής, τα παιδιά κέρδισαν το στοίχημα. Προσωπικά, απολαμβάνω το μάθημα της Παρασκευής καθώς βλέπω τον ενθουσιασμό τους», πρόσθεσε.

 

 

Pet Home

Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, το σχολείο αποφάσισε να συμμετάσχει στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής & Physical Computing Ανοιχτών Τεχνολογιών.

Η πρόταση «Pet Home - Σταθμός προστασίας και τροφοδοσίας μικρών ζώων» που έχει ήδη κατατεθεί από τον κ. Αργυρό, αφορά στην κατασκευή ενός σταθμού προστασίας και τροφοδοσίας μικρών ζώων. Ο σταθμός είναι στην ουσία ένα ξύλινο σπιτάκι το οποίο θα περιλαμβάνει έναν αυτόματο τροφοδότη ξηράς τροφής, αυτόματη τροφοδοσία νερού, ανεμιστήρα και αντίσταση για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας, συρόμενη πόρτα και φωτεινές προειδοποιητικές ενδείξεις.

Όταν πλησιάσει κοντά στην πόρτα του σταθμού, το ζώο που θα φοράει στο κολάρο του συγκεκριμένη RFID ταυτότητα, θα ανοίγει η συρόμενη πόρτα και θα μπορεί να μπει στο σταθμό προστασίας. Με τη χρήση RFID ταυτότητας η πόρτα θα ανοίγει μόνο για το συγκεκριμένο ζώο. Η πόρτα θα παραμένει ανοικτή όσο το ζώο βρίσκεται μέσα στο σταθμό, όπου θα μπορεί να φάει μία δόση ξηράς τροφής και να πιει νερό και θα ξανακλείνει όταν το ζώο βγει από τον σταθμό. Όταν η θερμοκρασία είναι υψηλή, ή όταν η θερμοκρασία είναι κάτω από ένα συγκεκριμένο όριο, θα ενεργοποιείται αντίστοιχα ανεμιστήρας με σκοπό τη μείωση της θερμοκρασίας ή μικρή αντίσταση για την αύξηση της θερμοκρασίας σε ειδικό καλάθι όπου θα μπορεί να κάθεται το ζώο. Όταν υπάρχει έλλειψη νερού θα ανάβει φωτεινή προειδοποιητική ένδειξη.

Ο σταθμός θα έχει επικλινή οροφή για την απορροή των νερών της βροχής, θα βρίσκεται σε κάποια απόσταση από το έδαφος για την προστασία από την υγρασία εδάφους, θα έχει ανοιγόμενη οροφή για την πιο εύκολη πρόσβαση στους τροφοδότες, θα είναι βαμμένος για προστασία από την βροχή.

 

 

Ανάμεσα στις 100 καλύτερες προτάσεις

Ο σταθμός θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί τόσο για μικρόσωμα οικόσιτα ζώα όσο και για αδέσποτα. Σημειώνεται μάλιστα πως, θα παρουσιαστεί από τους μαθητές στο τμήμα περίθαλψης ζώων του Δήμου Σύρου Ερμούπολης ως λύση για την φροντίδα των αδέσποτων ζώων.

Η κατασκευή ως επεκτάσεις θα μπορούσε να έχει αυτόματη τροφοδοσία νερού συνδεμένη με δίκτυο παροχής νερού, καθώς και ηλιακό συλλέκτη ενέργειας για την πλήρη αυτονομία του, να ειδοποιεί μέσω σύνδεσης wifi στην περίπτωση έλλειψης νερού ή τροφής και τέλος, να συνδυαστεί με άλλες κατασκευές για την δημιουργία μιας "γειτονιάς" σταθμών, με κοινή παροχή νερού και ενέργειας.

Ο απαραίτητος εξοπλισμός για την κατασκευή περιλαμβάνει ένα Arduino με ορισμένους αισθητήρες, κομμάτια ξύλου και ανακυκλώσιμα υλικά από υπολογιστές. Το συνολικό κόστος της κατασκευής δεν ξεπερνά τα 30 €.

Στο διαγωνισμό δήλωσαν συμμετοχή 246 ομάδες μαθητών από σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Σύμφωνα με την οργανωτική επιτροπή, στην πλειοψηφία τους, οι προτάσεις που κατατέθηκαν ήταν πολύ δημιουργικές και πρωτότυπες. Από το πλήθος και την ποιότητα των προτάσεων εκτιμάται ότι θα δημιουργηθεί πολύ αξιόλογο ανοιχτό περιεχόμενο που θα μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Η πρόταση του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης βαθμολογήθηκε με συνολική βαθμολογία 77.5 (με άριστα το 100) και θα συνεχίσει στη επόμενη φάση του διαγωνισμού που θα ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2019.

 

Δραστήριοι μαθητές

Υπογραμμίζεται ότι, ομάδα παιδιών από την Ε’ Τάξη θα συμμετάσχει και στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2019, στην ανοικτή κατηγορία «Αρχιπέλαγος Αιγαίο: Η τεχνολογία βοηθά να αναπτυχθούν τα νησιά», για μαθητές Γ’ – ΣΤ’ Δημοτικού.

«Πιστεύω ότι θα είχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον η ανταλλαγή απόψεων με εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων καθώς και η συνεργασία με το τμήμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου που λειτουργεί στη Σύρο, με στόχο την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού, που σε συνδυασμό με το μικρό κόστος αγοράς των ανοιχτών τεχνολογιών, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε πολλά σχολεία», κατέληξε ο κ. Αργυρός.